Goederentrein op de Betuweroute, foto: ProRail

‘Snelheid goederentreinen tussen Meteren en Boxtel moet omlaag’

De maximale snelheid waarmee goederentreinen ’s nachts rijden op het traject tussen Meteren en Boxtel moet omlaag naar 50 kilometer per uur. Dat vinden gemeenten Den Bosch, Zaltbommel, Maasdriel, Neerijnen en Geldermalsen. Daarom doen ze gezamenlijk deze oproep aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De gemeenten hopen hiermee verstoring van de nachtrust van omwonenden te verminderen.

De oproep is een reactie op een onderzoek van onderzoeksbureau TNO naar geluids- en trillingsoverlast door spoorgoederenvervoer voor de inwoners van Waardenburg en Meteren. Hier wordt namelijk de Zuidwestboog gebouwd, die de Betuweroute en het tracé Utrecht – Den Bosch verbindt. De verwachting is dat met de komst van deze spoorboog de geluidsoverlast voor omwonenden toeneemt, omdat de snelheid en de frequentie van het spoorgoederenvervoer omhoog gaat.

Geluidsoverlast

Volgens het onderzoek van TNO zouden mensen die tot 100 meter van het spoor af wonen bij de spoorboog drie tot zes keer per nacht wakker worden door het toenemen van de snelheid en de frequentie van het spoorgoederenvervoer. Slaapverstoring kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen.

In het rapport staat dat rijden met ‘stille’ goederentreinen voor een geluidsreductie zorgt van 10 procent. Er wordt een geluidsreductie van 60 procent bereikt als de snelheid wordt verlaagd naar 50 kilometer per uur, er raildempers worden geplaatst en geluidschermen worden geplaatst of aangepast. Een snelheidsverlaging van 40 tot 50 kilometer per uur is daarvan de meest effectieve maatregel. TNO voerde het onderzoek uit in opdracht van de gemeenten Den Bosch, Zaltbommel, Maasdriel, Neerijnen en Geldermalsen.

Zuidwestboog

Dankzij de Zuidwestboog is het mogelijk om goederentreinen van Rotterdam via de Betuweroute richting Den Bosch te laten rijden. De verbindingsboog krijgt twee sporen en is bedoeld voor goederentreinen. ProRail verwacht in 2021 te kunnen beginnen met de werkzaamheden.

De Zuidwestboog is nodig om Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) uit te kunnen voeren tussen Meteren en Boxtel. Het doel van dit programma is om meer ruimte te creëren voor het groeiende spoorgoederenvervoer en meer reizigerstreinen op drukke trajecten te laten rijden. Er zouden op dit tracé dagelijks 430 reizigerstreinen en 70 goederentreinen gaan rijden. Bovendien wordt de maximumsnelheid verhoogd naar 95 kilometer per uur.

Lees ook:

Zuidoostboog bij Meteren volgende maand open voor goederenvervoer

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Snelheid goederentreinen tussen Meteren en Boxtel moet omlaag’”

Jan-Willem Tinselboer|17.05.18|16:48

Voordat de zuidwestboog bij Meteren in dienst kan komen zijn we xyz jaren verder.
Het is zinvol om de onderzoeksresultaten
‘Innovative Gueterwagen’ ‘Hightech fuer die Zukunft’ op de voet te blijven volgen.
Laermminderung, Reduzierung des Energieverbrauchs und Erhoehung der Wirtschaftlichkeit zijn de criteria.
De innovatieve goederenwagens Saghmmns-ty, Sggnss, Laaeffrs en Zacens worden september 2018 in Berlijn getoond tijdens Innotrans.
(bron: Eisenbahn Kurier, juni 2018)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.