DB Streik

Deutsche Bahn wil onderhandelingen met machinistenvakbond hervatten

Machinistenvakbond GDL organiseert dinsdag een demonstratie bij het hoofdkantoor van Deutsche Bahn in Berlijn. De staking van de Duitse machinisten werd afgelopen vrijdagnacht weliswaar afgesloten, maar de woede van de machinisten neemt volgens de bond met het uur toe. Deutsche Bahn zelf wilde de onderhandelingen dit weekend al hervatten.

Volgens het bedrijf is er een oplossing op korte termijn mogelijk. “Wij zijn er klaar voor”, zegt hoofd personeelszaken van DB, Martin Seiler. “De GDL eist 3,2 procent loonsverhoging. DB biedt 3,2 procent – er is alleen een verschil van mening over de looptijd.” DB zegt geen begrip te hebben voor nieuwe stakingsdreigingen: “In de huidige situatie onze reizigers en het treinverkeer blijven bedreigen met stakingen gaat niet helpen, het is volkomen onnodig en overdreven”, aldus Seiler.

Hard getroffen

Het Duitse spoorbedrijf benadrukt hard te zijn getroffen door de coronapandemie en de gevolgen van de watersnoodramp. Volgens het bestuur hebben alle betrokkenen – met uitzondering van de GDL – ingeleverd, ook de directie. “De variabele beloningscomponenten werden gehalveerd. De voltallige raad van bestuur ontving in het geheel geen variabele vergoedingen.”

Bij de start van de staking op woensdag kon slechts een kwart van de langeafstandstreinen ingezet worden. Op donderdag kon de capaciteit iets opgeschroefd worden. Op het regionale net reed op beide dagen ongeveer 40 procent van de treinen. Ook het goederenverkeer had afgelopen week last van de staking. Ongeveer 300 treinen liepen vertraging op, terwijl nog eens 190 goederentreinen helemaal niet meer konden rijden. Een goederentrein vanuit China strandde aan de grens met Duitsland en kon niet verder naar zijn eindbestemming in Tilburg.

Coronapremie

Volgens GDL blijft DB beweren dat de eisen niet ver uit elkaar liggen, maar ligt het loonaanbod sinds juni 2021 nog ver onder dat resultaat van vorig jaar. “Het is niet niks dat de eerste loonsverhoging pas in april 2021 of in 2022 komt en de tweede een jaar later in plaats van april 2022”, zegt GDL-voorzitter Claus Weselsky. Verder zou DB ook niets willen weten van een coronapremie  van 600 euro. Het spoorwegpersoneel heeft daar volgens de GDL recht op omdat ze het treinverkeer gaande hield tijdens de pandemie.

“De goedbetaalde leidinggevenden keurden riante bonussen goed voor elkaar vanaf hun veilige thuiswerkplek. Het toppunt is echter de verlaging van het toch al magere bedrijfspensioen, waar de spoorwegarbeiders hard voor hebben gewerkt. Voor veel collega’s betekent dit een verlies van circa een derde van hun bedrijfspensioen tot circa 100 euro. Last but not least moeten de werknemers, die al worden geteisterd door ploegendiensten, ook verslechtering van de werkuren accepteren en nog flexibeler en sneller werken dan voorheen.”

Demonstratie

Volgens de vakbond zijn er nog geen plannen voor een nieuwe stakingronde, maar wordt er 17 augustus wel gedemonstreerd vanaf 13.30 uur in Berlijn. “De spoorwegdirectie moet deze actie zeer serieus nemen en in plaats van rookgordijnen op te werpen een ​​onderhandelbaar bod op tafel leggen”, aldus Weselsky. “De woede van de spoorwegarbeiders over dit management groeit met het uur.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Deutsche Bahn wil onderhandelingen met machinistenvakbond hervatten | SpoorPro.nl
DB Streik

Deutsche Bahn wil onderhandelingen met machinistenvakbond hervatten

Machinistenvakbond GDL organiseert dinsdag een demonstratie bij het hoofdkantoor van Deutsche Bahn in Berlijn. De staking van de Duitse machinisten werd afgelopen vrijdagnacht weliswaar afgesloten, maar de woede van de machinisten neemt volgens de bond met het uur toe. Deutsche Bahn zelf wilde de onderhandelingen dit weekend al hervatten.

Volgens het bedrijf is er een oplossing op korte termijn mogelijk. “Wij zijn er klaar voor”, zegt hoofd personeelszaken van DB, Martin Seiler. “De GDL eist 3,2 procent loonsverhoging. DB biedt 3,2 procent – er is alleen een verschil van mening over de looptijd.” DB zegt geen begrip te hebben voor nieuwe stakingsdreigingen: “In de huidige situatie onze reizigers en het treinverkeer blijven bedreigen met stakingen gaat niet helpen, het is volkomen onnodig en overdreven”, aldus Seiler.

Hard getroffen

Het Duitse spoorbedrijf benadrukt hard te zijn getroffen door de coronapandemie en de gevolgen van de watersnoodramp. Volgens het bestuur hebben alle betrokkenen – met uitzondering van de GDL – ingeleverd, ook de directie. “De variabele beloningscomponenten werden gehalveerd. De voltallige raad van bestuur ontving in het geheel geen variabele vergoedingen.”

Bij de start van de staking op woensdag kon slechts een kwart van de langeafstandstreinen ingezet worden. Op donderdag kon de capaciteit iets opgeschroefd worden. Op het regionale net reed op beide dagen ongeveer 40 procent van de treinen. Ook het goederenverkeer had afgelopen week last van de staking. Ongeveer 300 treinen liepen vertraging op, terwijl nog eens 190 goederentreinen helemaal niet meer konden rijden. Een goederentrein vanuit China strandde aan de grens met Duitsland en kon niet verder naar zijn eindbestemming in Tilburg.

Coronapremie

Volgens GDL blijft DB beweren dat de eisen niet ver uit elkaar liggen, maar ligt het loonaanbod sinds juni 2021 nog ver onder dat resultaat van vorig jaar. “Het is niet niks dat de eerste loonsverhoging pas in april 2021 of in 2022 komt en de tweede een jaar later in plaats van april 2022”, zegt GDL-voorzitter Claus Weselsky. Verder zou DB ook niets willen weten van een coronapremie  van 600 euro. Het spoorwegpersoneel heeft daar volgens de GDL recht op omdat ze het treinverkeer gaande hield tijdens de pandemie.

“De goedbetaalde leidinggevenden keurden riante bonussen goed voor elkaar vanaf hun veilige thuiswerkplek. Het toppunt is echter de verlaging van het toch al magere bedrijfspensioen, waar de spoorwegarbeiders hard voor hebben gewerkt. Voor veel collega’s betekent dit een verlies van circa een derde van hun bedrijfspensioen tot circa 100 euro. Last but not least moeten de werknemers, die al worden geteisterd door ploegendiensten, ook verslechtering van de werkuren accepteren en nog flexibeler en sneller werken dan voorheen.”

Demonstratie

Volgens de vakbond zijn er nog geen plannen voor een nieuwe stakingronde, maar wordt er 17 augustus wel gedemonstreerd vanaf 13.30 uur in Berlijn. “De spoorwegdirectie moet deze actie zeer serieus nemen en in plaats van rookgordijnen op te werpen een ​​onderhandelbaar bod op tafel leggen”, aldus Weselsky. “De woede van de spoorwegarbeiders over dit management groeit met het uur.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.