Staking DB

Staking legt grote delen Duits treinverkeer plat

Het treinverkeer in Duitsland ligt woensdag en donderdag grotendeels stil door een staking van machinistenvakbond GDL, meldt Deutsche Bahn. Het is de eerste staking bij Deutsche Bahn sinds eind 2018.

In veel stations waren woensdagochtend stilstaande treinen en lege perrons te zien. Slechts een kwart van de lange-afstandstreinen rijdt. Ook het regionale treinverkeer wordt waarschijnlijk hard getroffen, evenals grensoverschrijdende verbindingen. Reizigers wordt dan ook aangeraden om niet-dringende reizen uit te stellen.

Internationale treinen

Treinreizigers die woensdag of donderdag vanuit Nederland naar Duitsland willen, krijgen met veel overlast te maken door een staking van Duitse machinisten. Zo verwacht Deutsche Bahn slechts een op de vier treinen te kunnen laten rijden tijdens de staking. Ook de internationale treinen vanuit Nederland worden verstoord.

Deutsche Bahn legt de focus op drukke trajecten. Zo zal het spoorbedrijf proberen de treinen tussen Duitsland en het westen van Duitsland te laten rijden, net als de verbinding tussen Frankfurt en Hamburg. Ook treinverbindingen naar vliegvelden en belangrijke stations wil het bedrijf zo veel mogelijk gaande houden.

Voor reizigers die vanuit Nederland met de internationale trein naar Duitsland willen, betekent de staking veelal dat ze niet op hun eindbestemming zullen komen. De trein tussen Amsterdam en Berlijn gaat niet verder dan Bad Bentheim en die tussen Amsterdam en Basel heeft tijdelijk Keulen als eindpunt. Reizigers die naar Frankfurt gaan kunnen opgelucht adem halen. Hun internationale trein gaat wel zoals gebruikelijk.

De nachttrein van Amsterdam naar Wenen vertrok zelfs dinsdag al niet, omdat de staking om 02.00 uur van start ging. Die zal ook woensdag en donderdag niet rijden. Over vrijdag is nog geen uitsluitsel.

Loonconflict

De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Deutsche Bahn noemt de staking “een onnodige escalatie over de rug van de treinreizigers”, net nu na maanden van coronabeperkingen het aantal treinreizigers weer begint aan te trekken. De spoormaatschappij leed door corona in 2020 een historisch verlies van 5,7 miljard euro.

De staking ging woensdagochtend om 02.00 uur van start bij de reizigerstreinen. In het goederenverkeer staken machinisten al sinds dinsdagavond. Naar verwachting rijden de treinen vanaf vrijdagochtend weer.

Bron: ANP

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staking legt grote delen Duits treinverkeer plat | SpoorPro.nl
Staking DB

Staking legt grote delen Duits treinverkeer plat

Het treinverkeer in Duitsland ligt woensdag en donderdag grotendeels stil door een staking van machinistenvakbond GDL, meldt Deutsche Bahn. Het is de eerste staking bij Deutsche Bahn sinds eind 2018.

In veel stations waren woensdagochtend stilstaande treinen en lege perrons te zien. Slechts een kwart van de lange-afstandstreinen rijdt. Ook het regionale treinverkeer wordt waarschijnlijk hard getroffen, evenals grensoverschrijdende verbindingen. Reizigers wordt dan ook aangeraden om niet-dringende reizen uit te stellen.

Internationale treinen

Treinreizigers die woensdag of donderdag vanuit Nederland naar Duitsland willen, krijgen met veel overlast te maken door een staking van Duitse machinisten. Zo verwacht Deutsche Bahn slechts een op de vier treinen te kunnen laten rijden tijdens de staking. Ook de internationale treinen vanuit Nederland worden verstoord.

Deutsche Bahn legt de focus op drukke trajecten. Zo zal het spoorbedrijf proberen de treinen tussen Duitsland en het westen van Duitsland te laten rijden, net als de verbinding tussen Frankfurt en Hamburg. Ook treinverbindingen naar vliegvelden en belangrijke stations wil het bedrijf zo veel mogelijk gaande houden.

Voor reizigers die vanuit Nederland met de internationale trein naar Duitsland willen, betekent de staking veelal dat ze niet op hun eindbestemming zullen komen. De trein tussen Amsterdam en Berlijn gaat niet verder dan Bad Bentheim en die tussen Amsterdam en Basel heeft tijdelijk Keulen als eindpunt. Reizigers die naar Frankfurt gaan kunnen opgelucht adem halen. Hun internationale trein gaat wel zoals gebruikelijk.

De nachttrein van Amsterdam naar Wenen vertrok zelfs dinsdag al niet, omdat de staking om 02.00 uur van start ging. Die zal ook woensdag en donderdag niet rijden. Over vrijdag is nog geen uitsluitsel.

Loonconflict

De staking is het gevolg van een loonconflict, waarbij het vooral gaat om de timing van loonsverhogingen. Deutsche Bahn heeft voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. De vakbond wil echter al in 2021 een loonsverhoging zien, plus een bonus van 600 euro, en een tweede loonsverhoging van 1,8 procent in 2022.

Deutsche Bahn noemt de staking “een onnodige escalatie over de rug van de treinreizigers”, net nu na maanden van coronabeperkingen het aantal treinreizigers weer begint aan te trekken. De spoormaatschappij leed door corona in 2020 een historisch verlies van 5,7 miljard euro.

De staking ging woensdagochtend om 02.00 uur van start bij de reizigerstreinen. In het goederenverkeer staken machinisten al sinds dinsdagavond. Naar verwachting rijden de treinen vanaf vrijdagochtend weer.

Bron: ANP

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.