Wie zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2021?

Met minder dan een maand te gaan tot aan RailTech Europe, zijn de genomineerden van de Innovation Awards van dit jaar bekendgemaakt. Tijdens het digitale evenement RailTech Europe 2021 worden zes Innovation Awards uitgereikt.

“Een centraal onderdeel van RailTech Europe zijn altijd de RailTech Innovation Awards”, zegt Kim de Vos, eventmanager van de vakbeurs. “De awards maken dit jaar ook onderdeel uit van de digital editie en we zijn blij dat zoveel bedrijven hun interessante innovaties hebben ingestuurd. Innovaties spelen een belangrijke rol in de sector en we geven ze graag een podium op RailTech Europe.”

Hieronder vind je alle genomineerde bedrijven met een korte introductie over hun innovatie. Naast de zes door de jury gekozen prijzen is er de extra publieksaward, waarop u hier kunt stemmen.

De genomineerden voor de Innovation Awards 2021 in elke categorie zijn:

Infrastructuur

  • Network Rail Infrastructure, met Digital Lineside Inspections (DLI) om vegetatie op het spoor te beheren door middel van teledetectie en machine learning.
  • Infrabel, met een gebruiksklaar “Tetris-spoorblok” voorzien van 2x 480 meter spoor, ballast en 4 wissels, dat geplaatst werd op de spoorlijn tussen Namen en Charleroi. Het blok zorgt ervoor dat de treinen sneller weer kunnen rijden, aangezien het naast de sporen wordt geprepareerd, dat tijdens de voorbereiding in gebruik kan blijven.
  • Triolight, met RailLight: een railverlichtingsproduct zonder lichtvervuiling met maximale veiligheid, dat aan de buitenkant van de rails wordt bevestigd. Het zijlicht zorgt voor een schaduw waardoor obstakels duidelijk zichtbaar zijn.

Rollend materieel

  • 3M Polen, met een project ter verbetering van de veiligheid bij spoorwegovergangen, dat reflecterend, zelfklevend folie levert voor PKP Cargo. De reflecterend folies in strepen aangebracht op vrachtwagons verbeteren de nachtelijke zichtbaarheid van bewegend rollend materieel aanzienlijk
  • AKKA Technologies, met FLEXMOVE: een elektrisch autonoom voertuig dat als een auto op de weg kan rijden, en dat zichzelf op het spoor rijdt dankzij een autonoom rijsysteem.
  • 3M Verenigd Koninkrijk, door te laten zien hoe materiaalkeuze kan helpen het energieverbruik te verminderen en het passagierscomfort voor Porterbrook Leasing te vergroten. Bijvoorbeeld met 3M Envision Print Wrap Film met anti-graffiti overlaminaat, de eerste non-PVC film ontwikkeld voor de spoormarkt en geproduceerd met 60 procent minder oplosmiddelen dan traditionele PVC films.

Digitalisering

  • GeoNext, met mobiele laserscanning voor het betaalbaar verwerven van nauwkeurige (op millimeterniveau) en up-to-date 3D-informatie. Ze hebben een aanpak ontwikkeld voor automatische informatie-extractie uit point clouds. Met behulp van machine learning worden de point clouds automatisch geclassificeerd en geclusterd, en vervolgens wordt automatisch een model gegenereerd van alle baanobjecten, de spoorgeometrie en het bovenleidingsysteem.
  • Cognitive Pilot, met een autonoom bestuurdershulpsysteem voor treinen, ontworpen om bestuurders te helpen fouten te voorkomen die tot ongevallen kunnen leiden, en om de efficiëntie van de vloot te verbeteren. Het maakt onder meer gebruik van een camera, een hoge resolutie radar en Artificial Intelligence.
  • Network Rail, met de HMT1 WorkfloPlus, een innovatieve ‘Connected Worker’ oplossing met een handsfree spraakgestuurde gebruikersinterface. Het standaardiseert en digitaliseert bestaande op papier gebaseerde gegevensverzameling en rapportages. Integratie met de ‘Track Locator’ app betekent ook dat de locatie van aanvullende werkzaamheden of gevaren in realtime kan worden opgevraagd.

Openbaar vervoer

  • Molinari Rail, met een desinfectiesysteem voor het openbaar vervoer, aanpasbaar voor gebruik in bussen, railvoertuigen of kleinere vliegtuigtypes. Het heeft een model met vier pijlers dat ventilatie, filtratie en desinfectie combineert voor de decontaminatie in één proces van de binnenlucht en oppervlakken in een ruimte.
  • DB Vertrieb, met de Tickin-app, die naadloos wisselt tussen alle vervoermiddelen. Bij het bereiken van de bestemming analyseert een algoritme GPS-locaties en andere smartphonesensorgegevens om het einde van de reis te herkennen, dus uitchecken is niet nodig. Tickin werd in juni 2020 gelanceerd in de regio Rhein-Neckar in Duitsland (VRN) met een bevolking van bijna 3 miljoen inwoners.
  • OXplus, dat de Capaciteitsplanner voor NS heeft ontworpen en geïmplementeerd. NS kreeg te maken met een toename van 30 procent in de vlootomvang die moest worden onderhouden met dezelfde middelen die ze al hadden. De Capaciteitsplanner maakt dit mogelijk, door middel van slimme algoritmen, om meteen de juiste beslissingen te nemen over capaciteitsplanning op basis van AI en een zelflerend systeem.

Start-ups

  • PANTOhealth, met een oplossing die defecten in de bovenleiding of pantograaf detecteert voordat dit een ernstig probleem oplevert dat de treinreis verhindert. Het maakt gebruik van een combinatie van sensoren, camera en een processing board wordt geplaatst op de pantograaf die de locatie van de trein, het versnellingssignaal en de geometrie van het pantograaf-bovenleidingsysteem via een GSM-module naar de server stuurt.
  • Nevomo, met het Magrail-systeem, een hybride oplossing voor magnetisch zweven waarmee zowel magnetische voertuigen als conventionele treinen op dezelfde lijnen kunnen rijden – een eerste stap naar de geleidelijke implementatie van hyperloop. Het levert ultrahoge snelheden (tot 550 kilometer per uur) binnen bestaande spoorwegcorridors.
  • Civil Water Management Limited, met de TDS-400 drainagepanelen, gemaakt van gerecycled plastic dat bestemd is voor stortplaatsen of verbranding in het Verenigd Koningkrijk, wat bijdraagt ​​aan een circulaire economie. Na een aantal jaren testen met Network Rail ontving het product een certificering.

Juryleden

De jury voor de awards bestaat uit zowel professionals als academici met deskundige kennis van de spoorsector. Na het selecteren van de genomineerden zullen zijn uiteindelijk de winnaar in elke categorie kiezen. De juryleden van dit jaar zijn Matthias Landgraf, Senior Scientist bij Graz University of Technology, Rob Goverde, Professor of Railway Traffic Management & Operations en directeur van het Digital Rail Traffic Lab van de TU Delft, Erwin Abbink, Hoofd Innovation & Analytics bij NS, Karel van Gils, Directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing bij ProRail, Enno Wiebe, Technisch Directeur CER, en Claudia Falkinger, Innovatiestrateeg bij Women in Mobility.

De genomineerden presenteren hun innovatie op 31 maart 12.00 – 13.00 uur op het hoofdpodium. Wil je de pitches meemaken? Reserveer uw ticket om deel te nemen aan het evenement op de website.

RailTech Europe banner

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wie zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2021? | SpoorPro.nl

Wie zijn de genomineerden voor de RailTech Innovation Awards 2021?

Met minder dan een maand te gaan tot aan RailTech Europe, zijn de genomineerden van de Innovation Awards van dit jaar bekendgemaakt. Tijdens het digitale evenement RailTech Europe 2021 worden zes Innovation Awards uitgereikt.

“Een centraal onderdeel van RailTech Europe zijn altijd de RailTech Innovation Awards”, zegt Kim de Vos, eventmanager van de vakbeurs. “De awards maken dit jaar ook onderdeel uit van de digital editie en we zijn blij dat zoveel bedrijven hun interessante innovaties hebben ingestuurd. Innovaties spelen een belangrijke rol in de sector en we geven ze graag een podium op RailTech Europe.”

Hieronder vind je alle genomineerde bedrijven met een korte introductie over hun innovatie. Naast de zes door de jury gekozen prijzen is er de extra publieksaward, waarop u hier kunt stemmen.

De genomineerden voor de Innovation Awards 2021 in elke categorie zijn:

Infrastructuur

  • Network Rail Infrastructure, met Digital Lineside Inspections (DLI) om vegetatie op het spoor te beheren door middel van teledetectie en machine learning.
  • Infrabel, met een gebruiksklaar “Tetris-spoorblok” voorzien van 2x 480 meter spoor, ballast en 4 wissels, dat geplaatst werd op de spoorlijn tussen Namen en Charleroi. Het blok zorgt ervoor dat de treinen sneller weer kunnen rijden, aangezien het naast de sporen wordt geprepareerd, dat tijdens de voorbereiding in gebruik kan blijven.
  • Triolight, met RailLight: een railverlichtingsproduct zonder lichtvervuiling met maximale veiligheid, dat aan de buitenkant van de rails wordt bevestigd. Het zijlicht zorgt voor een schaduw waardoor obstakels duidelijk zichtbaar zijn.

Rollend materieel

  • 3M Polen, met een project ter verbetering van de veiligheid bij spoorwegovergangen, dat reflecterend, zelfklevend folie levert voor PKP Cargo. De reflecterend folies in strepen aangebracht op vrachtwagons verbeteren de nachtelijke zichtbaarheid van bewegend rollend materieel aanzienlijk
  • AKKA Technologies, met FLEXMOVE: een elektrisch autonoom voertuig dat als een auto op de weg kan rijden, en dat zichzelf op het spoor rijdt dankzij een autonoom rijsysteem.
  • 3M Verenigd Koninkrijk, door te laten zien hoe materiaalkeuze kan helpen het energieverbruik te verminderen en het passagierscomfort voor Porterbrook Leasing te vergroten. Bijvoorbeeld met 3M Envision Print Wrap Film met anti-graffiti overlaminaat, de eerste non-PVC film ontwikkeld voor de spoormarkt en geproduceerd met 60 procent minder oplosmiddelen dan traditionele PVC films.

Digitalisering

  • GeoNext, met mobiele laserscanning voor het betaalbaar verwerven van nauwkeurige (op millimeterniveau) en up-to-date 3D-informatie. Ze hebben een aanpak ontwikkeld voor automatische informatie-extractie uit point clouds. Met behulp van machine learning worden de point clouds automatisch geclassificeerd en geclusterd, en vervolgens wordt automatisch een model gegenereerd van alle baanobjecten, de spoorgeometrie en het bovenleidingsysteem.
  • Cognitive Pilot, met een autonoom bestuurdershulpsysteem voor treinen, ontworpen om bestuurders te helpen fouten te voorkomen die tot ongevallen kunnen leiden, en om de efficiëntie van de vloot te verbeteren. Het maakt onder meer gebruik van een camera, een hoge resolutie radar en Artificial Intelligence.
  • Network Rail, met de HMT1 WorkfloPlus, een innovatieve ‘Connected Worker’ oplossing met een handsfree spraakgestuurde gebruikersinterface. Het standaardiseert en digitaliseert bestaande op papier gebaseerde gegevensverzameling en rapportages. Integratie met de ‘Track Locator’ app betekent ook dat de locatie van aanvullende werkzaamheden of gevaren in realtime kan worden opgevraagd.

Openbaar vervoer

  • Molinari Rail, met een desinfectiesysteem voor het openbaar vervoer, aanpasbaar voor gebruik in bussen, railvoertuigen of kleinere vliegtuigtypes. Het heeft een model met vier pijlers dat ventilatie, filtratie en desinfectie combineert voor de decontaminatie in één proces van de binnenlucht en oppervlakken in een ruimte.
  • DB Vertrieb, met de Tickin-app, die naadloos wisselt tussen alle vervoermiddelen. Bij het bereiken van de bestemming analyseert een algoritme GPS-locaties en andere smartphonesensorgegevens om het einde van de reis te herkennen, dus uitchecken is niet nodig. Tickin werd in juni 2020 gelanceerd in de regio Rhein-Neckar in Duitsland (VRN) met een bevolking van bijna 3 miljoen inwoners.
  • OXplus, dat de Capaciteitsplanner voor NS heeft ontworpen en geïmplementeerd. NS kreeg te maken met een toename van 30 procent in de vlootomvang die moest worden onderhouden met dezelfde middelen die ze al hadden. De Capaciteitsplanner maakt dit mogelijk, door middel van slimme algoritmen, om meteen de juiste beslissingen te nemen over capaciteitsplanning op basis van AI en een zelflerend systeem.

Start-ups

  • PANTOhealth, met een oplossing die defecten in de bovenleiding of pantograaf detecteert voordat dit een ernstig probleem oplevert dat de treinreis verhindert. Het maakt gebruik van een combinatie van sensoren, camera en een processing board wordt geplaatst op de pantograaf die de locatie van de trein, het versnellingssignaal en de geometrie van het pantograaf-bovenleidingsysteem via een GSM-module naar de server stuurt.
  • Nevomo, met het Magrail-systeem, een hybride oplossing voor magnetisch zweven waarmee zowel magnetische voertuigen als conventionele treinen op dezelfde lijnen kunnen rijden – een eerste stap naar de geleidelijke implementatie van hyperloop. Het levert ultrahoge snelheden (tot 550 kilometer per uur) binnen bestaande spoorwegcorridors.
  • Civil Water Management Limited, met de TDS-400 drainagepanelen, gemaakt van gerecycled plastic dat bestemd is voor stortplaatsen of verbranding in het Verenigd Koningkrijk, wat bijdraagt ​​aan een circulaire economie. Na een aantal jaren testen met Network Rail ontving het product een certificering.

Juryleden

De jury voor de awards bestaat uit zowel professionals als academici met deskundige kennis van de spoorsector. Na het selecteren van de genomineerden zullen zijn uiteindelijk de winnaar in elke categorie kiezen. De juryleden van dit jaar zijn Matthias Landgraf, Senior Scientist bij Graz University of Technology, Rob Goverde, Professor of Railway Traffic Management & Operations en directeur van het Digital Rail Traffic Lab van de TU Delft, Erwin Abbink, Hoofd Innovation & Analytics bij NS, Karel van Gils, Directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing bij ProRail, Enno Wiebe, Technisch Directeur CER, en Claudia Falkinger, Innovatiestrateeg bij Women in Mobility.

De genomineerden presenteren hun innovatie op 31 maart 12.00 – 13.00 uur op het hoofdpodium. Wil je de pitches meemaken? Reserveer uw ticket om deel te nemen aan het evenement op de website.

RailTech Europe banner

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.