Mansveld twijfelt nog over versneld invoeren ATB Vv

Staatssecretaris Wilma Mansveld twijfelt nog of het spoorbeveiligingssysteem ATB Vv versneld moet worden uitgerold. Om dit mogelijk te maken moet er 100 miljoen euro extra worden vrijgemaakt. Spoorbeheerder ProRail moet eerst een risicoanalyse en een financiële onderbouwing maken. Pas daarna beslist Mansveld of ze akkoord gaat met de gevraagde extra investering.

Directeur Marion Gout van ProRail had eerder opgeroepen om om ATB Vv versneld uit te kunnen rollen. Dit moet er voor zorgen dat minder treinen een rood sein passeren. De 100 miljoen euro extra is nodig om voor 2015 in totaal 5000 van de 12.500 seinen te voorzien van ATB-vv.

Investering

ATB Vv zal op termijn worden vervangen door het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS. De staatssecretaris vraagt zich daarom af of het verstandig is om nog in ATB Vv te investeren. Gout stelt dat wachten op de aanleg van ERTMS geen optie is. De treinramp van vorig jaar april in Amsterdam waarbij een dode viel en 190 mensen gewond raakten, laat volgens haar de noodzaak zien van het versneld aanleggen en uitbreiden van het ATB Vv-systeem.

Met ATB Vv worden ook treinen die langzamer dan 40 kilometer per uur rijden stilgezet als ze een rood sein missen. Het huidige ATB-systeem dat op de meeste sporen in Nederland is geïnstalleerd stopt de treinen alleen als ze 40 kilometer of harder rijden.

Treinbeveiligingssystemen

ATB en ATB Vv grijpen in zodra een trein een rood sein passeert. Het beveiligingssysteem ERTMS grijpt al in voordat het mis dreigt te gaan. ERTMS kan de snelheid bewaken en de remming van de trein beïnvloeden. Dat levert grote voordelen op voor de veiligheid. Naar verwachting wordt in 2016 met de uitrol van ERTMS begonnen.

Lees ook: ProRail: treinbeveiligingssysteem ATB Vv snel uitbreiden

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.