Arriva onderweg bij Aalten

Arriva legt staatssecretaris Vivianne Heijnen vuur na aan de schenen

Een trein van Arriva onderweg bij Aalten. Rob Dammers/Flickr

Omdat er nog geen nieuwe concessie is voor het hoofdrailnet (HRN) probeert vervoerder Arriva alsnog een voet tussen de deur te krijgen en gaat bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag doen voor 26 treindiensten die nu nog door de NS worden uitgevoerd. “Het gaat om 24 stoptreinen en 2 intercitylijnen”, stelt Arriva op de eigen website. “We doen deze aanvraag nu, voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen door het kabinet om het hoofdrailnet (HRN) tot 2033 onderhands te gunnen aan NS.” De huidige concessie loopt eind volgend jaar af en het nu demissionaire kabinet is vast van plan om de HRN-concessie per 1 januari 2025 tot eind 2034 onderhands aan de NS te gunnen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Arriva legt staatssecretaris Vivianne Heijnen vuur na aan de schenen”

Tammo Wallinga|25.09.23|15:35

“De ACM heeft op haar website nog geen melding gevraagd van de aanvraag …”
Dat zal toch wel “melding gemaakt” moeten zijn?

Vriendelijke groeten,
T.Wallinga

Stoffel Bos|26.09.23|11:38

Arriva (DB) probeert Nederland over te nemen terwijl datzelfde DB het buitenlandse partijen, zoals NS/Anellio onmogelijk maakt. Hoe scheef kun je het trekken.

Pat Rick|27.09.23|10:41

@Stoffel Bos: inderdaad, en DB gebruikt dan lobbyclubs om die scheefheid goed te praten, terwijl het zich moet gaan om de reiziger en niet om DB/Arriva. Die laatste is op de vingers getikt met de prestaties in Limburg en toch gaat DB/Arriva door met cherry picken. NS gaat weg uit Duitsland, Schotland. Dus laat DB ook maar weggaan uit Nederland. Terwijl de reiziger juist is gebaat bij samenwerking dat steeds verder gaat naar een integraal vervoerssysteem

Pat Rick|27.09.23|10:44

Voor Nederland zou dit betekenen dat de regionale lijnen naar NS gaan en sommige lijnen in de Randstad naar Randstadrail. Hierdoor kan in de Randstad de verbinding beter gemaakt worden met metro/bus/tram en in de regio beter de aansluiting met IC en internationaal. NS zou kosteneffectiever en slagkrachtiger kunnen werken door te gaan naar een platte organisatie (want de pyramidestructuur komt eigenlijk uit de tijd van de stoomtrein).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva legt staatssecretaris Vivianne Heijnen vuur na aan de schenen | SpoorPro.nl
Arriva onderweg bij Aalten

Arriva legt staatssecretaris Vivianne Heijnen vuur na aan de schenen

Een trein van Arriva onderweg bij Aalten. Rob Dammers/Flickr

Omdat er nog geen nieuwe concessie is voor het hoofdrailnet (HRN) probeert vervoerder Arriva alsnog een voet tussen de deur te krijgen en gaat bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag doen voor 26 treindiensten die nu nog door de NS worden uitgevoerd. “Het gaat om 24 stoptreinen en 2 intercitylijnen”, stelt Arriva op de eigen website. “We doen deze aanvraag nu, voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen door het kabinet om het hoofdrailnet (HRN) tot 2033 onderhands te gunnen aan NS.” De huidige concessie loopt eind volgend jaar af en het nu demissionaire kabinet is vast van plan om de HRN-concessie per 1 januari 2025 tot eind 2034 onderhands aan de NS te gunnen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

4 reacties op “Arriva legt staatssecretaris Vivianne Heijnen vuur na aan de schenen”

Tammo Wallinga|25.09.23|15:35

“De ACM heeft op haar website nog geen melding gevraagd van de aanvraag …”
Dat zal toch wel “melding gemaakt” moeten zijn?

Vriendelijke groeten,
T.Wallinga

Stoffel Bos|26.09.23|11:38

Arriva (DB) probeert Nederland over te nemen terwijl datzelfde DB het buitenlandse partijen, zoals NS/Anellio onmogelijk maakt. Hoe scheef kun je het trekken.

Pat Rick|27.09.23|10:41

@Stoffel Bos: inderdaad, en DB gebruikt dan lobbyclubs om die scheefheid goed te praten, terwijl het zich moet gaan om de reiziger en niet om DB/Arriva. Die laatste is op de vingers getikt met de prestaties in Limburg en toch gaat DB/Arriva door met cherry picken. NS gaat weg uit Duitsland, Schotland. Dus laat DB ook maar weggaan uit Nederland. Terwijl de reiziger juist is gebaat bij samenwerking dat steeds verder gaat naar een integraal vervoerssysteem

Pat Rick|27.09.23|10:44

Voor Nederland zou dit betekenen dat de regionale lijnen naar NS gaan en sommige lijnen in de Randstad naar Randstadrail. Hierdoor kan in de Randstad de verbinding beter gemaakt worden met metro/bus/tram en in de regio beter de aansluiting met IC en internationaal. NS zou kosteneffectiever en slagkrachtiger kunnen werken door te gaan naar een platte organisatie (want de pyramidestructuur komt eigenlijk uit de tijd van de stoomtrein).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.