Shuttle-Rotterdam-Coevorden

‘Vervoer per vrachtwagen gewoon goedkoper dan de goederentrein’

De Shuttle Rotterdam-Coevorden rijdt niet meer vanwege een gebrek aan klanten door te hoge prijzen. Bentheimer Eisenbahn AG

In Coevorden ligt sinds 2017 een spoorboog die de spoorlijn richting Zwolle aftakt naar een spoorbrug en een stuk spoor dat leidt naar de Euroterminal Coevorden, een op- en overslagplaats voor goederencontainers. RTV Drenthe constateert in een uitgebreid artikel dat er vorig jaar slechts negen (9!) treinen gebruik maakten van de brug die 21 miljoen euro kostte. Hoe zit dat?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “‘Vervoer per vrachtwagen gewoon goedkoper dan de goederentrein’”

C. Koelewijn|09.04.24|16:17

Vrachtwagens zijn té goedkoop in vergelijking met goederenvervoer per spoor. Treinen rijden niet met Bulgaren die voor 2,50 euro per uur werken en ProRail rekent een astronomisch hoge gebruikersheffing voor het spoor. De regering Rutte heeft de extra tax voor vrachtwagens – zoals de Duitse LKW Maut – uitgesteld tot 2029. Dan is het makkelijk concurreren…

Marc Busio|09.04.24|18:50

Dit doet me denken aan die spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken die destijds voor miljoenen euro’s werd opgeknapt en waar welgeteld een goederentrein overheen gereden heeft. Het mag toch onderhand duidelijk zijn dat alleen het spoorgoederenverkeer vanuit de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland en verder nog toekomstperspectief heeft. Zorg dat die verbinding op orde is, al het andere is weggegooid geld, want aan industrie verbonden die over tien of twintig jaar toch niet meer bestaat.

rickasdnorth|12.04.24|09:29

Zoals in eerder commentaar wordt geschetst zijn de kosten onevenredig astronomisch hoog voor spoorgebruik in Nederland.
Waar in het buitenland gebruikerskosten omlaag gaan, maakt profail er een zooitje van door goederen vervoer belachelijk hoog te belasten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Vervoer per vrachtwagen gewoon goedkoper dan de goederentrein’ | SpoorPro.nl
Shuttle-Rotterdam-Coevorden

‘Vervoer per vrachtwagen gewoon goedkoper dan de goederentrein’

De Shuttle Rotterdam-Coevorden rijdt niet meer vanwege een gebrek aan klanten door te hoge prijzen. Bentheimer Eisenbahn AG

In Coevorden ligt sinds 2017 een spoorboog die de spoorlijn richting Zwolle aftakt naar een spoorbrug en een stuk spoor dat leidt naar de Euroterminal Coevorden, een op- en overslagplaats voor goederencontainers. RTV Drenthe constateert in een uitgebreid artikel dat er vorig jaar slechts negen (9!) treinen gebruik maakten van de brug die 21 miljoen euro kostte. Hoe zit dat?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “‘Vervoer per vrachtwagen gewoon goedkoper dan de goederentrein’”

C. Koelewijn|09.04.24|16:17

Vrachtwagens zijn té goedkoop in vergelijking met goederenvervoer per spoor. Treinen rijden niet met Bulgaren die voor 2,50 euro per uur werken en ProRail rekent een astronomisch hoge gebruikersheffing voor het spoor. De regering Rutte heeft de extra tax voor vrachtwagens – zoals de Duitse LKW Maut – uitgesteld tot 2029. Dan is het makkelijk concurreren…

Marc Busio|09.04.24|18:50

Dit doet me denken aan die spoorlijn tussen Maastricht en Lanaken die destijds voor miljoenen euro’s werd opgeknapt en waar welgeteld een goederentrein overheen gereden heeft. Het mag toch onderhand duidelijk zijn dat alleen het spoorgoederenverkeer vanuit de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland en verder nog toekomstperspectief heeft. Zorg dat die verbinding op orde is, al het andere is weggegooid geld, want aan industrie verbonden die over tien of twintig jaar toch niet meer bestaat.

rickasdnorth|12.04.24|09:29

Zoals in eerder commentaar wordt geschetst zijn de kosten onevenredig astronomisch hoog voor spoorgebruik in Nederland.
Waar in het buitenland gebruikerskosten omlaag gaan, maakt profail er een zooitje van door goederen vervoer belachelijk hoog te belasten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.