
Nachtelijke buitendienststellingen voor spooronderhoud korter
Het nachtelijk spooronderhoud wordt vanaf 15 december van 5,5 uur naar een maximum van 4 uur teruggebracht. Op die dag gaat de dienstregeling van 2014 in, waarvoor de regels voor werken aan het spoor zijn aangescherpt. Bij nachtelijke spoorwerkzaamheden geldt dat beide parallelsporen worden gesloten. De tijd voor spoorwerkzaamheden is teruggebracht om de treindienst zo min mogelijk te hinderen met deze nieuwe werkwijze.
Hugo Thomassen, directeur Vervoer en Dienstregeling bij ProRail: “Bij nachtwerk aan het spoor nemen we beide sporen bij onderhoud buiten dienst. We gaan het wel doen in een kortere tijd zodat er evenveel treinen kunnen blijven rijden.”
Enkel spoor
Voorheen was het zo dat op het spoor waaraan niet werd gewerkt er afwisselend over het ene en het andere spoor werd gereden. Volgens ProRail heeft het ongeluk in Amsterdam Westerpark laten zien dat er met deze manier van werken te veel risico’s gepaard gaan. Bij het ongeluk waarbij twee passagierstreinen op elkaar botsten, reden de voertuigen vanwege werkzaamheden ook over een enkel spoor. De directe oorzaak van de treinbotsing was een rood sein-passage.
ProRail heeft volgens eigen zeggen voor gekozen om het onderhoud in de meest verkeersluwe periode uit te voeren. Desondanks heeft het verhogen van de veiligheid op een aantal trajecten effect op de nachtdienstregeling. Zo rijden treinen in het nachtnet twee keer per week niet via Delft. NS zet daar bussen in. Op het traject Amsterdam – Schiphol kunnen tijdens drie doordeweekse nachten geen treinen rijden. In totaal gaat het op dat traject om 24 nachttreinen per week die niet rijden.
Onderhoudswerk
Wekelijks doen circa zesduizend treinen Schiphol aan. NS zet bussen in om reizigers ’s nachts op hun bestemming te krijgen. Deze nieuwe dienstregeling heeft gevolgen heeft voor reizigers en mensen die op Schiphol werken. Volgens ProRail zijn de veiligheid op het spoor en de noodzakelijke vernieuwing van het traject Schiphol – Amsterdam bij deze afweging doorslaggevend geweest.
De spoorbeheerder gaat onderzoeken of tijdens hele drukke nachten het onderhoudswerk kan worden opgeschort. Daarnaast gaat ProRail zich inspannen om in 2015 de overlast voor reizigers in de nacht te verminderen.
Treindiensten opheffen
Maatschappij Voor Beter OV zegt dat het niet nodig is om de treindiensten op te heffen bij werkzaamheden. Volgens de reizigersorganisatie kan de veiligheid op het spoor ook worden bevorderd door het vaker toepassen van het beveiligingssysteem ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie), dat het risico van frontale botsing bij enkelsporige dienst in twee richtingen kan minimaliseren. ATB Vv kan volgens Maatschappij Voor Beter OV ook mobiel worden toegepast.
ProRail heeft voor de dienstregeling van 2014 de aangevraagde treinpaden van ruim 20 spoorvervoerders uitgevoerd. Die vervoerders zullen samen zo’n 3,3 miljoen treinritten uitvoeren. Volgens ProRail is de dienstregeling 2014 in hoge mate vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. De verschillende goederenvervoerders zullen ook een vergelijkbaar aantal treinritten uitvoeren.
Capaciteit
ProRail heeft aan treinvervoerder NS vanaf december 16 keer per dag ruimte op het spoor gegeven voor de verbinding tussen Den Haag en Brussel. Vervoerder Arriva (voor The Hague Trains Holding) heeft laten weten af te zien van de capaciteitsaanvraag voor 2014, omdat het nog niet is gelukt om capaciteit in België te krijgen.
Ook op andere plekken groeit het aantal treinen zoals tussen Meppel en Leeuwarden waar meer sprinters worden ingezet. In 2014 komt het nieuwe station Maastricht Noord in de dienstregeling waar treinvervoerder Veolia het vervoer gaat verzorgen.
Lees ook:
- ‘Innovatie verkleint spanningsveld tussen veiligheid en productie’
- Slimme werkplekbeveiliging verhoogt productie tijdens buitendienststelling
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Dit is een stuitend geval van misbruik van het ongeval te Westerpark voor het oplossen van een heel ander probleem, namelijk het gecompliceerde onderhoudsrooster. De aanbevelingen nav Westerpark gaan helemaal niet over het vermijden van enkelspoorrijden, maar over het voorkomen van een geplande stop op een onverwachte plaats, zoals bij overloopwissels en dergelijke. Een enkelspoorraster tussen twee stations kan dus wel, wat juist voor reizigerstreinen (nachtnet) van belang en goed mogelijk is.