Arriën Kruyt van de European Passengers' Federation

‘Fusie tussen Eurostar en Thalys leidt tot duurder treinkaartje’

“Een fusie tussen Eurostar en Thalys leidt ertoe dat de samengevoegde onderneming een monopoliepositie op het spoor krijgt. Daardoor zullen de prijzen van de treinkaartjes toenemen”, zegt Arriën Kruyt van de European Passengers’ Federation (EPF). De EPF heeft bezwaar gemaakt tegen de ophanden zijnde fusie. Kruyt nam vorige week deel aan een paneldiscussie over concurrentie op het spoor tijdens RailTech Europe.

Thalys heeft vanwege de financiële gevolgen van de coronacrisis besloten de fusie met Eurostar vooralsnog uit te stellen. Naar verluidt moeten ook Franse en Britse mededingingsorganisaties zich hier nog over buigen. De European Passengers’ Federation is volgens Kruyt tegen de fusie omdat het bekend is dat als spoorvervoerders met elkaar concurreren “dat de prijzen omlaag gaan en de service omhoog”. Dat is iets wat Eurostar volgens hem de afgelopen jaren heeft laten zien, onder andere op de verbinding tussen Amsterdam en Londen.

Concurrentie

“Het enige beetje concurrentie in Nederland op het gebied van internationaal passagiersvervoer per spoor zit op de verbinding tussen Nederland en België. Daar hebben we de dure Thalys-trein, de goedkopere Beneluxtrein en de Eurostar.”

Vanwege de coronacrisis heeft Eurostar het aantal treindiensten fors teruggeschroefd, maar toen het aanbod wat hoger was, was Kruyt erg te spreken over de keuze uit drie mogelijkheden. “Vanuit het oogpunt van de passagier is dit perfect.” Hij wijst erop dat als vanuit Nederland naar Parijs gereisd wordt, de reiziger alleen maar uit Thalys kan kiezen en daarbij aan het kortste eind trekt. Het houden van de concurrentie tussen Thalys en Eurostar is daarom volgens hem de beste optie.

Fusie

Het Franse SNCF – dat zowel van Eurostar als Thalys de grootste aandeelhouder is – kondigde eind 2019 aan de bedrijven te willen fuseren. Algemeen directeur Bertrand Gosselin van SNCF gaf eerder aan dat beide vervoerders eerst hun financiering op orde moeten brengen. Eurostar is zwaar getroffen door de coronacrisis. Volgens SNCF is er binnen een maand financiële steun vanuit de overheid nodig om de vervoerder overeind te houden.

Ook Thalys zit door de coronapandemie in zwaar weer en is in gesprek met meerdere banken om 100 miljoen euro aan externe financiering binnen te halen. De omzet van Thalys kwam in 2020 met ruim 165 miljoen euro liefst 70 procent lager uit dan een jaar eerder.

Aandelen

Eurostar is voor 55 procent in handen van SNCF, voor 5 procent van NMBS en voor 40 procent in handen van de private partijen Caisse de Dépôt et Placement du Québec (CDPQ) en Hermes Infrastructure. De Britse staat heeft in mei 2015 zijn belang van 40 procent verkocht aan CDPQ en Hermes Infrastructure. “In Engeland hopen ze dat de Franse staat nu geld bij legt om te voorkomen dat Eurostar omvalt”, aldus Kruyt.

De aandeelhouders van Thalys zijn SNCF met een belang van 62 procent, NMBS met 28 procent en DB met 10 procent van de aandelen. Spoorvervoerder NS is strategisch partner en heeft geen aandeel in het bedrijf.

Gebruikersvergoeding spoor

Naast de gevolgen van het aantal treinreizigers door de coronapandemie heeft Eurostar te maken met een hoge gebruikersvergoeding voor het spoor in de kanaaltunnel tussen Calais en Dover, vertelt Kruyt. “Eurostar betaalt per passagier 16 euro. Dat is killing voor het internationaal spoorvervoer. Sommige Europese landen hebben ervoor gekozen om de gebruikersvergoeding voor het spoor te verlagen. Dit moet internationaal geregeld en afgestemd worden.”

Kruyt houdt rekening met de mogelijkheid dat Eurostar failliet gaat. “Bij een faillissement zal een andere partij in gesprek gaan met de curator en mogelijk het materieel overnemen”, zegt hij.

Bekijk de sessie over ‘Creating Modal Shift’ hier terug (Arriën Kruyt – 1:36:16):

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Fusie tussen Eurostar en Thalys leidt tot duurder treinkaartje’ | SpoorPro.nl
Arriën Kruyt van de European Passengers' Federation

‘Fusie tussen Eurostar en Thalys leidt tot duurder treinkaartje’

“Een fusie tussen Eurostar en Thalys leidt ertoe dat de samengevoegde onderneming een monopoliepositie op het spoor krijgt. Daardoor zullen de prijzen van de treinkaartjes toenemen”, zegt Arriën Kruyt van de European Passengers’ Federation (EPF). De EPF heeft bezwaar gemaakt tegen de ophanden zijnde fusie. Kruyt nam vorige week deel aan een paneldiscussie over concurrentie op het spoor tijdens RailTech Europe.

Thalys heeft vanwege de financiële gevolgen van de coronacrisis besloten de fusie met Eurostar vooralsnog uit te stellen. Naar verluidt moeten ook Franse en Britse mededingingsorganisaties zich hier nog over buigen. De European Passengers’ Federation is volgens Kruyt tegen de fusie omdat het bekend is dat als spoorvervoerders met elkaar concurreren “dat de prijzen omlaag gaan en de service omhoog”. Dat is iets wat Eurostar volgens hem de afgelopen jaren heeft laten zien, onder andere op de verbinding tussen Amsterdam en Londen.

Concurrentie

“Het enige beetje concurrentie in Nederland op het gebied van internationaal passagiersvervoer per spoor zit op de verbinding tussen Nederland en België. Daar hebben we de dure Thalys-trein, de goedkopere Beneluxtrein en de Eurostar.”

Vanwege de coronacrisis heeft Eurostar het aantal treindiensten fors teruggeschroefd, maar toen het aanbod wat hoger was, was Kruyt erg te spreken over de keuze uit drie mogelijkheden. “Vanuit het oogpunt van de passagier is dit perfect.” Hij wijst erop dat als vanuit Nederland naar Parijs gereisd wordt, de reiziger alleen maar uit Thalys kan kiezen en daarbij aan het kortste eind trekt. Het houden van de concurrentie tussen Thalys en Eurostar is daarom volgens hem de beste optie.

Fusie

Het Franse SNCF – dat zowel van Eurostar als Thalys de grootste aandeelhouder is – kondigde eind 2019 aan de bedrijven te willen fuseren. Algemeen directeur Bertrand Gosselin van SNCF gaf eerder aan dat beide vervoerders eerst hun financiering op orde moeten brengen. Eurostar is zwaar getroffen door de coronacrisis. Volgens SNCF is er binnen een maand financiële steun vanuit de overheid nodig om de vervoerder overeind te houden.

Ook Thalys zit door de coronapandemie in zwaar weer en is in gesprek met meerdere banken om 100 miljoen euro aan externe financiering binnen te halen. De omzet van Thalys kwam in 2020 met ruim 165 miljoen euro liefst 70 procent lager uit dan een jaar eerder.

Aandelen

Eurostar is voor 55 procent in handen van SNCF, voor 5 procent van NMBS en voor 40 procent in handen van de private partijen Caisse de Dépôt et Placement du Québec (CDPQ) en Hermes Infrastructure. De Britse staat heeft in mei 2015 zijn belang van 40 procent verkocht aan CDPQ en Hermes Infrastructure. “In Engeland hopen ze dat de Franse staat nu geld bij legt om te voorkomen dat Eurostar omvalt”, aldus Kruyt.

De aandeelhouders van Thalys zijn SNCF met een belang van 62 procent, NMBS met 28 procent en DB met 10 procent van de aandelen. Spoorvervoerder NS is strategisch partner en heeft geen aandeel in het bedrijf.

Gebruikersvergoeding spoor

Naast de gevolgen van het aantal treinreizigers door de coronapandemie heeft Eurostar te maken met een hoge gebruikersvergoeding voor het spoor in de kanaaltunnel tussen Calais en Dover, vertelt Kruyt. “Eurostar betaalt per passagier 16 euro. Dat is killing voor het internationaal spoorvervoer. Sommige Europese landen hebben ervoor gekozen om de gebruikersvergoeding voor het spoor te verlagen. Dit moet internationaal geregeld en afgestemd worden.”

Kruyt houdt rekening met de mogelijkheid dat Eurostar failliet gaat. “Bij een faillissement zal een andere partij in gesprek gaan met de curator en mogelijk het materieel overnemen”, zegt hij.

Bekijk de sessie over ‘Creating Modal Shift’ hier terug (Arriën Kruyt – 1:36:16):

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.