EULYNX-adapter van Pilz
Brand story

Met EULYNX-adapter legt Pilz basis onder migratiestrategie naar digitale systemen in het spoor

De EULYNX-adapter in kwestie. Pilz

Pilz werkt in het kader van het acceleratieprogramma ERTMS ASAP als ontwikkelingspartner van ProRail aan een EULYNX-adapter. SpoorPro sprak met business development manager Eulynx Jan van der Heide over de stand van zaken. Pilz hoopt over enkele maanden te kunnen beginnen met de eerste tests in het Railcenter te Amersfoort, alvorens daadwerkelijk in de baan aan de slag te kunnen.

De EULYNX-technologie is een belangrijke stap in het Europa-breed bevorderen van de digitalisering van de spoorwegen. Niet alleen voor de landen onderling, maar ook voor fabrikanten en bedrijven. Het EULYNX-initiatief begon in 2014 en uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van 14 Europese spoorbeheerders, waaronder ProRail, DB Netz, Infrabel en SNCF Réseau. De technologie komt erop neer dat alle zogeheten buitenelementen dadelijk dezelfde (digitale) ‘taal’ spreken.

In Nederland zou nog dit jaar een proefinstallatie beginnen om de techniek in de praktijk te testen. Die planning bleek iets te enthousiast, zegt Van der Heide.

“Het ziet ernaar uit dat we eind dit jaar of begin volgend jaar in het Railcenter aan de slag gaan. Daar wachten ons nog 3 tot 6 maanden aan tests voordat onze innovatie, de zogeheten EULYNX-adapter, ook daadwerkelijk in een baanvak kan worden ingezet”, aldus Van der Heide, die eraan toevoegt dat er in drie baanvakken getest zal worden.

Vooruit plannen

Dat de planning iets opschuift heeft ermee te maken dat er in de spoorsector, net als in wel meer sectoren het geval is, een tekort aan geschikt personeel is. “Je hebt resources, mensen en capaciteit nodig, bijvoorbeeld voor het programmeerwerk of om alle testen te doorlopen. En dat is sowieso al een omslachtig proces”.

Anderzijds is de oplossing van Pilz er volgens Van der Heide juist voor bedoeld om ondanks dergelijke obstakels toch vooruitgang te boeken. “Met de adapter leggen we de basis onder een migratiestrategie waarbij alle buitenelementen tijdens regulier onderhoud al voorzien kunnen worden van digitale systemen. Dat kan van pas komen als je dadelijk te weinig mensen hebt om het hele systeem in één klap om te bouwen. Door het nu alvast geleidelijk en in kleinere stappen te doen, kun je tevens verder vooruit plannen.”

Interlocking alvast ‘vertalen’ naar EULYNX

Wat Pilz met de EULYNX-adapter doet is ervoor zorgen dat de traditionele buitenelementen klaar zijn om dadelijk de digitale EULYNX-taal te spreken, als het ware. Nu wordt er immers nog gecommuniceerd via koperdraden. “We digitaliseren de buitenelementen door aan de kant van de interlocking een adapter neer te zetten, die die interlocking alvast ‘vertaalt’ naar EULYNX. Er komt een vertaalkastje tussen, zeg maar.” De adapters kunnen helpen de uitrol van ERTMS te versnellen en risico’s te reduceren. Tegelijk is gezien de aard van de innovatie is ook een terugschakelscenario mogelijk.

Volgens Van der Heide is het ontwikkelingsteam ongeveer halverwege het aanlooptraject naar de tests in het Railcenter, waarbij de eerste fase van requirements en systeemspecificaties al doorlopen is. Dat was overigens nog geen gemakkelijke opgave, omdat er anders dan in andere ontwikkeltrajecten, Pilz samen met partner Sweco eigenlijk zelf de klanteisen moest definiëren. “Meestal krijgen we ze en gaan we aan de gang”, zegt Van der Heide daarover. Dat het nu anders gaat betekent niet dat er nu meer controle over het eigen tijdsschema is. “We moeten de klanteisen en specs toch echt laten accorderen door ProRail.”

Business Unit Rail van start

Als er uiteindelijk in de baanvakken zelf getest gaat worden, dan wordt er onder andere bij een wissel en een overweg getest. Vragen die nog uitstaan hebben betrekking op de duur van de test en of er met eigen object controllers gewerkt gaat worden of met die van Thales. Spoorbeheerder ProRail gunde Thales vorig jaar het grote ERTMS-contract voor de spoorinfrastructuur, ook wel Central Safety System ERTMS genoemd.

Mocht Pilz nog dit jaar aan de slag gaan in het Railcenter, dan valt het testwerk nog net samen met het 75-jarig bestaan van het bedrijf. Dit jaar is nog om een andere reden bijzonder omdat een jaar geleden de nieuw opgerichte Business Unit Rail van start ging. Deze unit ontwikkelt producten en diensten voor de railsector. Dan doen ze niet exclusief meer voor de Nederlandse markt maar ook voor de rest van de wereld. De eerste focus ligt daarbij overigens wel op de EU.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Met EULYNX-adapter legt Pilz basis onder migratiestrategie naar digitale systemen in het spoor | SpoorPro.nl
EULYNX-adapter van Pilz
Brand story

Met EULYNX-adapter legt Pilz basis onder migratiestrategie naar digitale systemen in het spoor

De EULYNX-adapter in kwestie. Pilz

Pilz werkt in het kader van het acceleratieprogramma ERTMS ASAP als ontwikkelingspartner van ProRail aan een EULYNX-adapter. SpoorPro sprak met business development manager Eulynx Jan van der Heide over de stand van zaken. Pilz hoopt over enkele maanden te kunnen beginnen met de eerste tests in het Railcenter te Amersfoort, alvorens daadwerkelijk in de baan aan de slag te kunnen.

De EULYNX-technologie is een belangrijke stap in het Europa-breed bevorderen van de digitalisering van de spoorwegen. Niet alleen voor de landen onderling, maar ook voor fabrikanten en bedrijven. Het EULYNX-initiatief begon in 2014 en uitgegroeid tot een samenwerkingsverband van 14 Europese spoorbeheerders, waaronder ProRail, DB Netz, Infrabel en SNCF Réseau. De technologie komt erop neer dat alle zogeheten buitenelementen dadelijk dezelfde (digitale) ‘taal’ spreken.

In Nederland zou nog dit jaar een proefinstallatie beginnen om de techniek in de praktijk te testen. Die planning bleek iets te enthousiast, zegt Van der Heide.

“Het ziet ernaar uit dat we eind dit jaar of begin volgend jaar in het Railcenter aan de slag gaan. Daar wachten ons nog 3 tot 6 maanden aan tests voordat onze innovatie, de zogeheten EULYNX-adapter, ook daadwerkelijk in een baanvak kan worden ingezet”, aldus Van der Heide, die eraan toevoegt dat er in drie baanvakken getest zal worden.

Vooruit plannen

Dat de planning iets opschuift heeft ermee te maken dat er in de spoorsector, net als in wel meer sectoren het geval is, een tekort aan geschikt personeel is. “Je hebt resources, mensen en capaciteit nodig, bijvoorbeeld voor het programmeerwerk of om alle testen te doorlopen. En dat is sowieso al een omslachtig proces”.

Anderzijds is de oplossing van Pilz er volgens Van der Heide juist voor bedoeld om ondanks dergelijke obstakels toch vooruitgang te boeken. “Met de adapter leggen we de basis onder een migratiestrategie waarbij alle buitenelementen tijdens regulier onderhoud al voorzien kunnen worden van digitale systemen. Dat kan van pas komen als je dadelijk te weinig mensen hebt om het hele systeem in één klap om te bouwen. Door het nu alvast geleidelijk en in kleinere stappen te doen, kun je tevens verder vooruit plannen.”

Interlocking alvast ‘vertalen’ naar EULYNX

Wat Pilz met de EULYNX-adapter doet is ervoor zorgen dat de traditionele buitenelementen klaar zijn om dadelijk de digitale EULYNX-taal te spreken, als het ware. Nu wordt er immers nog gecommuniceerd via koperdraden. “We digitaliseren de buitenelementen door aan de kant van de interlocking een adapter neer te zetten, die die interlocking alvast ‘vertaalt’ naar EULYNX. Er komt een vertaalkastje tussen, zeg maar.” De adapters kunnen helpen de uitrol van ERTMS te versnellen en risico’s te reduceren. Tegelijk is gezien de aard van de innovatie is ook een terugschakelscenario mogelijk.

Volgens Van der Heide is het ontwikkelingsteam ongeveer halverwege het aanlooptraject naar de tests in het Railcenter, waarbij de eerste fase van requirements en systeemspecificaties al doorlopen is. Dat was overigens nog geen gemakkelijke opgave, omdat er anders dan in andere ontwikkeltrajecten, Pilz samen met partner Sweco eigenlijk zelf de klanteisen moest definiëren. “Meestal krijgen we ze en gaan we aan de gang”, zegt Van der Heide daarover. Dat het nu anders gaat betekent niet dat er nu meer controle over het eigen tijdsschema is. “We moeten de klanteisen en specs toch echt laten accorderen door ProRail.”

Business Unit Rail van start

Als er uiteindelijk in de baanvakken zelf getest gaat worden, dan wordt er onder andere bij een wissel en een overweg getest. Vragen die nog uitstaan hebben betrekking op de duur van de test en of er met eigen object controllers gewerkt gaat worden of met die van Thales. Spoorbeheerder ProRail gunde Thales vorig jaar het grote ERTMS-contract voor de spoorinfrastructuur, ook wel Central Safety System ERTMS genoemd.

Mocht Pilz nog dit jaar aan de slag gaan in het Railcenter, dan valt het testwerk nog net samen met het 75-jarig bestaan van het bedrijf. Dit jaar is nog om een andere reden bijzonder omdat een jaar geleden de nieuw opgerichte Business Unit Rail van start ging. Deze unit ontwikkelt producten en diensten voor de railsector. Dan doen ze niet exclusief meer voor de Nederlandse markt maar ook voor de rest van de wereld. De eerste focus ligt daarbij overigens wel op de EU.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.