Rangeerterrein Maschen in Duitsland, bron: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Duitse machinisten staken opnieuw voor loonakkoord met Deutsche Bahn

De Duitse machinistenvakbond GDL heeft nieuwe stakingen aangekondigd om druk uit te oefenen op Deutsche Bahn in een lopend cao-conflict. De vakbond roept medewerkers op om zaterdag vanaf 17.00 uur het werk in het spoorgoederenvervoer neer te leggen. Vanaf maandag 02.00 uur gebeurt dat in het passagiersvervoer. 

De stakingen duren volgens de vakbond tot woensdag 02.00 uur. Ook deze week en vorige week legde een deel van het spoorpersoneel van DB het werk neer. Zo organiseerde GDL dinsdag een demonstratie bij het hoofdkantoor van Deutsche Bahn in Berlijn.

Looneisen

Volgens de machinistenbond is Deutsche Bahn ‘geen stap verschoven’ in de onderhandelingen over de nieuwe cao. DB spreekt over de constante weigering van onderhandelingspartner GDL die tot ‘volstrekt overbodige overlast’ voor reizigers en verladers leidt. Duidelijk is dat de partijen nog lijnrecht tegenover elkaar staan.

GDL eist onder meer een loonsverhoging van 3,2 procent, behoud van het bedrijfspensioen en een coronabonus van zeshonderd euro. Daarnaast wil de vakbond verbetering van de arbeidsduur en collectieve overeenkomsten.

DB heeft voorgesteld om het loon in twee stappen tot 3,2 procent te verhogen: 1,5 procent op 1 januari 2022 en vervolgens met 1,7 procent op 1 maart 2023 met een looptijd tot 30 juni 2024. Ook biedt DB ontslagbescherming en een pensioenplan dat volgens de vervoerder ‘toonaangevend is in de sector’.

Cao-conflict

DB-personeelsdirecteur Martin Seiler vindt dat de tweede vakantiestaking laat zien dat ‘één collectieve onderhandelingspartner constant weigert’. De machinistenvakbond zou deze strijd ‘over de rug van de spoorklanten voeren’ en niet mee willen denken over oplossingen. Deutsche Bahn geeft er alles aan te doen om de impact voor reizigers en verladers zo klein mogelijk te houden.

Volgens Claus Weselsky, federaal voorzitter van GDL, hebben de machinisten, baanwerkers en treindienstleiders ondanks de hoge druk die op hen werd uitgeoefend door de werkgever en de vakbond EVG met de eerdere stakingen ;een duidelijk signaal afgeven’. Ze zullen dit volgens hem opnieuw doen totdat Deutsche Bahn ze ‘de erkenning en waardering geeft die ze verdienen’. Hij roept ook de Duitse overheid op om druk uit te oefenen op DB om tot een akkoord komen dat acceptabel is voor de bonden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse machinisten staken opnieuw voor loonakkoord met Deutsche Bahn | SpoorPro.nl
Rangeerterrein Maschen in Duitsland, bron: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Duitse machinisten staken opnieuw voor loonakkoord met Deutsche Bahn

De Duitse machinistenvakbond GDL heeft nieuwe stakingen aangekondigd om druk uit te oefenen op Deutsche Bahn in een lopend cao-conflict. De vakbond roept medewerkers op om zaterdag vanaf 17.00 uur het werk in het spoorgoederenvervoer neer te leggen. Vanaf maandag 02.00 uur gebeurt dat in het passagiersvervoer. 

De stakingen duren volgens de vakbond tot woensdag 02.00 uur. Ook deze week en vorige week legde een deel van het spoorpersoneel van DB het werk neer. Zo organiseerde GDL dinsdag een demonstratie bij het hoofdkantoor van Deutsche Bahn in Berlijn.

Looneisen

Volgens de machinistenbond is Deutsche Bahn ‘geen stap verschoven’ in de onderhandelingen over de nieuwe cao. DB spreekt over de constante weigering van onderhandelingspartner GDL die tot ‘volstrekt overbodige overlast’ voor reizigers en verladers leidt. Duidelijk is dat de partijen nog lijnrecht tegenover elkaar staan.

GDL eist onder meer een loonsverhoging van 3,2 procent, behoud van het bedrijfspensioen en een coronabonus van zeshonderd euro. Daarnaast wil de vakbond verbetering van de arbeidsduur en collectieve overeenkomsten.

DB heeft voorgesteld om het loon in twee stappen tot 3,2 procent te verhogen: 1,5 procent op 1 januari 2022 en vervolgens met 1,7 procent op 1 maart 2023 met een looptijd tot 30 juni 2024. Ook biedt DB ontslagbescherming en een pensioenplan dat volgens de vervoerder ‘toonaangevend is in de sector’.

Cao-conflict

DB-personeelsdirecteur Martin Seiler vindt dat de tweede vakantiestaking laat zien dat ‘één collectieve onderhandelingspartner constant weigert’. De machinistenvakbond zou deze strijd ‘over de rug van de spoorklanten voeren’ en niet mee willen denken over oplossingen. Deutsche Bahn geeft er alles aan te doen om de impact voor reizigers en verladers zo klein mogelijk te houden.

Volgens Claus Weselsky, federaal voorzitter van GDL, hebben de machinisten, baanwerkers en treindienstleiders ondanks de hoge druk die op hen werd uitgeoefend door de werkgever en de vakbond EVG met de eerdere stakingen ;een duidelijk signaal afgeven’. Ze zullen dit volgens hem opnieuw doen totdat Deutsche Bahn ze ‘de erkenning en waardering geeft die ze verdienen’. Hij roept ook de Duitse overheid op om druk uit te oefenen op DB om tot een akkoord komen dat acceptabel is voor de bonden.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.