Spoororganisaties willen splitsing Deutsche Bahn

De Duitse staat moet optreden als infrastructuurbeheerder en toezien op eerlijke concurrentie, terwijl de spoorwegmaatschappijen autonoom opereren in de volledige markt. Dat schrijven zes Duitse en een internationale brancheorganisatie in een deze week gepresenteerde position paper.

Het discussiestuk volgt kort op de publicatie van een rapport van de Duitse monopoliecommissie waarin het adviseert om een verticale scheiding aan te brengen tussen het infrastructuurbeheer en het spoorvervoer binnen de DB-groep. Volgens het adviesorgaan van de Duitse overheid kan in de huidige structuur van DB niet gegarandeerd worden dat geplande investeringen van 7,5 miljard euro ook daadwerkelijk volledig worden gestoken in het verbeteren van de spoorinfra en niet in de activiteiten van DB.

Monopoliepositie

Deutsche Bahn bezit het grootste deel van de infrastructuur in Duitsland en rijdt verreweg de meeste treinen. Met 96 procent van het langeafstandsvervoer per spoor en 72 procent van het regionale en korte-afstandsvervoer in 2019. Slechts 4 procent van de lange-afstandstreinen wordt gereden door concurrenten, zoals FlixTrain en het Oostenrijkse ÖBB.

Brancheverenigingen AllRail, Mofair, Netzwerk Europäischer Eisenbahnen (NEE) en Hauptverband der Deutschen Bauindustrie (HDB), machinistenvakbond GDL, reizigersorganisatie Pro Bahn en consumentenorganisatie VZBV. stelden samen een position paper op dat in grote lijnen dezelfde punten aanstipt als het rapport van de commissie.

Zoals het oprichten van een onafhankelijke federale spoorbeheerder, zodat het infrastructuurbeheer kan worden afgestemd op het algemeen belang en op de landelijke netwerkbehoeften. Om voor voldoende financiële zekerheid te zorgen, moet een ‘spoorfonds’ van minimaal 3 miljard euro per jaar worden gecreëerd, dat volgens de verenigingen moet worden gekoppeld aan een nieuwe uitbreidings- en onderhoudsstrategie van het spoor.

“De uitbreiding en het onderhoud van de spoorinfrastructuur moet gebeuren op basis van een duurzame aanleg- en onderhoudsstrategie, waarbij volledige buitendienststellingen en grootschalige omleidingen zoveel mogelijk moeten worden teruggedrongen.”

Overheidsbemoeienis

In het document roepen de verenigingen de federale overheid op om zich te concentreren op haar kerntaken, waaronder het bepalen van de doelstellingen van het spoorbeleid, de financiering van de infrastructuur en het toezicht en de verantwoordelijkheid voor het reguleren hiervan. Aan de andere kant zouden reisinformatie- en ticketverkoopdiensten zorgen voor eerlijke concurrentie en voordelen opleveren voor klanten. Overheidsbemoeienis is alleen nodig voor het terugdringen of voorkomen van monopolie-achtige structuren.

Omdat DB een eigen spoorbouwtak heeft, die zorgt voor stevige concurrentie met private spooraannemers, is de deelname van hun branchevereniging HDB minder opvallend dan deze in eerste instantie lijkt. Volgens de voorzitter van HDB, Tim-Oliver Müller, hebben zijn leden behoefte aan “een partner die zich richt op de uitbreiding en het onderhoud van de spoorinfrastructuur, een fair partnership op gelijk niveau voorstaat en optimaal gebruik maakt van de technische knowhow en inzet van bouwondernemers om de mobiliteitstransitie het hoofd te bieden.”

Spoorhervorming

Mofair, een organisatie die zich inzet voor meer concurrentie op het Duitse spoor, pleit al langer voor een einde aan het DB monopolie en financiering van de spoorinfrastructuur door middel van een fonds voor de lange termijn. “Het actuele sectorbericht van de monopoliecommissie versterkt dit alleen maar. Het is de hoogste tijd voor een nieuwe spoorhervorming, om inefficiënties er uit te halen en als spoorsector gezamenlijk, inclusief de concurrerende vervoerders, de klimaatproblemen tegemoet te treden.”

Lees hier de position paper.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.