Impressie van de toekomstige RailTerminal Gelderland

Niemand wil Railterminal Gelderland aanleggen en exploiteren

Een art-impression van de te bouwen Railterminal Gelderland. Provincie Gelderland

De Provincie Gelderland heeft geen inschrijvingen ontvangen voor de aanleg en exploitatie van de Railterminal Gelderland (RTG). Dat meldt gedeputeerde staten van de provincie aan provinciale staten. Op basis van een aanbesteding konden geïnteresseerde partijen zich inschrijven voor het project tot eind december 2023. Grote vraag is: hoe nu verder?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

7 reacties op “Niemand wil Railterminal Gelderland aanleggen en exploiteren”

Marc Busio|05.01.24|10:09

Dit zegt genoeg over het gebrek aan toekomstperspectief voor het goederenvervoer per spoor. De winstmarges zijn miniem en de investeringsrisico´s hoog. Het aandeel in het totale goederenvervoer is nog altijd gering en heeft zelfs de neiging om te krimpen. Deze vorm van goederenvervoer is nu eenmaal duur, inflexibel en omslachtig, waardoor bedrijven liever kiezen voor transport over de weg en het water.

Illya Vaes|05.01.24|12:03

Ja, zolang je de weg blijft bevoordelen blijft het wegverkeer die voordelen hebben (hint: “voordeel” komt in beide woorden voor). Elk bedrijf krijgt gratis wegtoegang, maar niet een spooraansluiting bijv. en gebruikskosten van de weginfra zijn een lachertje. Maar dat je voor een trein van tientallen containers maar 1 bestuurder nodig hebt ipv tientallen negeer je dan maar weer (in al die geile toekomstbeelden van telematica in het wegverkeer heet het niet voor niets “treintjes van voertuigen”).

Illya Vaes|05.01.24|12:08

Het gaat hier niet om de exploitant van goederenTREINEN maar de exploitant van de TERMINAL. Dat heeft alles te maken met garanties die de provincie wil geven natuurlijk. Die juicht wel over de voordelen, maar in het met de mond belijdende Nederland wordt daar zelden de portemonnee voor getrokken. Wel profiteren maar niet willen betalen.
Dus laat de provincie gewoon zelf exploiteren tot na de opstart de vrindjes staan te springen om de opbrengten in hun particuliere zakken te laten verdwijnen.

Arjan Krabbenbos|05.01.24|12:54

Probeer statushouders aan een baan te helpen en misschien een idee om er een asielcentrum er bij te bouwen. Zo bevordert het de integratie, hebben buitenlandse Nederlandse nieuwkomers een baan en een mooi onderdak bij hun nieuwe won en werkplek. Zo waren er in de 60 jaren de Turken en Marokkanen die in ons land kwamen om ons karwei te klaren waar de inheemse Nederlander niet op stond te popelen. Zo herhaalt de geschiedenis weer anno 2024 weer!

Marc Busio|05.01.24|15:26

@Arjan Krabbenbos: Veel bedrijven die in de jaren ’60 en ’70 gastarbeiders in dienst namen moesten tien tot twintig jaar later alsnog sluiten omdat ze niet levensvatbaar waren. Voor sectoren als de textiel, scheepsbouw en metaal was deze oplossing om loonkosten te drukken slechts uitstel van executie omdat ze sowieso niet meer concurrerend waren. Goederenvervoer per spoor is wat dat betreft vergelijkbaar, want inmiddels niet meer concurrerend t.o.v. vervoer over de weg en het water.

Pat Rick|08.01.24|10:05

Nieuwe versnelde aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn)

Spoorvervoer moet de groei helpen opvangen. In R’dam worden 2 containerterminals uitgebreid met ca 4 miljoen TEU. Dit kan gewoon niet over de weg. De A67 en A15 zijn al aan hun max. capaciteit en meer wegvervoer zal zorgen voor veel extra files

Patrick EHV|24.01.24|09:21

Nieuwe versnelde aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn)

Spoorvervoer moet de groei helpen opvangen. In R’dam worden 2 containerterminals uitgebreid met ca 4 miljoen TEU. Dit kan gewoon niet over de weg. De A67 en A15 zijn al aan hun max. capaciteit en meer wegvervoer zal zorgen voor veel extra files

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Niemand wil Railterminal Gelderland aanleggen en exploiteren | SpoorPro.nl
Impressie van de toekomstige RailTerminal Gelderland

Niemand wil Railterminal Gelderland aanleggen en exploiteren

Een art-impression van de te bouwen Railterminal Gelderland. Provincie Gelderland

De Provincie Gelderland heeft geen inschrijvingen ontvangen voor de aanleg en exploitatie van de Railterminal Gelderland (RTG). Dat meldt gedeputeerde staten van de provincie aan provinciale staten. Op basis van een aanbesteding konden geïnteresseerde partijen zich inschrijven voor het project tot eind december 2023. Grote vraag is: hoe nu verder?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

7 reacties op “Niemand wil Railterminal Gelderland aanleggen en exploiteren”

Marc Busio|05.01.24|10:09

Dit zegt genoeg over het gebrek aan toekomstperspectief voor het goederenvervoer per spoor. De winstmarges zijn miniem en de investeringsrisico´s hoog. Het aandeel in het totale goederenvervoer is nog altijd gering en heeft zelfs de neiging om te krimpen. Deze vorm van goederenvervoer is nu eenmaal duur, inflexibel en omslachtig, waardoor bedrijven liever kiezen voor transport over de weg en het water.

Illya Vaes|05.01.24|12:03

Ja, zolang je de weg blijft bevoordelen blijft het wegverkeer die voordelen hebben (hint: “voordeel” komt in beide woorden voor). Elk bedrijf krijgt gratis wegtoegang, maar niet een spooraansluiting bijv. en gebruikskosten van de weginfra zijn een lachertje. Maar dat je voor een trein van tientallen containers maar 1 bestuurder nodig hebt ipv tientallen negeer je dan maar weer (in al die geile toekomstbeelden van telematica in het wegverkeer heet het niet voor niets “treintjes van voertuigen”).

Illya Vaes|05.01.24|12:08

Het gaat hier niet om de exploitant van goederenTREINEN maar de exploitant van de TERMINAL. Dat heeft alles te maken met garanties die de provincie wil geven natuurlijk. Die juicht wel over de voordelen, maar in het met de mond belijdende Nederland wordt daar zelden de portemonnee voor getrokken. Wel profiteren maar niet willen betalen.
Dus laat de provincie gewoon zelf exploiteren tot na de opstart de vrindjes staan te springen om de opbrengten in hun particuliere zakken te laten verdwijnen.

Arjan Krabbenbos|05.01.24|12:54

Probeer statushouders aan een baan te helpen en misschien een idee om er een asielcentrum er bij te bouwen. Zo bevordert het de integratie, hebben buitenlandse Nederlandse nieuwkomers een baan en een mooi onderdak bij hun nieuwe won en werkplek. Zo waren er in de 60 jaren de Turken en Marokkanen die in ons land kwamen om ons karwei te klaren waar de inheemse Nederlander niet op stond te popelen. Zo herhaalt de geschiedenis weer anno 2024 weer!

Marc Busio|05.01.24|15:26

@Arjan Krabbenbos: Veel bedrijven die in de jaren ’60 en ’70 gastarbeiders in dienst namen moesten tien tot twintig jaar later alsnog sluiten omdat ze niet levensvatbaar waren. Voor sectoren als de textiel, scheepsbouw en metaal was deze oplossing om loonkosten te drukken slechts uitstel van executie omdat ze sowieso niet meer concurrerend waren. Goederenvervoer per spoor is wat dat betreft vergelijkbaar, want inmiddels niet meer concurrerend t.o.v. vervoer over de weg en het water.

Pat Rick|08.01.24|10:05

Nieuwe versnelde aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn)

Spoorvervoer moet de groei helpen opvangen. In R’dam worden 2 containerterminals uitgebreid met ca 4 miljoen TEU. Dit kan gewoon niet over de weg. De A67 en A15 zijn al aan hun max. capaciteit en meer wegvervoer zal zorgen voor veel extra files

Patrick EHV|24.01.24|09:21

Nieuwe versnelde aanbestedingsprocedure, indien nodig in kleinere delen, zodat de risico’s wat beperkter zijn. En voor meest risicovolle deel wat gunstigere voorwaarden (hoeft niet meteen extra geld te zijn, maar kan ook langere terugverdientijden zijn)

Spoorvervoer moet de groei helpen opvangen. In R’dam worden 2 containerterminals uitgebreid met ca 4 miljoen TEU. Dit kan gewoon niet over de weg. De A67 en A15 zijn al aan hun max. capaciteit en meer wegvervoer zal zorgen voor veel extra files

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.