Werkzaamheden, spoor, Utrecht Centraal, baanwerker, NS-trein

Tot 35 miljoen kostenbesparing door hergebruik materialen spoor

De kosten van grondstoffen en materialen voor het Nederlandse spoor kunnen jaarlijks met 15 tot 35 miljoen euro omlaag als deze binnen de sector blijven en volledig worden hergebruikt. ProRail, Royal HaskoningDHV, BAM, Voestalpine Railpro en ASSET Rail ondertekenden woensdag de samenwerkingsovereenkomst ‘Circulair Spoor’, waarin zij afspreken om een miljoenenbesparing te realiseren met het ontwikkelen van duurzame toepassingen op basis van de circulaire economie. De partijen gaan het aankomende half jaar aan een ‘circulaire business case’ werken voor spoorballast, spoorstaven, wissels, rijdraden en etalagerekken.

In de spoorsector worden grote hoeveelheden grondstoffen gebruikt zoals koper voor bovenleidingen, staal voor spoorstaven en aluminium voor perronmeubilair. Daarom is hergebruik voor deze sector een logische manier om  te verduurzamen. Daarnaast krijgt de railinfra-sector de komende jaren te maken met structurele budgetverlagingen, waardoor de spoorbedrijven zoeken naar kostenverlagende maatregelen.

Hergebruik

In het Nederlandse spoor ligt ruim 37 miljoen ton ballast. Maar een beperkt deel van deze ballast wordt hergebruikt voor het spoor. Met ruim 12.600 kilometer spoorstaaf ligt er ruim 680.000 ton staal in het spoor. Een groot deel hiervan wordt nu nog opgeknipt en afgevoerd naar de hoogovens of naar het buitenland.

Ook het staal voor wissels, etalagerekken voor fietsenstallingen en het koper voor bovenleiding wordt nog vaak onnodig afgevoerd. In de business case wordt er met name gekeken hoe deze vijf spoorcomponenten in grotere mate kunnen worden hergebruikt.

Tweede leven

Eric Brink van Voestalpine Railpro: “We merken vanuit de ervaringen bij ons dochterbedrijf René Prinsen Spoorwegmaterialen dat veel onderliggende materialen van het spoor nog een tweede leven kunnen krijgen. Als er een dwarsligger uit het spoor kwam, zagen we soms dat de onderplaat nog best kon worden hergebruikt. Daarbij komt ook nog eens dat bij het vervaardigen van platen CO2 vrij komt.”

“Het Nederlandse spoor wordt ingedeeld in categorieën van gebruik. Zo heb je stukken spoor waar treinen met hoge snelheid en een hoge frequentie rijden en spoortrajecten waar de frequentie laag is en met lage snelheden wordt gereden. Een spoorstaaf die versleten is doordat hij op het hoofdrailnet flink bereden is, kan bijvoorbeeld nog wel gebruikt worden op een regionale spoorlijn in Groningen dat minder intensief wordt gebruikt.”

Veiligheid

“Daarbij wordt er uiteraard kritisch naar de producten gekeken en staat veiligheid en kwaliteit voorop. Voordat het materiaal opnieuw het spoor ingaat doorloopt het een keten waarbij het bijvoorbeeld opnieuw wordt behandeld. Wij doen dit al door perronmeubilair op stations een tweede leven te geven”, aldus Brink. Voestalpine Railpro neemt het oude meubilair in en bewerkt door het bijvoorbeeld te stralen, te poedercoaten of het kleine ijzerwerk te vervangen.

ProRail is in september van dit jaar een pilot met circulaire inkoop gestart voor de nieuw te bouwen verkeersleidingspost. Daarbij wordt er bij de keuze van materialen en onderhoud onder meer rekening gehouden met langere levensduur, hergebruik of hoogwaardige recycling.

Circulair spoorsysteem

De kansen voor de circulaire economie in Nederland worden geschat op ruim 7 miljard euro per jaar en meer dan 50.000 nieuwe banen. Tom Blankendaal van BAM: “Omgerekend naar de spoorwegsector gaat het om een structurele besparing van 15 tot 35 miljoen euro per jaar en honderden banen extra werkgelegenheid.”

“Wij geloven in een reductie van 20 procent op grondstofverbruik in het aankomende decennium. De levenscycluskosten moeten zo met minimaal 10 procent omlaag kunnen”, aldus Thijs Cloosterman van ProRail. Dat scheelt de spoorbeheerder tevens in de beheerkosten. De spoorbedrijven hebben samen met TNO gewerkt aan de ‘Visie op Circulair Spoor’. Daarin wordt toegelicht hoe het huidige spoorsysteem kan veranderen naar een circulair spoorsysteem.

Klik hier om de whitepaper te downloaden.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Tot 35 miljoen kostenbesparing door hergebruik materialen spoor”

Siep Koedijk|12.12.14|11:10

De eeuwig durende slingerbeweging is weer terug in de jaren 80 en eerder. Toen had ProRail (NS, IS 8) een vrij perfect werkend systeem van hergebruik van alle kostbare spoormaterialen. Tijdens de ODIS-reorganisatie begin 90-er jaren is dit systeem door het betrokken organisatieadviesbureau zwaar onder vuur komen te liggen. Het systeem werd eigenlijk amper ter discussie gesteld, maar gelijk als aanbod gedreven vernieuwing” in de hoek gezet. Goed dat de slinger weer terug is.
S. Koedijk

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.