Een hogesnelheidstrein in Italië

Eurocommissaris: wetgeving in de maak voor verdrievoudiging hogesnelheidstreindiensten

https://italospa.italotreno.it/en/press-office/medialibrary/photogallery/index.html

De Europese Commissie gaat EU-wetgeving formuleren, zodat er ‘concrete acties’ komen om tegen 2050 het spoorgoederenvervoer te verdubbelen en het aantal hogesnelheidstreindiensten te verdrievoudigen. In de tussentijd lopen er proeven met een Europese treindienstregeling en een taaltool om de taalbarrière tussen verschillende EU-landen weg te halen. Hierover vertelde Herald Ruijters, directeur Investeringen, Innovatie en Duurzaam Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move) vorige week op RailTech Europe.

De Europese Commissie presenteerde in december vorig jaar de ‘Duurzame en slimme mobiliteitsstrategie’ waarmee invulling wordt gegeven aan de Green Deal. In de Green Deal hebben EU-lidstaten afgesproken om tegen 2050 de CO2-uitstoot met 90 procent terug te dringen. De Commissie zet in de mobiliteitsstrategie in op een radicale verschuiving van goederen en passagiers naar het spoor.

International Rail Passenger Platform

Het International Rail Passenger Platform (IRP), waarin Europese lidstaten en de Europese Commissie samenwerken, gaat de komende tijd de plannen verder uitwerken voor een netwerk van internationale treinverbindingen, de implementatie van het ‘Time Table Redesign’, het instellen van een Europese dienstregeling, een Europees reizigersinformatie- en ticketingssysteem. Verder komen er minstens vijftien pilotprojecten voor internationaal reizigersvervoer per spoor. Een rapport van het IRP dat deze zomer verschijnt vormt de basis voor een Europese beleidsagenda.

Ruijters wijst erop dat er op dit moment al een pilot loopt met de Time Table Redesign en dat er dit jaar nog een proef plaatsvindt met een vertaaltool dat als doel heeft om de taalbarrière in het internationaal spoorvervoer te doorbreken en de interoperabiliteit te verbeteren. “De spoorsector is een plek waarop dit soort ontwikkelingen relatief simpel kunnen worden geïmplementeerd vanwege ERTMS en ook andere digitaliseringsprojecten waar we aan werken.”

Herald Ruijters, directeur Investeringen, Innovatie en Duurzaam Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move)
Herald Ruijters, directeur Investeringen, Innovatie en Duurzaam Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move).

EU-spoorwegpakketten

Met de nieuwe EU-wetgeving komen volgens Ruijters er niet alleen nieuwe acties om internationaal spoorvervoer te bevorderen, maar wordt ook eerdere EU-wetgeving “versterkt en meer resoluut”. Hij wijst erop dat EU-regelgeving zoals voor de ontwikkeling van een Trans-Europees Spoornetwerk en het Vierde Spoorwegpakket er in de afgelopen jaren voor heeft gezorgd dat er al belangrijke stappen zijn gemaakt.

Hoewel nog niet alle EU-landen stappen hebben gemaakt met de invoering van de diverse EU-spoorwegpakketten stelt Ruijters dat er “kleine stappen, maar stabiele stappen vooruit” worden gemaakt. Op de vraag waarom in China kilometers spoor in zeer korte tijd wordt aangelegd en het in Europa veel langer duurt antwoordt hij dat “dit is wat democratie in Europa” is. “Wij doen het niet op de ‘Chinese manier’ waarbij er duizenden kilometers spoor in de achtertuin van burgers wordt aangelegd. Wij hebben veel regelgeving die burgers beschermt en wat ervoor zorgt dat zaken bij de aanleg van infrastructuur op een correcte manier gebeurt.”

Als voorbeeld van een goede implementatie van het Vierde Spoorwegpakket wijst hij erop dat eind vorige maand in Portugal een nieuwe, private spoorwegmaatschappij is opgericht die de steden Braga, Porto, Aveiro, Coimbra, Lissabon en Faro met elkaar verbindt. “We hebben steeds meer spoorvervoerders in Europa die met elkaar concurreren. Dit zal ervoor zal zorgen dat de prijzen verlagen en de service verbetert.”

Uitdagingen

Tegelijkertijd geeft hij aan dat er nog een “lange weg te gaan” is. “Er zijn nog uitdagingen die we moeten aangaan voor wat betreft de infrastructuur en interoperabiliteit. Het is belangrijk dat het Vierde Spoorwegpakket volledig wordt geïmplementeerd door de EU-lidstaten.”

Ondertussen werkt het Spoorwegbureau van de Europese Unie ERA volgens hem door om de veelvoud aan operationele regelgeving verder terug te dringen. “We hadden bijvoorbeeld voor de toelating van spoorwegmaterieel meer dan drieduizend reglementen. We brengen dit verder terug om het proces van treintoelating te faciliteren.” Voor de toelating van voertuigvergunningen en veiligheidscertificaten hoeven spoorvervoerders sinds 31 oktober vorig jaar slechts één aanvraag in te dienen  via ERA’s One-Stop Shop IT-tool (OSS).

Hij wijst erop dat de invoering van ERTMS ook voor een verdere harmonisatie van regelgeving en een hogere interoperabiliteit zal zorgen. “Er zijn steeds meer EU-lidstaten die hun volledige nationale spoornetwerk gaan omzetten naar een ERTMS-netwerk. Deze verandering is de afgelopen jaren ingezet en ik verwacht dat de ERTMS-oplevering in de volgende vijf tot tien jaar de toekomst van het spoor in Europa zal bepalen.”

Lees meer:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Eurocommissaris: wetgeving in de maak voor verdrievoudiging hogesnelheidstreindiensten”

A C F Sierts|08.04.21|17:02

Zou het werkelijk zo zijn dat wetgeving een verdrievoudiging van het vervoer kan afdwingen? Kan je reizigers en verladers werkelijk DWINGEN om niet meer te vliegen en de (vracht)auto te laten staan, en DWINGEN de trein te gebruiken? Ik heb zo mijn twijfels…

Nederland heeft geen goede ervaringen met dergelijk ‘beleids-ideologisch gedreven’ modal-shift-beleid. Sowieso is 2050 wel heel erg ver weg in tijd…

Marc Busio|09.04.21|12:09

De recente geschiedenis heeft wel duidelijk gemaakt dat alles waar de Europese Unie zich mee gaat bemoeien uiteindelijk op een mislukking uit zal draaien. Het valt niet te verwachten dat de stimulering van het internationale treinverkeer hier een uitzondering op zal vormen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eurocommissaris: wetgeving in de maak voor verdrievoudiging hogesnelheidstreindiensten | SpoorPro.nl
Een hogesnelheidstrein in Italië

Eurocommissaris: wetgeving in de maak voor verdrievoudiging hogesnelheidstreindiensten

https://italospa.italotreno.it/en/press-office/medialibrary/photogallery/index.html

De Europese Commissie gaat EU-wetgeving formuleren, zodat er ‘concrete acties’ komen om tegen 2050 het spoorgoederenvervoer te verdubbelen en het aantal hogesnelheidstreindiensten te verdrievoudigen. In de tussentijd lopen er proeven met een Europese treindienstregeling en een taaltool om de taalbarrière tussen verschillende EU-landen weg te halen. Hierover vertelde Herald Ruijters, directeur Investeringen, Innovatie en Duurzaam Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move) vorige week op RailTech Europe.

De Europese Commissie presenteerde in december vorig jaar de ‘Duurzame en slimme mobiliteitsstrategie’ waarmee invulling wordt gegeven aan de Green Deal. In de Green Deal hebben EU-lidstaten afgesproken om tegen 2050 de CO2-uitstoot met 90 procent terug te dringen. De Commissie zet in de mobiliteitsstrategie in op een radicale verschuiving van goederen en passagiers naar het spoor.

International Rail Passenger Platform

Het International Rail Passenger Platform (IRP), waarin Europese lidstaten en de Europese Commissie samenwerken, gaat de komende tijd de plannen verder uitwerken voor een netwerk van internationale treinverbindingen, de implementatie van het ‘Time Table Redesign’, het instellen van een Europese dienstregeling, een Europees reizigersinformatie- en ticketingssysteem. Verder komen er minstens vijftien pilotprojecten voor internationaal reizigersvervoer per spoor. Een rapport van het IRP dat deze zomer verschijnt vormt de basis voor een Europese beleidsagenda.

Ruijters wijst erop dat er op dit moment al een pilot loopt met de Time Table Redesign en dat er dit jaar nog een proef plaatsvindt met een vertaaltool dat als doel heeft om de taalbarrière in het internationaal spoorvervoer te doorbreken en de interoperabiliteit te verbeteren. “De spoorsector is een plek waarop dit soort ontwikkelingen relatief simpel kunnen worden geïmplementeerd vanwege ERTMS en ook andere digitaliseringsprojecten waar we aan werken.”

Herald Ruijters, directeur Investeringen, Innovatie en Duurzaam Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move)
Herald Ruijters, directeur Investeringen, Innovatie en Duurzaam Transport van het Europese directoraat voor Transport (DG Move).

EU-spoorwegpakketten

Met de nieuwe EU-wetgeving komen volgens Ruijters er niet alleen nieuwe acties om internationaal spoorvervoer te bevorderen, maar wordt ook eerdere EU-wetgeving “versterkt en meer resoluut”. Hij wijst erop dat EU-regelgeving zoals voor de ontwikkeling van een Trans-Europees Spoornetwerk en het Vierde Spoorwegpakket er in de afgelopen jaren voor heeft gezorgd dat er al belangrijke stappen zijn gemaakt.

Hoewel nog niet alle EU-landen stappen hebben gemaakt met de invoering van de diverse EU-spoorwegpakketten stelt Ruijters dat er “kleine stappen, maar stabiele stappen vooruit” worden gemaakt. Op de vraag waarom in China kilometers spoor in zeer korte tijd wordt aangelegd en het in Europa veel langer duurt antwoordt hij dat “dit is wat democratie in Europa” is. “Wij doen het niet op de ‘Chinese manier’ waarbij er duizenden kilometers spoor in de achtertuin van burgers wordt aangelegd. Wij hebben veel regelgeving die burgers beschermt en wat ervoor zorgt dat zaken bij de aanleg van infrastructuur op een correcte manier gebeurt.”

Als voorbeeld van een goede implementatie van het Vierde Spoorwegpakket wijst hij erop dat eind vorige maand in Portugal een nieuwe, private spoorwegmaatschappij is opgericht die de steden Braga, Porto, Aveiro, Coimbra, Lissabon en Faro met elkaar verbindt. “We hebben steeds meer spoorvervoerders in Europa die met elkaar concurreren. Dit zal ervoor zal zorgen dat de prijzen verlagen en de service verbetert.”

Uitdagingen

Tegelijkertijd geeft hij aan dat er nog een “lange weg te gaan” is. “Er zijn nog uitdagingen die we moeten aangaan voor wat betreft de infrastructuur en interoperabiliteit. Het is belangrijk dat het Vierde Spoorwegpakket volledig wordt geïmplementeerd door de EU-lidstaten.”

Ondertussen werkt het Spoorwegbureau van de Europese Unie ERA volgens hem door om de veelvoud aan operationele regelgeving verder terug te dringen. “We hadden bijvoorbeeld voor de toelating van spoorwegmaterieel meer dan drieduizend reglementen. We brengen dit verder terug om het proces van treintoelating te faciliteren.” Voor de toelating van voertuigvergunningen en veiligheidscertificaten hoeven spoorvervoerders sinds 31 oktober vorig jaar slechts één aanvraag in te dienen  via ERA’s One-Stop Shop IT-tool (OSS).

Hij wijst erop dat de invoering van ERTMS ook voor een verdere harmonisatie van regelgeving en een hogere interoperabiliteit zal zorgen. “Er zijn steeds meer EU-lidstaten die hun volledige nationale spoornetwerk gaan omzetten naar een ERTMS-netwerk. Deze verandering is de afgelopen jaren ingezet en ik verwacht dat de ERTMS-oplevering in de volgende vijf tot tien jaar de toekomst van het spoor in Europa zal bepalen.”

Lees meer:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Eurocommissaris: wetgeving in de maak voor verdrievoudiging hogesnelheidstreindiensten”

A C F Sierts|08.04.21|17:02

Zou het werkelijk zo zijn dat wetgeving een verdrievoudiging van het vervoer kan afdwingen? Kan je reizigers en verladers werkelijk DWINGEN om niet meer te vliegen en de (vracht)auto te laten staan, en DWINGEN de trein te gebruiken? Ik heb zo mijn twijfels…

Nederland heeft geen goede ervaringen met dergelijk ‘beleids-ideologisch gedreven’ modal-shift-beleid. Sowieso is 2050 wel heel erg ver weg in tijd…

Marc Busio|09.04.21|12:09

De recente geschiedenis heeft wel duidelijk gemaakt dat alles waar de Europese Unie zich mee gaat bemoeien uiteindelijk op een mislukking uit zal draaien. Het valt niet te verwachten dat de stimulering van het internationale treinverkeer hier een uitzondering op zal vormen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.