POLITIEKE BESCHOUWING

Wordt ‘Mister Metro’ Vincent Karremans de opvolger van Mark Rutte?

Vincent Karremans
Vincent Karremans stapt als 'Mister Metro' uit de eerste metro naar Hoek van Holland Strand. Sem van der Wal / ANP

Al maanden voordat Mark Rutte überhaupt het torentje zei te verlaten, viel in de wandelgangen van de Tweede Kamer al meermaals de naam van Vincent Karremans als mogelijke opvolger van de langstzittende premier van Nederland. Op dat moment was Karremans, momenteel nog wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit in Rotterdam, voornamelijk bezig met het hoofdpijndossier van de metro naar Hoek van Holland Strand. Nu Karremans dat hoofdpijndossier succesvol heeft afgesloten, sluit niemand nog uit dat hij misschien wel in de voetsporen van Rutte kan treden.

Uiteraard zijn er meerdere kandidaten binnen de VVD. De volgens de media gedoodverfde favoriet voor de opvolging van Rutte, oud-Kamerlid, -staatssecretaris en -minister Klaas Dijkhoff, werd intern evenwel niet direct als topkandidaat beschouwd. Hij gaf bovendien zelf gisteren in Op1 nog eens aan dat hij er geen zin in heeft.

Overgebleven zijn nu – het vooralsnog kansloos geachte – oud-Kamerlid Andrė Bosman en de huidige minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius. Ex-minister en voorzitter van de Eerste Kamer, Edith Schippers, zag gisteravond af van een poging om het leiderschap te grijpen in Den Haag.

Het lijkt erop – ook volgens goed ingelezen bronnen binnen de Tweede Kamer – dat het weleens zou kunnen aankomen op een tweestrijd tussen Dilan Yesilgoz-Zegerius en Vincent Karremans. Die laatste naam komt misschien een beetje uit de lucht te vallen, zeker voor degenen die niet erg thuis zijn in de Rotterdamse gemeentepolitiek. Want wie is nu eigenlijk die door velen geprezen ‘dossierbijter’ Karremans?

Mister Metro

Karremans, binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ook wel bekend als ‘Mister Metro’, heeft zijn sporen nagelaten als wethouder Mobiliteit in de Maasstad. Als een onbreekbare spoorstaaf wist Karremans zich door de tegenslagen van de totstandkoming van de metro naar Hoek van Holland Strand heen te wurmen. Dat hij in die rol soms onzichtbaar en onbereikbaar was voor de media, doet niets af aan het werk dat hij ondertussen stilletjes op de achtergrond heeft volbracht.

Volgens Karremans hadden er zeker zaken beter gekund rond Metro aan Zee, maar, zo stelde hij tegenover SpoorPro: “Hier zijn geen standaard draaiboeken voor. Sterker nog: dit is de eerste metro van Europa die rijdt tot op het strand. We konden dus ook niet afkijken bij andere steden zoals Barcelona of Valencia. Die hebben geen metro aan zee.”

“Wij vinden het belangrijk dat het écht veilig gebeurt, omdat we gewoon heel veel mensen gaan vervoeren. Daarom heb ik liever dat we er dan iets langer over doen en dat het superveilig is, dan andersom”, zo verdedigde Karremans de opgelopen vertraging.

Teveel opvallen – behalve tijdens campagnetijd – is niet aan Karremans besteed. Wat betreft bemiddelen en doorpakken heeft Karremans punten gescoord als wethouder én Mister Metro in Rotterdam, zowel onder de ‘linkse’ alsmede ‘rechtse’ kiezers.

Koers Karremans

Hoewel Karremans het misschien over een meer klassiek-liberale boeg zou willen gooien dan ‘coalitiebemiddelaar Mark Rutte, heeft hij meer zicht op het spoor dan de huidige snelweg-minister Mark Harbers (VVD) die nu nog het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat leidt. Karremans lijkt wat dat betreft meer op ėėn lijn te liggen met staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA), die in iets meer dan een jaar tijd veel kennis heeft opgedaan binnen de spoor- en infrawereld. Alleen is het nog maar de vraag of we Heijnen na de verkiezingen überhaupt nog terug zullen zien in de politiek, of eerder op een “functie elders”, zoals dat een beetje gemeengoed is geworden binnen haar eigen partij.

Het ministerie van IenW staat sowieso voor historische uitdagingen. Zo is er de broodnodige investering in het spoor en het onderhoud ervan, waarvoor onder kabinet Rutte IV flinke miljarden werden verdeeld. Daarnaast blijkt ook de invoering van ERTMS in Nederland nog altijd een hoofdpijndossier. Ook de oproep vanuit diverse Europese landen om meer te investeren in grensoverschrijdend treinvervoer kan een nieuw kabinet niet meer negeren. En dan is er nog de kwestie over partijen die azen op het hoofdrailnet – dat nu in handen is van NS – en last but not least het hele stikstofdossier. Bovendien moet de Kamer eerdaags gaan beslissen over de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Iets waarover in de spoorwereld ook de nodige discussie bestaat. Kortom: de nieuwe minister van IenW kan straks zijn lol op.

Wie ook de opvolger van Rutte zal worden en uiteindelijk het kabinet zal bekleden, hij, zij of hen zal aan de bak moeten. Er staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – alsmede alle andere ministeries – heel wat veranderingen te wachten. Wat deze veranderingen zullen zijn is koffiedik kijken, maar stel dat bijvoorbeeld Karremans de VVD-kandidaat wordt en de verkiezingen wint, dan is de kans groot dat de ministeries zullen overstappen op een klassieker liberale koers: wellicht iets minder Lisa van Ginneken (D66) en iets meer Mark Harbers (VVD). De tijd zal het uitwijzen. De stationsklok tikt ondertussen door, want het beleid dat er nu ligt, zal voorlopig nog worden uitgevoerd.

Vincent Karremans
Vincent Karremans, wethouder in Rotterdam, tijdens het najaarscongres van de VVD. Wordt hij de opvolger van Rutte?

Bovenstaande is een politieke analyse van redacteur Kenneth Steffers op persoonlijke titel.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Wordt ‘Mister Metro’ Vincent Karremans de opvolger van Mark Rutte?”

Cornelius Koelewijn|12.07.23|12:09

Mister Metro? Meer de tramsloper van Rotterdam…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wordt ‘Mister Metro’ Vincent Karremans de opvolger van Mark Rutte? | SpoorPro.nl
POLITIEKE BESCHOUWING

Wordt ‘Mister Metro’ Vincent Karremans de opvolger van Mark Rutte?

Vincent Karremans
Vincent Karremans stapt als 'Mister Metro' uit de eerste metro naar Hoek van Holland Strand. Sem van der Wal / ANP

Al maanden voordat Mark Rutte überhaupt het torentje zei te verlaten, viel in de wandelgangen van de Tweede Kamer al meermaals de naam van Vincent Karremans als mogelijke opvolger van de langstzittende premier van Nederland. Op dat moment was Karremans, momenteel nog wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit in Rotterdam, voornamelijk bezig met het hoofdpijndossier van de metro naar Hoek van Holland Strand. Nu Karremans dat hoofdpijndossier succesvol heeft afgesloten, sluit niemand nog uit dat hij misschien wel in de voetsporen van Rutte kan treden.

Uiteraard zijn er meerdere kandidaten binnen de VVD. De volgens de media gedoodverfde favoriet voor de opvolging van Rutte, oud-Kamerlid, -staatssecretaris en -minister Klaas Dijkhoff, werd intern evenwel niet direct als topkandidaat beschouwd. Hij gaf bovendien zelf gisteren in Op1 nog eens aan dat hij er geen zin in heeft.

Overgebleven zijn nu – het vooralsnog kansloos geachte – oud-Kamerlid Andrė Bosman en de huidige minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius. Ex-minister en voorzitter van de Eerste Kamer, Edith Schippers, zag gisteravond af van een poging om het leiderschap te grijpen in Den Haag.

Het lijkt erop – ook volgens goed ingelezen bronnen binnen de Tweede Kamer – dat het weleens zou kunnen aankomen op een tweestrijd tussen Dilan Yesilgoz-Zegerius en Vincent Karremans. Die laatste naam komt misschien een beetje uit de lucht te vallen, zeker voor degenen die niet erg thuis zijn in de Rotterdamse gemeentepolitiek. Want wie is nu eigenlijk die door velen geprezen ‘dossierbijter’ Karremans?

Mister Metro

Karremans, binnen de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ook wel bekend als ‘Mister Metro’, heeft zijn sporen nagelaten als wethouder Mobiliteit in de Maasstad. Als een onbreekbare spoorstaaf wist Karremans zich door de tegenslagen van de totstandkoming van de metro naar Hoek van Holland Strand heen te wurmen. Dat hij in die rol soms onzichtbaar en onbereikbaar was voor de media, doet niets af aan het werk dat hij ondertussen stilletjes op de achtergrond heeft volbracht.

Volgens Karremans hadden er zeker zaken beter gekund rond Metro aan Zee, maar, zo stelde hij tegenover SpoorPro: “Hier zijn geen standaard draaiboeken voor. Sterker nog: dit is de eerste metro van Europa die rijdt tot op het strand. We konden dus ook niet afkijken bij andere steden zoals Barcelona of Valencia. Die hebben geen metro aan zee.”

“Wij vinden het belangrijk dat het écht veilig gebeurt, omdat we gewoon heel veel mensen gaan vervoeren. Daarom heb ik liever dat we er dan iets langer over doen en dat het superveilig is, dan andersom”, zo verdedigde Karremans de opgelopen vertraging.

Teveel opvallen – behalve tijdens campagnetijd – is niet aan Karremans besteed. Wat betreft bemiddelen en doorpakken heeft Karremans punten gescoord als wethouder én Mister Metro in Rotterdam, zowel onder de ‘linkse’ alsmede ‘rechtse’ kiezers.

Koers Karremans

Hoewel Karremans het misschien over een meer klassiek-liberale boeg zou willen gooien dan ‘coalitiebemiddelaar Mark Rutte, heeft hij meer zicht op het spoor dan de huidige snelweg-minister Mark Harbers (VVD) die nu nog het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat leidt. Karremans lijkt wat dat betreft meer op ėėn lijn te liggen met staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA), die in iets meer dan een jaar tijd veel kennis heeft opgedaan binnen de spoor- en infrawereld. Alleen is het nog maar de vraag of we Heijnen na de verkiezingen überhaupt nog terug zullen zien in de politiek, of eerder op een “functie elders”, zoals dat een beetje gemeengoed is geworden binnen haar eigen partij.

Het ministerie van IenW staat sowieso voor historische uitdagingen. Zo is er de broodnodige investering in het spoor en het onderhoud ervan, waarvoor onder kabinet Rutte IV flinke miljarden werden verdeeld. Daarnaast blijkt ook de invoering van ERTMS in Nederland nog altijd een hoofdpijndossier. Ook de oproep vanuit diverse Europese landen om meer te investeren in grensoverschrijdend treinvervoer kan een nieuw kabinet niet meer negeren. En dan is er nog de kwestie over partijen die azen op het hoofdrailnet – dat nu in handen is van NS – en last but not least het hele stikstofdossier. Bovendien moet de Kamer eerdaags gaan beslissen over de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (ZBO). Iets waarover in de spoorwereld ook de nodige discussie bestaat. Kortom: de nieuwe minister van IenW kan straks zijn lol op.

Wie ook de opvolger van Rutte zal worden en uiteindelijk het kabinet zal bekleden, hij, zij of hen zal aan de bak moeten. Er staat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – alsmede alle andere ministeries – heel wat veranderingen te wachten. Wat deze veranderingen zullen zijn is koffiedik kijken, maar stel dat bijvoorbeeld Karremans de VVD-kandidaat wordt en de verkiezingen wint, dan is de kans groot dat de ministeries zullen overstappen op een klassieker liberale koers: wellicht iets minder Lisa van Ginneken (D66) en iets meer Mark Harbers (VVD). De tijd zal het uitwijzen. De stationsklok tikt ondertussen door, want het beleid dat er nu ligt, zal voorlopig nog worden uitgevoerd.

Vincent Karremans
Vincent Karremans, wethouder in Rotterdam, tijdens het najaarscongres van de VVD. Wordt hij de opvolger van Rutte?

Bovenstaande is een politieke analyse van redacteur Kenneth Steffers op persoonlijke titel.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Wordt ‘Mister Metro’ Vincent Karremans de opvolger van Mark Rutte?”

Cornelius Koelewijn|12.07.23|12:09

Mister Metro? Meer de tramsloper van Rotterdam…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.