Goederenvervoer over spoor daalde met tien procent in 2023
Het heuvelsysteem van Kijfhoek zal in de lente van 2025 weer in zijn geheel operationeel zijn; op 1 april 2024 wordt de helft van het systeem weer in gebruik genomen. Shutterstock
Het spoorgoederenvervoer in Nederland daalde in 2023 met 10 procent ten opzichte van 2022. Dat blijkt uit een jaarrapport van ProRail. Als oorzaken worden onder andere een afname in het kolenvervoer, verminderde overslag in de zeehavens, en werkzaamheden op Kijfhoek genoemd.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Dit maakt nog maar eens duidelijk dat van de doelstelling om meer goederenvervoer over het spoor i.p.v. over de weg te laten verlopen helemaal niets terecht komt. Het is te duur, te complex en te onbetrouwbaar. Je zult dan altijd zien dat wanneer de totale goederenstroom krimpt, de zwakste broeder uit het drietal (weg, water, spoor) de zwaarste klappen krijgt. Net als voor het passagiersvervoer is ook het toekomstperspectief van het goederenvervoer per spoor uiterst somber.
En natuurlijk zijn er de vele werkzaamheden, waardoor veel routen wekenlang niet bruikbaar zijn. En de torenhoge infraheffing waarmee ProRail het spoorgoederenvervoer saboteert.