DB Cargo testte ATO op openbare spoornet Zwitserland

foto: AZD Praha

DB Cargo deed onlangs een praktijktest met ATO over ETCS op het Zwitserse hoofdspoornet. In drieënhalve maand werden on-board units van vier verschillende leveranciers getest. Baseliyos Jacob van DB Cargo deelde in een vraaggesprek op RailTech Europe zijn ervaringen.

Naast infrabeheerder SBB Netz waren ook leveranciers Thales, Siemens, Alstom, AZD en Hitachi betrokken bij deze test. Voor de proef op het zestien kilometer lange traject tussen Sierre en Sion, werd een Bombardier Traxx AC-locomotief gebruikt in combinatie met veertien Eanos-wagons geladen met grind. Deze combinatie woog 1.274 ton en was 240 meter lang. De test stond oorspronkelijk gepland in de zomer van 2020, maar werd door corona zes maanden uitgesteld tot begin dit jaar.

Sneeuw en regen

“In plaats van zonnig zomerweer, kregen we daardoor te maken sneeuw, regen en temperaturen die terugliepen tot min twintig in de nacht. Dat bracht heel wat extra uitdagingen met zich mee”, vertelde Baseliyos Jacob van DB Cargo. “Maar zo konden we de systemen wel onder alle omstandigheden testen, dat is ook positief. Want het bleek allemaal goed te werken.”

De test duurde uiteindelijk drieënhalve maand waarbij er vier ritten per dag werden gemaakt. In totaal is er tijdens de test 1.740 kilometer afgelegd. Werd er vier keer gewisseld van on-board unit en bijbehorend systeem. “We deden er dertig minuten over om de hardware te wisselen en het systeem in de bedrijfsklare modus te krijgen.”

Leveranciers

Omdat de test plaatsvond op het Zwitserse hoofdspoor, moesten Jacob en zijn team rekening houden met de normale dienstregeling. “Zeker met zo’n lange goederentrein was dat soms erg lastig.” Bijzonder aan dit project was de betrokkenheid van een groot aantal leveranciers. Zo leverden Hitachi, Siemens, Alstom en AZD alle vier een on-board ATO-unit die vervolgens in een locomotief van Bombardier werd gebouwd.

Naast DB Cargo en de betrokken partijen zelf werd het project ook ondersteund vanuit Shift2Rail. Deze test werd gedaan met het Automated Rail Cargo Consortium (ARCC) in samenwerking met het X2Rail-3 consortium onder leiding van Thales.

DB Cargo fieldtest ATO Switzerland

RailTech Europe

Ook vrijdag is het nog mogelijk om het netwerkplatform van RailTech Europe te gebruiken om in contact te komen met andere spoorprofessionals, vergaderingen in te plannen en alle presentaties en video’s terug te kijken. De replays van alle presentaties worden ook per e-mail met de deelnemers gedeeld. Zorg ervoor dat je je nog gratis registreert met de volgende code om toegang te krijgen tot alle bijdrages: RailTechEurope2021.

Lees meer over RailTech Europe:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Cargo testte ATO op openbare spoornet Zwitserland | SpoorPro.nl

DB Cargo testte ATO op openbare spoornet Zwitserland

foto: AZD Praha

DB Cargo deed onlangs een praktijktest met ATO over ETCS op het Zwitserse hoofdspoornet. In drieënhalve maand werden on-board units van vier verschillende leveranciers getest. Baseliyos Jacob van DB Cargo deelde in een vraaggesprek op RailTech Europe zijn ervaringen.

Naast infrabeheerder SBB Netz waren ook leveranciers Thales, Siemens, Alstom, AZD en Hitachi betrokken bij deze test. Voor de proef op het zestien kilometer lange traject tussen Sierre en Sion, werd een Bombardier Traxx AC-locomotief gebruikt in combinatie met veertien Eanos-wagons geladen met grind. Deze combinatie woog 1.274 ton en was 240 meter lang. De test stond oorspronkelijk gepland in de zomer van 2020, maar werd door corona zes maanden uitgesteld tot begin dit jaar.

Sneeuw en regen

“In plaats van zonnig zomerweer, kregen we daardoor te maken sneeuw, regen en temperaturen die terugliepen tot min twintig in de nacht. Dat bracht heel wat extra uitdagingen met zich mee”, vertelde Baseliyos Jacob van DB Cargo. “Maar zo konden we de systemen wel onder alle omstandigheden testen, dat is ook positief. Want het bleek allemaal goed te werken.”

De test duurde uiteindelijk drieënhalve maand waarbij er vier ritten per dag werden gemaakt. In totaal is er tijdens de test 1.740 kilometer afgelegd. Werd er vier keer gewisseld van on-board unit en bijbehorend systeem. “We deden er dertig minuten over om de hardware te wisselen en het systeem in de bedrijfsklare modus te krijgen.”

Leveranciers

Omdat de test plaatsvond op het Zwitserse hoofdspoor, moesten Jacob en zijn team rekening houden met de normale dienstregeling. “Zeker met zo’n lange goederentrein was dat soms erg lastig.” Bijzonder aan dit project was de betrokkenheid van een groot aantal leveranciers. Zo leverden Hitachi, Siemens, Alstom en AZD alle vier een on-board ATO-unit die vervolgens in een locomotief van Bombardier werd gebouwd.

Naast DB Cargo en de betrokken partijen zelf werd het project ook ondersteund vanuit Shift2Rail. Deze test werd gedaan met het Automated Rail Cargo Consortium (ARCC) in samenwerking met het X2Rail-3 consortium onder leiding van Thales.

DB Cargo fieldtest ATO Switzerland

RailTech Europe

Ook vrijdag is het nog mogelijk om het netwerkplatform van RailTech Europe te gebruiken om in contact te komen met andere spoorprofessionals, vergaderingen in te plannen en alle presentaties en video’s terug te kijken. De replays van alle presentaties worden ook per e-mail met de deelnemers gedeeld. Zorg ervoor dat je je nog gratis registreert met de volgende code om toegang te krijgen tot alle bijdrages: RailTechEurope2021.

Lees meer over RailTech Europe:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.