Dit zijn de winnaars van de RailTech Innovation Awards

Op de tweede dag van RailTech Europe 2021 werden de winnaars bekendgemaakt van de vijftien genomineerde bedrijven voor de innovatieprijzen: Infrabel, 3M Polen, Network Rail, DB Vertrieb, Civil Water Management Limited en TrioLight. Na korte pitches van de genomineerden besliste de jury over de prijzen in de vijf categorieën: Infrastructuur, Rollend materieel, Digitalisering, Openbaar Vervoer en Start-Ups. Ook stemden de deelnemers van RailTech voor de Audience Choice Award.

“Het was een zware klus om de winnaars te kiezen, met zoveel genomineerden”, zegt Erwin Abbink, hoofd Innovatie & Analytics bij NS, een van de juryleden. Na een juryvergadering kozen ze echter 5 van de winnaars van de Innovation Awards.

Ook Rob Goverde, hoogleraar Railverkeersmanagement & Operations, was aanwezig in de studio: “Een van de genomineerden trok ons met een heel spannende pitch over de streep”. Naast de jury kon ook het publiek kiezen welk bedrijf een prijs verdient voor zijn innovatie.

Presentator van de Innovation Awards Rogier Elshout, en juryleden Rob Goverde en Erwin Abbink.

De winnaars en hun innovatie in elke categorie zijn als volgt:

Infrastructuur

De vernieuwing van vier wissels en een kilometer spoor vernieuwen in 48 uur tijd door Infrabel is een wereldprimeur. Dit soort vernieuwingen genereert meestal enkele weken lang aanzienlijke verstoringen in het treinverkeer. Om de impact op de klanten te beperken, bedachten de ingenieurs van Infrabel een innovatieve techniek. Op een betonnen plaat, vlak naast de in gebruik zijnde sporen, werd een “railnetblok” voorgebouwd.

In de loop van slechts één weekend werd destijds dit mega “Tetris”-stuk, met een gewicht van het equivalent van 18 Jumbo Jets, op zijn uiteindelijke locatie geduwd. Dit zorgde voor een veel snellere terugkeer naar het normale verkeer, maar ook voor veel veiligere omstandigheden tijdens werken. Ze vonden plaats in een Europees globaal project “Verbetering van de prestaties op vier vrachtsecties op alle kernnetwerkcorridors in België.

Rollend materieel

3M Polen met retroreflecterende markering van rijtuigen: Nachtelijke veiligheid bij onbewaakte spoorwegovergangen is een probleem voor goederentreinen, aangezien het spoorwegmaterieel niet is uitgerust met lichten die de zijwaartse zichtbaarheid van wagons in duisternis kunnen verbeteren (in tegenstelling tot passagierstreinen), meestal geschilderd in donkere kleuren. 3M leverde een technische oplossing die bekend is uit de VS om de behoefte van PKP Cargo Service aan te pakken om hun treinen veiliger te maken, door duurzame, zelfklevende, reflecterende films te leveren die gemakkelijk kunnen worden aangebracht. De markering in de vorm van brede verticale strepen, gecombineerd met treinbewegingen, waarschuwt machinisten van grote afstand voor gevaar.

Digitalisering

Network Rail met HMT1 WorkfloPlus: slimmer werken, niet harder en ervoor zorgen dat we het de eerste keer goed doen, dat is de taak van het HMT1 WorkfloPlus-project, waardoor frontlinie-efficiëntie tot 70 procent en aanzienlijke verbeteringen op het gebied van spoorveiligheid mogelijk zijn. Dit project brengt bestaande innovatieve oplossingen samen om gegevensverzameling en rapportage voor veiligheidskritische vernieuwingen van papieren processen te standaardiseren en te digitaliseren tot één gebruiksvriendelijke en aanpasbare ‘verbonden werknemer’ oplossing.

Werknemers kunnen volledig handsfree gaan via headsets met spraakbediening en gegevens verzamelen die worden ondersteund door afbeeldingen, video, noodoproepen en GPS-integratie voor betrouwbare referentie, waardoor een consistente benadering van verlengingen mogelijk is. De oplossing is een samenwerking tussen de Central Rail Systems Alliance en de onderzoeks- en ontwikkelingsportfolio van Network Rail en bevordert de volwassenheid van gegevens en de efficiëntie van backoffice-rapportage voor Network Rail.

Openbaar vervoer

DB Vertrieb met de Check-in / Be-out- applicatie “Tickin”: Tickin is de eerste in / out-oplossing die een naadloze reiservaring biedt met op een smartphone gebaseerde be-out. Een simpele veegbeweging geeft recht op een reis. Tickin detecteert automatisch veranderingen tussen vervoermiddel en aankomst op de bestemming, berekent de goedkoopste prijs inclusief dag- en maandtickets met comfortabele maandelijkse betaling. Makkelijk en transparant.

Passagiers die Tickin gebruiken, hoeven geen kaartjes van tevoren te kopen, verdwalen niet in complexe tariefsystemen en zijn niet vastbesloten om een ​​bepaalde verbinding of zelfs maar de bestemming te vinden. Ze hoeven niet na te denken over de betaling of zich zorgen te maken of hun ticket geldig, geschikt en de goedkoopste optie is.

Start-up

Civil Water Management Limited, met het TDS-400 Civil Water Management Track Drainage System. TDS-400 is een geavanceerd rupsbandafvoersysteem dat bestaat uit modulaire drainagepanelen gemaakt van gerecycled plastic. Bewezen dat het de veiligheid van het personeel verhoogt in live-trackomgevingen door het aantal personeelsverschuivingen dat nodig is om spoorwegactiva te herstellen aanzienlijk te verminderen.

In een typisch voorbeeld voor het spoor, kan een 1,3 kilometer lang spoorafwateringssaneringsproject worden voltooid in 14 ploegen in plaats van 66 ploegen. Plastic wordt weggeleid van de stortplaats / verbranding met een snelheid van 10 ton, per 1000 drainagepanelen.

Bewezen dat het de veiligheid van het personeel verhoogt in live-trackomgevingen door het aantal personeelsverschuivingen dat nodig is om spoorwegactiva te herstellen aanzienlijk te verminderen. In een typisch voorbeeld voor het spoor, kan een 1,3 kilometer lang spoorafwateringssaneringsproject worden voltooid in 14 ploegen in plaats van 66 ploegen. Plastic wordt weggeleid van de stortplaats / verbranding met een snelheid van 10 ton, per 1.000 drainagepanelen. Erkend in het najaar van 2020, met certificering van acceptatie van Network Railproducten.

Publiekskeuze

TrioLight, met RailLight: Spoorwegverlichting zonder lichtvervuiling met maximale veiligheid. Traditionele verlichting op spoor- en spoorstroken is verleden tijd. Met RailLight is een nieuw verlichtingstijdperk aangebroken voor het spoor.

RailLight is een uniek product dat is goedgekeurd en geïnstalleerd door een aantal spoorwegmaatschappijen in heel Europa. RailLight is een gepatenteerd armatuur met een aluminium behuizing die aan de buitenkant van de rails wordt bevestigd. Door de unieke lichtverdeling worden looppaden en inspectiepaden optimaal verlicht zonder lichtvervuiling maar met maximale veiligheid voor elk spoor, waar dan ook.

Lees hier meer over de vijftien genomineerde bedrijven.

Afgevaardigden van de genomineerde bedrijven waren allemaal aanwezig met een live verbinding met de RailTech studio.

Juryleden

De jury voor de prijzen bestaat uit zowel professionals als academici met deskundige kennis van de spoorsector. De jury heeft de inzendingen beoordeeld en genomineerd, en zal uiteindelijk de winnaar in elke categorie kiezen. De juryleden van dit jaar zijn Matthias Landgraf, Senior Scientist bij  de TU Graz, hoogleraar Railverkeersmanagement & Operations and Director van het Digital Rail Traffic Lab van de TU Delft, Erwin Abbink, Hoofd Innovatie & Analytics bij NS, Karel van Gils, Directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing bij ProRail, Enno Wiebe, Technisch Directeur CER, en Claudia Falkinger, Innovatiestrateeg bij Women in Mobility.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dit zijn de winnaars van de RailTech Innovation Awards | SpoorPro.nl

Dit zijn de winnaars van de RailTech Innovation Awards

Op de tweede dag van RailTech Europe 2021 werden de winnaars bekendgemaakt van de vijftien genomineerde bedrijven voor de innovatieprijzen: Infrabel, 3M Polen, Network Rail, DB Vertrieb, Civil Water Management Limited en TrioLight. Na korte pitches van de genomineerden besliste de jury over de prijzen in de vijf categorieën: Infrastructuur, Rollend materieel, Digitalisering, Openbaar Vervoer en Start-Ups. Ook stemden de deelnemers van RailTech voor de Audience Choice Award.

“Het was een zware klus om de winnaars te kiezen, met zoveel genomineerden”, zegt Erwin Abbink, hoofd Innovatie & Analytics bij NS, een van de juryleden. Na een juryvergadering kozen ze echter 5 van de winnaars van de Innovation Awards.

Ook Rob Goverde, hoogleraar Railverkeersmanagement & Operations, was aanwezig in de studio: “Een van de genomineerden trok ons met een heel spannende pitch over de streep”. Naast de jury kon ook het publiek kiezen welk bedrijf een prijs verdient voor zijn innovatie.

Presentator van de Innovation Awards Rogier Elshout, en juryleden Rob Goverde en Erwin Abbink.

De winnaars en hun innovatie in elke categorie zijn als volgt:

Infrastructuur

De vernieuwing van vier wissels en een kilometer spoor vernieuwen in 48 uur tijd door Infrabel is een wereldprimeur. Dit soort vernieuwingen genereert meestal enkele weken lang aanzienlijke verstoringen in het treinverkeer. Om de impact op de klanten te beperken, bedachten de ingenieurs van Infrabel een innovatieve techniek. Op een betonnen plaat, vlak naast de in gebruik zijnde sporen, werd een “railnetblok” voorgebouwd.

In de loop van slechts één weekend werd destijds dit mega “Tetris”-stuk, met een gewicht van het equivalent van 18 Jumbo Jets, op zijn uiteindelijke locatie geduwd. Dit zorgde voor een veel snellere terugkeer naar het normale verkeer, maar ook voor veel veiligere omstandigheden tijdens werken. Ze vonden plaats in een Europees globaal project “Verbetering van de prestaties op vier vrachtsecties op alle kernnetwerkcorridors in België.

Rollend materieel

3M Polen met retroreflecterende markering van rijtuigen: Nachtelijke veiligheid bij onbewaakte spoorwegovergangen is een probleem voor goederentreinen, aangezien het spoorwegmaterieel niet is uitgerust met lichten die de zijwaartse zichtbaarheid van wagons in duisternis kunnen verbeteren (in tegenstelling tot passagierstreinen), meestal geschilderd in donkere kleuren. 3M leverde een technische oplossing die bekend is uit de VS om de behoefte van PKP Cargo Service aan te pakken om hun treinen veiliger te maken, door duurzame, zelfklevende, reflecterende films te leveren die gemakkelijk kunnen worden aangebracht. De markering in de vorm van brede verticale strepen, gecombineerd met treinbewegingen, waarschuwt machinisten van grote afstand voor gevaar.

Digitalisering

Network Rail met HMT1 WorkfloPlus: slimmer werken, niet harder en ervoor zorgen dat we het de eerste keer goed doen, dat is de taak van het HMT1 WorkfloPlus-project, waardoor frontlinie-efficiëntie tot 70 procent en aanzienlijke verbeteringen op het gebied van spoorveiligheid mogelijk zijn. Dit project brengt bestaande innovatieve oplossingen samen om gegevensverzameling en rapportage voor veiligheidskritische vernieuwingen van papieren processen te standaardiseren en te digitaliseren tot één gebruiksvriendelijke en aanpasbare ‘verbonden werknemer’ oplossing.

Werknemers kunnen volledig handsfree gaan via headsets met spraakbediening en gegevens verzamelen die worden ondersteund door afbeeldingen, video, noodoproepen en GPS-integratie voor betrouwbare referentie, waardoor een consistente benadering van verlengingen mogelijk is. De oplossing is een samenwerking tussen de Central Rail Systems Alliance en de onderzoeks- en ontwikkelingsportfolio van Network Rail en bevordert de volwassenheid van gegevens en de efficiëntie van backoffice-rapportage voor Network Rail.

Openbaar vervoer

DB Vertrieb met de Check-in / Be-out- applicatie “Tickin”: Tickin is de eerste in / out-oplossing die een naadloze reiservaring biedt met op een smartphone gebaseerde be-out. Een simpele veegbeweging geeft recht op een reis. Tickin detecteert automatisch veranderingen tussen vervoermiddel en aankomst op de bestemming, berekent de goedkoopste prijs inclusief dag- en maandtickets met comfortabele maandelijkse betaling. Makkelijk en transparant.

Passagiers die Tickin gebruiken, hoeven geen kaartjes van tevoren te kopen, verdwalen niet in complexe tariefsystemen en zijn niet vastbesloten om een ​​bepaalde verbinding of zelfs maar de bestemming te vinden. Ze hoeven niet na te denken over de betaling of zich zorgen te maken of hun ticket geldig, geschikt en de goedkoopste optie is.

Start-up

Civil Water Management Limited, met het TDS-400 Civil Water Management Track Drainage System. TDS-400 is een geavanceerd rupsbandafvoersysteem dat bestaat uit modulaire drainagepanelen gemaakt van gerecycled plastic. Bewezen dat het de veiligheid van het personeel verhoogt in live-trackomgevingen door het aantal personeelsverschuivingen dat nodig is om spoorwegactiva te herstellen aanzienlijk te verminderen.

In een typisch voorbeeld voor het spoor, kan een 1,3 kilometer lang spoorafwateringssaneringsproject worden voltooid in 14 ploegen in plaats van 66 ploegen. Plastic wordt weggeleid van de stortplaats / verbranding met een snelheid van 10 ton, per 1000 drainagepanelen.

Bewezen dat het de veiligheid van het personeel verhoogt in live-trackomgevingen door het aantal personeelsverschuivingen dat nodig is om spoorwegactiva te herstellen aanzienlijk te verminderen. In een typisch voorbeeld voor het spoor, kan een 1,3 kilometer lang spoorafwateringssaneringsproject worden voltooid in 14 ploegen in plaats van 66 ploegen. Plastic wordt weggeleid van de stortplaats / verbranding met een snelheid van 10 ton, per 1.000 drainagepanelen. Erkend in het najaar van 2020, met certificering van acceptatie van Network Railproducten.

Publiekskeuze

TrioLight, met RailLight: Spoorwegverlichting zonder lichtvervuiling met maximale veiligheid. Traditionele verlichting op spoor- en spoorstroken is verleden tijd. Met RailLight is een nieuw verlichtingstijdperk aangebroken voor het spoor.

RailLight is een uniek product dat is goedgekeurd en geïnstalleerd door een aantal spoorwegmaatschappijen in heel Europa. RailLight is een gepatenteerd armatuur met een aluminium behuizing die aan de buitenkant van de rails wordt bevestigd. Door de unieke lichtverdeling worden looppaden en inspectiepaden optimaal verlicht zonder lichtvervuiling maar met maximale veiligheid voor elk spoor, waar dan ook.

Lees hier meer over de vijftien genomineerde bedrijven.

Afgevaardigden van de genomineerde bedrijven waren allemaal aanwezig met een live verbinding met de RailTech studio.

Juryleden

De jury voor de prijzen bestaat uit zowel professionals als academici met deskundige kennis van de spoorsector. De jury heeft de inzendingen beoordeeld en genomineerd, en zal uiteindelijk de winnaar in elke categorie kiezen. De juryleden van dit jaar zijn Matthias Landgraf, Senior Scientist bij  de TU Graz, hoogleraar Railverkeersmanagement & Operations and Director van het Digital Rail Traffic Lab van de TU Delft, Erwin Abbink, Hoofd Innovatie & Analytics bij NS, Karel van Gils, Directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing bij ProRail, Enno Wiebe, Technisch Directeur CER, en Claudia Falkinger, Innovatiestrateeg bij Women in Mobility.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.