Formerende partijen willen door met de Lelylijn
De PVV, VVD, NSC en BBB willen door met de Lelylijn en zien ook de Nedersaksenlijn als prioriteit. Dat staat in het vandaag gepresenteerde ‘akkoord op hoofdlijnen’. De partijen spreken daarin af welke doelen ze zich stellen voor de komende kabinetsperiode.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Bij een beetje financiele tegenwind gaat daar straks net zo gemakkelijk een streep doorheen als vorig jaar door de verlenging van de NZ-metrolijn naar Schiphol. Net zo goed als het miljarden kostende railproject voor de ‘Randstad’ gesneuveld is, gaat dat in de nabije toekomst ook gebeuren met dit miljarden kostende railproject voor de ‘Provincie’.
Nee hoor Marc, er gaat zeker geen streep doorheen. Onzin.
Wat er vanwege kostenbeheersing wél gaat gebeuren is een gefaseerde aanpak, waarbij Hr-Dtn-Leek P&R – Hoogkerk, electrificatie Lw-Hoogkerk-Gn-Nsch/Vdm en upgrade / overwegvrij Zl-Mp-Hr-Lw als 1e stap Ontwikkelprogramma LelyRoute. De IC van Zl naar Gn gaat dan 4x p/u nonstop & ATO GoA-3 over Hr en Dtn rijden. Dat lijkt om, maar is wel degelijk sneller vanwege Vmax 200 km/u. Assen wordt 4x p/u bediend met de IR Zl-Asn-Hrn-Gn/Hgz-Vdm/Wsch.