Liveblog RailTech Europe dag 3: Digitale spoorinfra en onderhoud

In dit liveblog beschrijven we de belangrijkste ontwikkelingen vanaf de drie podia van RailTech Europe Live, het grootse online vakevenement voor de spoorsector in Europa. Om 16:00 uur sluiten we het evenement officieel af vanaf de Main Stage met een feestelijke terugblik op de hoogtepunten van alledrie de podia. De ProRail Stage sluit om 17.00 uur af met een kampvuur om na te praten.   

De derde en laatste dag van RailTech Europe ging donderdag om 9:00 uur van start met een sessie van Alom over veilige en stille spoorwegovergangen. Op de Main Stage startte het programma om 10:00 uur met een sessie over digitalisering van de infrastructuur. De ProRail Stage opende om 9:00 uur met een spirituele sessie van Robbert Vroomen van spoorchristen Nederland. Bijna veertig presentaties later loopt de derde dag van RailTech en daarmee het evenement op zijn einde. Het goede nieuws is dat het netwerkportaal Brella nog tot en met vrijdag geopend is.

15:30 uur, Main Stage: Siemens over het combineren van voertuig en infradata

Danny Meringa en Emilio Tuinenburg van Siemens Mobility deden verslag van hun ervaringen met trams in Den Haag. “Data-stromen vanuit het spoor en vanuit het voertuig worden meestal los van elkaar geanaliseerd, wij besloten ze te combineren en te ontsluiten via een dashboard voor de klant waar alle relevante informatie real time te raadplegen is”, aldus Tuinenburg.

Als voorbeeld noemt Meringa data uit de pantograaf van een tram die schommelingen in stroomverbruik weergeeft. “Op basis van pieken en dalen die op vaste tijdstippen of delen van het traject voorkomen, kan de stroomtoevoer worden aangepast of zelfs de dienstregeling. Op die manier kan onze klant energie besparen.”

14:45 uur, Main Stage: de ecologische voetafdruk van het spoor verkleinen met goed onderhoud

De grootste potentie voor het beperken van de milieubelasting zit in de levensduur van de componenten die gebruikt worden, zegt Matthias Landgraf van de TU Graz in zijn presentatie. “Spoorstaven in scherpe bogen, hebben bijvoorbeeld een gemiddelde levensduur van tien jaar en minder komt ook voor. Maar met innovatieve producten van een hoge kwaliteit en de juiste aanpak in de constructie en onderhoud kan dat veel langer zijn.”

Het verdubbelen van de levensduur van spoorstaven betekent dat slechts de helft van het materiaal geproduceerd, vervoerd en geïnstalleerd hoeft te worden. “Innovatie van materiaal en constructie, maar ook onderhoud is daarom extreem belangrijk.”

De toepassing van ‘Under sleeper pads’ zijn volgens Landgraf een goed voorbeeld van levensduur verlengende innovatie. Deze rubber matten onder betonnen dwarsliggers zijn ontwikkeld om trillingen en geluid te dempen, maar blijken ook te zorgen voor een 30 procent langere levensduur van het spoor.

“Door het dempen van de interactie tussen de verschillende onderdelen, vooral de betonnen dwarsliggers en ballast, is er minder onderhoud nodig en wordt de levensduur verlengd. Dat is niet alleen een enorme besparing in de levenscyclus-kosten, maar ook een volmaakt voorbeeld van duurzaamheid.

14:00 uur, Main Stage: wat zijn Black Swans?

Voorbereid zijn op de onvoorziene omstandigheden die de grootste problemen veroorzaken, dat is wat professor Diego Galar bedoelt met Black Swans. De data die niemand heeft kunnen filteren omdat de juiste kennis ontbreekt of omdat de verantwoordelijken niet uit hun comfortzone komen.

“Grote rampen als Fukoshima, maar ook de blokkade van het Suez-kanaal en zelfs Covid zijn Black Swans. Meer dan honderd jaar geleden hadden we de Spaanse griep. Nadat deze was uitgewoed dacht iedereen: dit was een eenmalige ramp, maar dat is het domste dat je kunt veronderstellen. Covid is vergelijkbaar. Soortgelijke problemen kunnen ieder moment opspelen.”

In het spoor zitten Black Swans vooral in data. “Incomplete datasets van storingen maken dat nooit achterhaald wordt waar de storing precies door veroorzaakt werd. We zetten het systeem bij wijze van spreken aan en uit, we resetten en als daarna alles weer werkt zijn we vaak al tevreden. Maar je mag er nooit in berusten om het daar bij te laten. Analyseer tot de exacte oorzaak boven water is. Daarnaast is het belangrijk om storingen die nog niet hebben plaatsgevonden niet te negeren, maar vraag je in plaats daarvan af wat er zou kunnen plaatsvinden en ga daar mee aan de slag.”

12:10 uur, Tech Stage: Een nieuwe IOT-sensor meet spoorschade

Paul Kampfraath van Kampa en Pascal van der Zwalm van Rail1435 vertellen over het oplossen van spoorschade. Vier jaar geleden startte Rail1435 met de ontwikkeling van een IoT-sensor voor detecteren van hoogteverschillen in het spoor. Bij bijvoorbeeld railverbindingen kan dit voor problemen zorgen, en rond bruggen is er meestal ook behoorlijk wat hoogteverschil.

Bij elke passerende trein analyseert hij deze, en de sensor berekent met een algoritme hoeveel ruimte er zit. Bij een zware goederentrein is dat anders dan bij een intercity, die de sensoren detecteren. De data wordt naar een platform gestuurd, en op de lange termijn kan er gekeken worden welke problemen er kunnen optreden en waar onderhoud nodig is.

Voor deze problemen ontwikkelde Kampa samen met twee andere partijen de ShimLift. Deze ‘win-win-oplossing’ kan binnen enkele seconden met magneten de dwarsliggers worden gemonteerd.

12.00 uur, Data op de Rotterdamse havenspoorlijn

Voor de logistiek in de haven van Rotterdam wordt in de komende jaren een toename van 50 procent verwacht. Met behulp van data kan veel tijd en capaciteit gewonnen worden, verwacht Karel van Gils, directeur innovatie bij ProRail. “Door goederentreinen te monitoren kwamen we achter dat er een enorm gaat zit de tussen de verwachte reistijd van een goederentrein tussen emplacement en terminal en de werkelijke reistijd.”

“We hadden tot nu toe geen data van de reistijd, dus werd er in uren gerekend. Door data van alle logisitieke bedrijven in Rotterdam Botlek te combineren met onze data uit IoT-sensoren in het spoor en camera’s langs het spoor konden we dit in kaart brengen.”

De aanpak in Botlek is het vervolg op een proef van ProRail met de haven van Moerdijk waar camera’s de codes en symbolen op de wagons scannen. “We hadden een idee, dit hebben we getest in Moerdijk en we passen het nu toe in Rotterdam.

Naast efficiënter omgaan met rijtijden moet data ook de veiligheid vergoten. “We weten nu precies wat waar staat en wat er in zit. Vooral met gevaarlijke stoffen is dat een groot voordeel.”

11:30 uur, ProRail Stage: Eyes on, Hands off

Spoorbeheerder ProRail is bezig met de uitbreiding van zijn ProRail Monitoring Platform (PMP). Het bedrijf streeft ernaar om alles wat gemonitord kan worden, op te nemen in zijn systeem. Dat is in 2017 begonnen met informatie over de ongeveer vijfduizend centraal aangestuurde wissels en wordt op korte termijn uitgebreid met data over de wisselverwarming.

Daarna wil ProRail de informatie van sensoren in tunnels en alle data van de beweegbare spoorbruggen centraal opslaan, zo liet Juliette van Driel (System manager Quo Vadis and Hotbox, ProRail) weten tijdens RailTech.

Op die manier wil de spoorbeheerder toewerken naar een situatie waarin het beter kan voorspellen waar onderhoud nodig is in plaats van zomaar preventief onderhoud uit te voeren. Dankzij data-analyse heeft ProRail meer inzicht gekregen in het gedrag van zijn assets en daarmee meer grip op het functioneren en de betrouwbaarheid ervan. Zo komt ProRail niet meer voor onaangename verassingen te staan en kan het meer treinen veilig en op tijd van A naar B laten rijden.

Het idee voor het PMP vloeit voort uit het gegeven dat de data een aantal jaar geleden nog heel erg gefragmenteerd was. Dit kwam het werk van spooraannemers, inspecteurs en systeembeheerders niet ten goede, vooral niet aangezien ProRail elke vijf jaar een nieuwe aanbesteding doet zijn onderhoudsgebieden. Met PMP bewaart de spoorbeheerder nu vrij letterlijk het overzicht. nbsp;

11:30 uur, de voordelen van een schone lei om op de bouwen

Rail Baltica is een van de meest omvangrijke spoorbouwprojecten van Europa en wordt op de voeten gevolgd door de sector. Vooral omdat het greenfield project is waarbij er geen rekening gehouden hoeft te worden met treinverkeer dat niet gehinderd mag worden en bestaande systemen die geïntegreerd moeten worden. “Ik hoop dat we een van de eersten zijn die FRMCS gaan toepassen in plaats van de laatste die nog begint aan GSM-R.”

Kaspers Kriskens van Rail Baltica beschrijft het project als veel meer dan alleen het aanleggen van spoor. “We bouwen ook een digitale corridor met glasvezel en 5G. Daarbij proberen we proberen we zoveel mogelijk te stroomlijnen met andere projecten en combinaties te maken. Ook bij internationale grensoverschrijdende projecten waarbij Europese investeringen betrokken zijn.”

Briskens en collega Andy Billington gingen ook in op ‘Vendor Locking’ waarbij leveranciers en opdrachtgevers uit de spoorsector lange termijnrelaties aangaan, simpelweg omdat componenten en systemen van verschillende leveranciers niet te combineren zijn of te veel beperkingen met zich meebrengen. “Eulynx zorgt al voor veel meer modulariteit. Verder kijken we veel naar best practices voor modulariteit en flexibiliteit uit andere markten. Je merkt dat je een veel grotere keuze krijgt.”

11:00 uur, Tech Stage: slimme stopmachines

Procesoptimalisatie met nieuwe stopmachines bij Infrabel. Krzysztof Wilczek, Head of Track Analytics bij Plasser & Theurer vertelt hierover tijdens de Tech Stage. “In de kern: er zijn de hef- en voeringeenheid en de stopeenheid.”, Zegt Wilczek.

Ter plaatse met een UniMat 08-4 × 4 / 4S stopmachine legt hij uit hoe het stopproces zijn werk gaat en vertelt hij over de verschillende specifieke componenten en hun rol. De machine is geschikt voor ETCS. Het is moeilijk om ’s nachts de precieze plek te vinden voor het aanstampen, met een speciale trolley die de spoorgeometrie kan meten, wordt dit gemakkelijker.

Hij vertelt ook over sensoren voorop de trein en hoe met de data uit deze sensoren het proces wordt geoptimaliseerd. De machine die in de video gedemonstreerd wordt, gaat binnen enkele weken naar Infrabel.

Deelnemen aan het evenement? Ga hier naar het platform.

10:30 uur, ProRail Stage: online solliciteren

Tijdens deze sessie geeft ProRail tips aan young professionals hoe ze het beste kunnen solliciteren in een digitale omgeving. Dit wordt gedaan Britt van Brug (Campus recruitment, ProRail), Teun van Keeken (Talent Acquisition specialist, ProRail) & Chantal van Kuyen (Expert in Engagement & Employer Branding)

10:30 uur, waar digitalisering en duurzaamheid elkaar kruisen

Volgens Monika Heiming van Europese koepel van spoorbeheerders EIM Rail, zijn digitalisering en duurzaamheid onlosmakelijk met elkaar verbonden. “De Green Deal voorziet in een modal shift naar het spoor. Om die toename van het treinverkeer mogelijk te maken is extra capaciteit nodig. Om dat te bereiken kunnen we niet om digitalisering heen.”

Een robuuster spoor op alle vlakken met behulp van digitalisering is wat EIM Rail nastreeft. “Voor weersinvloeden, cyberveiligheid, financiële zekerheid. Het hangt allemaal samen met digitalisering. Dit door middel van het analyseren van Big Data, 5G communicatie en automation.”

Bart Brink van Royal Haskoning DHV was het daar grondig mee eens. “Digitalisering maakt een duurzamer spoor zeker mogelijk.” Brink is gespecialiseerd in Digital Twins. Een digitale dubbelganger van de daadwerkelijke infrastructuur. In een Poll vroeg dagvoorzitter Rogier Elshout het publiek waar een digital twin voor ingezet zou kunnen worden. Een meerderheid ziet een digitale kopie van de werkelijke situatie vooral als een manier om veilig nieuwe toepassingen te testen. Ook voor het ontwikkelen van nieuwe oplossingen en het opleiden van personeel zien de kijkers van RailTech Europe mogelijkheden.

10:10 uur: Shift2Rail

Carlo Borghini van Shift2Rail startte het programma op de Main Stage met een presentatie over de bouwstenen van een digitale infrastructuur. Een belangrijke les: hoe mooi de systemen en de data die er uitkomen ook zijn, je hebt de juiste mensen nodig om er wat mee te doen. “Ga daarom in gesprek met je team over de mogelijkheden. Digitalisering is een middel, geen doel op zich.”

10:00 Preventing Asset MISmanagement

Hoe de grootste valkuilen bij Assetmanagement vermijden? Anna Klamer, Technology Consultant bij Stevin zal hierover praten tijdens de Tech Stage. “Assetmanagement is eigenlijk best complex, maar bijvoorbeeld Internet of Things helpt om hier een overzicht van te krijgen.”

Ze vertelt over drie belangrijke gemiste kansen: 1 vertalen wat je als organisatie doet: vertalen top-down en bottom-up. 2: succesvol leiden, leiders gebruiken vaak micromanagement in plaats van macro-management, het helpt de complexiteit te beheersen en een stap terug te doen. 3: muren afbreken, tussen afdelingen in een organisatie. Bijvoorbeeld tussen het tactische niveau waarop plannen worden gemaakt en het operationele niveau waarop ze de plannen uitvoeren, zegt Klamer.

9:30 uur Vossloh over het frezen van het spoor

95 procent van de raildefecten in het spoor van ProRail zijn verwijderd met behulp van een nieuwe freesmethode van Vossloh. Er kunnen zelfs wissels mee worden worden bewerkt, legt Barry Bierman van Vossloh uit. Verder vertelde hij over de High Speed grinding machine die Vossloh inzette op het Nederlandse spoor.

9:00 uur, Tech Stage gaat van start met Derde dag RailTech Europe

Spoormaterialenleverancier Alom trapt de dag met een presentatie over stille en veilige overwegen.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Liveblog RailTech Europe dag 3: Digitale spoorinfra en onderhoud | SpoorPro.nl

Liveblog RailTech Europe dag 3: Digitale spoorinfra en onderhoud

In dit liveblog beschrijven we de belangrijkste ontwikkelingen vanaf de drie podia van RailTech Europe Live, het grootse online vakevenement voor de spoorsector in Europa. Om 16:00 uur sluiten we het evenement officieel af vanaf de Main Stage met een feestelijke terugblik op de hoogtepunten van alledrie de podia. De ProRail Stage sluit om 17.00 uur af met een kampvuur om na te praten.   

De derde en laatste dag van RailTech Europe ging donderdag om 9:00 uur van start met een sessie van Alom over veilige en stille spoorwegovergangen. Op de Main Stage startte het programma om 10:00 uur met een sessie over digitalisering van de infrastructuur. De ProRail Stage opende om 9:00 uur met een spirituele sessie van Robbert Vroomen van spoorchristen Nederland. Bijna veertig presentaties later loopt de derde dag van RailTech en daarmee het evenement op zijn einde. Het goede nieuws is dat het netwerkportaal Brella nog tot en met vrijdag geopend is.

15:30 uur, Main Stage: Siemens over het combineren van voertuig en infradata

Danny Meringa en Emilio Tuinenburg van Siemens Mobility deden verslag van hun ervaringen met trams in Den Haag. “Data-stromen vanuit het spoor en vanuit het voertuig worden meestal los van elkaar geanaliseerd, wij besloten ze te combineren en te ontsluiten via een dashboard voor de klant waar alle relevante informatie real time te raadplegen is”, aldus Tuinenburg.

Als voorbeeld noemt Meringa data uit de pantograaf van een tram die schommelingen in stroomverbruik weergeeft. “Op basis van pieken en dalen die op vaste tijdstippen of delen van het traject voorkomen, kan de stroomtoevoer worden aangepast of zelfs de dienstregeling. Op die manier kan onze klant energie besparen.”

14:45 uur, Main Stage: de ecologische voetafdruk van het spoor verkleinen met goed onderhoud

De grootste potentie voor het beperken van de milieubelasting zit in de levensduur van de componenten die gebruikt worden, zegt Matthias Landgraf van de TU Graz in zijn presentatie. “Spoorstaven in scherpe bogen, hebben bijvoorbeeld een gemiddelde levensduur van tien jaar en minder komt ook voor. Maar met innovatieve producten van een hoge kwaliteit en de juiste aanpak in de constructie en onderhoud kan dat veel langer zijn.”

Het verdubbelen van de levensduur van spoorstaven betekent dat slechts de helft van het materiaal geproduceerd, vervoerd en geïnstalleerd hoeft te worden. “Innovatie van materiaal en constructie, maar ook onderhoud is daarom extreem belangrijk.”

De toepassing van ‘Under sleeper pads’ zijn volgens Landgraf een goed voorbeeld van levensduur verlengende innovatie. Deze rubber matten onder betonnen dwarsliggers zijn ontwikkeld om trillingen en geluid te dempen, maar blijken ook te zorgen voor een 30 procent langere levensduur van het spoor.

“Door het dempen van de interactie tussen de verschillende onderdelen, vooral de betonnen dwarsliggers en ballast, is er minder onderhoud nodig en wordt de levensduur verlengd. Dat is niet alleen een enorme besparing in de levenscyclus-kosten, maar ook een volmaakt voorbeeld van duurzaamheid.

14:00 uur, Main Stage: wat zijn Black Swans?

Voorbereid zijn op de onvoorziene omstandigheden die de grootste problemen veroorzaken, dat is wat professor Diego Galar bedoelt met Black Swans. De data die niemand heeft kunnen filteren omdat de juiste kennis ontbreekt of omdat de verantwoordelijken niet uit hun comfortzone komen.

“Grote rampen als Fukoshima, maar ook de blokkade van het Suez-kanaal en zelfs Covid zijn Black Swans. Meer dan honderd jaar geleden hadden we de Spaanse griep. Nadat deze was uitgewoed dacht iedereen: dit was een eenmalige ramp, maar dat is het domste dat je kunt veronderstellen. Covid is vergelijkbaar. Soortgelijke problemen kunnen ieder moment opspelen.”

In het spoor zitten Black Swans vooral in data. “Incomplete datasets van storingen maken dat nooit achterhaald wordt waar de storing precies door veroorzaakt werd. We zetten het systeem bij wijze van spreken aan en uit, we resetten en als daarna alles weer werkt zijn we vaak al tevreden. Maar je mag er nooit in berusten om het daar bij te laten. Analyseer tot de exacte oorzaak boven water is. Daarnaast is het belangrijk om storingen die nog niet hebben plaatsgevonden niet te negeren, maar vraag je in plaats daarvan af wat er zou kunnen plaatsvinden en ga daar mee aan de slag.”

12:10 uur, Tech Stage: Een nieuwe IOT-sensor meet spoorschade

Paul Kampfraath van Kampa en Pascal van der Zwalm van Rail1435 vertellen over het oplossen van spoorschade. Vier jaar geleden startte Rail1435 met de ontwikkeling van een IoT-sensor voor detecteren van hoogteverschillen in het spoor. Bij bijvoorbeeld railverbindingen kan dit voor problemen zorgen, en rond bruggen is er meestal ook behoorlijk wat hoogteverschil.

Bij elke passerende trein analyseert hij deze, en de sensor berekent met een algoritme hoeveel ruimte er zit. Bij een zware goederentrein is dat anders dan bij een intercity, die de sensoren detecteren. De data wordt naar een platform gestuurd, en op de lange termijn kan er gekeken worden welke problemen er kunnen optreden en waar onderhoud nodig is.

Voor deze problemen ontwikkelde Kampa samen met twee andere partijen de ShimLift. Deze ‘win-win-oplossing’ kan binnen enkele seconden met magneten de dwarsliggers worden gemonteerd.

12.00 uur, Data op de Rotterdamse havenspoorlijn

Voor de logistiek in de haven van Rotterdam wordt in de komende jaren een toename van 50 procent verwacht. Met behulp van data kan veel tijd en capaciteit gewonnen worden, verwacht Karel van Gils, directeur innovatie bij ProRail. “Door goederentreinen te monitoren kwamen we achter dat er een enorm gaat zit de tussen de verwachte reistijd van een goederentrein tussen emplacement en terminal en de werkelijke reistijd.”

“We hadden tot nu toe geen data van de reistijd, dus werd er in uren gerekend. Door data van alle logisitieke bedrijven in Rotterdam Botlek te combineren met onze data uit IoT-sensoren in het spoor en camera’s langs het spoor konden we dit in kaart brengen.”

De aanpak in Botlek is het vervolg op een proef van ProRail met de haven van Moerdijk waar camera’s de codes en symbolen op de wagons scannen. “We hadden een idee, dit hebben we getest in Moerdijk en we passen het nu toe in Rotterdam.

Naast efficiënter omgaan met rijtijden moet data ook de veiligheid vergoten. “We weten nu precies wat waar staat en wat er in zit. Vooral met gevaarlijke stoffen is dat een groot voordeel.”

11:30 uur, ProRail Stage: Eyes on, Hands off

Spoorbeheerder ProRail is bezig met de uitbreiding van zijn ProRail Monitoring Platform (PMP). Het bedrijf streeft ernaar om alles wat gemonitord kan worden, op te nemen in zijn systeem. Dat is in 2017 begonnen met informatie over de ongeveer vijfduizend centraal aangestuurde wissels en wordt op korte termijn uitgebreid met data over de wisselverwarming.

Daarna wil ProRail de informatie van sensoren in tunnels en alle data van de beweegbare spoorbruggen centraal opslaan, zo liet Juliette van Driel (System manager Quo Vadis and Hotbox, ProRail) weten tijdens RailTech.

Op die manier wil de spoorbeheerder toewerken naar een situatie waarin het beter kan voorspellen waar onderhoud nodig is in plaats van zomaar preventief onderhoud uit te voeren. Dankzij data-analyse heeft ProRail meer inzicht gekregen in het gedrag van zijn assets en daarmee meer grip op het functioneren en de betrouwbaarheid ervan. Zo komt ProRail niet meer voor onaangename verassingen te staan en kan het meer treinen veilig en op tijd van A naar B laten rijden.

Het idee voor het PMP vloeit voort uit het gegeven dat de data een aantal jaar geleden nog heel erg gefragmenteerd was. Dit kwam het werk van spooraannemers, inspecteurs en systeembeheerders niet ten goede, vooral niet aangezien ProRail elke vijf jaar een nieuwe aanbesteding doet zijn onderhoudsgebieden. Met PMP bewaart de spoorbeheerder nu vrij letterlijk het overzicht. nbsp;

11:30 uur, de voordelen van een schone lei om op de bouwen

Rail Baltica is een van de meest omvangrijke spoorbouwprojecten van Europa en wordt op de voeten gevolgd door de sector. Vooral omdat het greenfield project is waarbij er geen rekening gehouden hoeft te worden met treinverkeer dat niet gehinderd mag worden en bestaande systemen die geïntegreerd moeten worden. “Ik hoop dat we een van de eersten zijn die FRMCS gaan toepassen in plaats van de laatste die nog begint aan GSM-R.”

Kaspers Kriskens van Rail Baltica beschrijft het project als veel meer dan alleen het aanleggen van spoor. “We bouwen ook een digitale corridor met glasvezel en 5G. Daarbij proberen we proberen we zoveel mogelijk te stroomlijnen met andere projecten en combinaties te maken. Ook bij internationale grensoverschrijdende projecten waarbij Europese investeringen betrokken zijn.”

Briskens en collega Andy Billington gingen ook in op ‘Vendor Locking’ waarbij leveranciers en opdrachtgevers uit de spoorsector lange termijnrelaties aangaan, simpelweg omdat componenten en systemen van verschillende leveranciers niet te combineren zijn of te veel beperkingen met zich meebrengen. “Eulynx zorgt al voor veel meer modulariteit. Verder kijken we veel naar best practices voor modulariteit en flexibiliteit uit andere markten. Je merkt dat je een veel grotere keuze krijgt.”

11:00 uur, Tech Stage: slimme stopmachines

Procesoptimalisatie met nieuwe stopmachines bij Infrabel. Krzysztof Wilczek, Head of Track Analytics bij Plasser & Theurer vertelt hierover tijdens de Tech Stage. “In de kern: er zijn de hef- en voeringeenheid en de stopeenheid.”, Zegt Wilczek.

Ter plaatse met een UniMat 08-4 × 4 / 4S stopmachine legt hij uit hoe het stopproces zijn werk gaat en vertelt hij over de verschillende specifieke componenten en hun rol. De machine is geschikt voor ETCS. Het is moeilijk om ’s nachts de precieze plek te vinden voor het aanstampen, met een speciale trolley die de spoorgeometrie kan meten, wordt dit gemakkelijker.

Hij vertelt ook over sensoren voorop de trein en hoe met de data uit deze sensoren het proces wordt geoptimaliseerd. De machine die in de video gedemonstreerd wordt, gaat binnen enkele weken naar Infrabel.

Deelnemen aan het evenement? Ga hier naar het platform.

10:30 uur, ProRail Stage: online solliciteren

Tijdens deze sessie geeft ProRail tips aan young professionals hoe ze het beste kunnen solliciteren in een digitale omgeving. Dit wordt gedaan Britt van Brug (Campus recruitment, ProRail), Teun van Keeken (Talent Acquisition specialist, ProRail) & Chantal van Kuyen (Expert in Engagement & Employer Branding)

10:30 uur, waar digitalisering en duurzaamheid elkaar kruisen

Volgens Monika Heiming van Europese koepel van spoorbeheerders EIM Rail, zijn digitalisering en duurzaamheid onlosmakelijk met elkaar verbonden. “De Green Deal voorziet in een modal shift naar het spoor. Om die toename van het treinverkeer mogelijk te maken is extra capaciteit nodig. Om dat te bereiken kunnen we niet om digitalisering heen.”

Een robuuster spoor op alle vlakken met behulp van digitalisering is wat EIM Rail nastreeft. “Voor weersinvloeden, cyberveiligheid, financiële zekerheid. Het hangt allemaal samen met digitalisering. Dit door middel van het analyseren van Big Data, 5G communicatie en automation.”

Bart Brink van Royal Haskoning DHV was het daar grondig mee eens. “Digitalisering maakt een duurzamer spoor zeker mogelijk.” Brink is gespecialiseerd in Digital Twins. Een digitale dubbelganger van de daadwerkelijke infrastructuur. In een Poll vroeg dagvoorzitter Rogier Elshout het publiek waar een digital twin voor ingezet zou kunnen worden. Een meerderheid ziet een digitale kopie van de werkelijke situatie vooral als een manier om veilig nieuwe toepassingen te testen. Ook voor het ontwikkelen van nieuwe oplossingen en het opleiden van personeel zien de kijkers van RailTech Europe mogelijkheden.

10:10 uur: Shift2Rail

Carlo Borghini van Shift2Rail startte het programma op de Main Stage met een presentatie over de bouwstenen van een digitale infrastructuur. Een belangrijke les: hoe mooi de systemen en de data die er uitkomen ook zijn, je hebt de juiste mensen nodig om er wat mee te doen. “Ga daarom in gesprek met je team over de mogelijkheden. Digitalisering is een middel, geen doel op zich.”

10:00 Preventing Asset MISmanagement

Hoe de grootste valkuilen bij Assetmanagement vermijden? Anna Klamer, Technology Consultant bij Stevin zal hierover praten tijdens de Tech Stage. “Assetmanagement is eigenlijk best complex, maar bijvoorbeeld Internet of Things helpt om hier een overzicht van te krijgen.”

Ze vertelt over drie belangrijke gemiste kansen: 1 vertalen wat je als organisatie doet: vertalen top-down en bottom-up. 2: succesvol leiden, leiders gebruiken vaak micromanagement in plaats van macro-management, het helpt de complexiteit te beheersen en een stap terug te doen. 3: muren afbreken, tussen afdelingen in een organisatie. Bijvoorbeeld tussen het tactische niveau waarop plannen worden gemaakt en het operationele niveau waarop ze de plannen uitvoeren, zegt Klamer.

9:30 uur Vossloh over het frezen van het spoor

95 procent van de raildefecten in het spoor van ProRail zijn verwijderd met behulp van een nieuwe freesmethode van Vossloh. Er kunnen zelfs wissels mee worden worden bewerkt, legt Barry Bierman van Vossloh uit. Verder vertelde hij over de High Speed grinding machine die Vossloh inzette op het Nederlandse spoor.

9:00 uur, Tech Stage gaat van start met Derde dag RailTech Europe

Spoormaterialenleverancier Alom trapt de dag met een presentatie over stille en veilige overwegen.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.