ERTMS ASAP

‘Innoveren en denken in stappen van vijf jaar kan uitrol ERTMS met jaren versnellen’

Voor de derde keer vond er de ERTMS ASAP-dag plaats. Deze keer was er ook een beursvloer waar de innovaties werden getoond. Kenneth Steffers / SpoorPro

De uitrol van ERTMS door heel Nederland, dat zou misschien sneller kunnen. “Niet pas in 2050, maar wie weet zelfs al in 2035”, begon John de Voogd, Project Manager ERTMS ASAP, bemoedigend het openingswoord op het ERTMS ASAP-evenement in het Railcenter in Amersfoort. Want: ‘Innoveren en denken in tranches kan de uitrol van ERTMS met jaren versnellen’, is de insteek. SpoorPro was erbij.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “‘Innoveren en denken in stappen van vijf jaar kan uitrol ERTMS met jaren versnellen’”

Dirk Munk|14.06.23|15:20

je zou toch als politicus eerder je tong moeten afbijten alvorens te zeggen dat de invoering van zo’n systeem 30 jaar moet duren. Als ik het goed begrijp zorgt zo’n systeem er ook voor dat er meer treinen op het spoor kunnen, omdat treinen dichter op elkaar kunnen rijden. En is er geen gebrek aan capaciteit op het spoor? Je zou dan denken dat het handig is om ERTMS zo snel mogelijk in te voeren.

Marc Busio|16.06.23|10:09

Er is geen gebrek aan vervoerscapaciteit op het spoor. Overvolle treinen ontstaan door (1) stremming op andere trajecten door werkzaamheden, ongevallen of storingen (2) uitval van treinen door defecten of gebrek aan personeel (3) het inkorten van treinen om uiteenlopende redenen. Dat ERTMS het mogelijk maakt om treinen korter achter elkaar te laten rijden brengt in deze situaties dus nauwelijks uitkomst. Het spoor blijft een technisch zeer complex systeem dat zeer gevoelig is voor verstoringen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Innoveren en denken in stappen van vijf jaar kan uitrol ERTMS met jaren versnellen’ | SpoorPro.nl
ERTMS ASAP

‘Innoveren en denken in stappen van vijf jaar kan uitrol ERTMS met jaren versnellen’

Voor de derde keer vond er de ERTMS ASAP-dag plaats. Deze keer was er ook een beursvloer waar de innovaties werden getoond. Kenneth Steffers / SpoorPro

De uitrol van ERTMS door heel Nederland, dat zou misschien sneller kunnen. “Niet pas in 2050, maar wie weet zelfs al in 2035”, begon John de Voogd, Project Manager ERTMS ASAP, bemoedigend het openingswoord op het ERTMS ASAP-evenement in het Railcenter in Amersfoort. Want: ‘Innoveren en denken in tranches kan de uitrol van ERTMS met jaren versnellen’, is de insteek. SpoorPro was erbij.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “‘Innoveren en denken in stappen van vijf jaar kan uitrol ERTMS met jaren versnellen’”

Dirk Munk|14.06.23|15:20

je zou toch als politicus eerder je tong moeten afbijten alvorens te zeggen dat de invoering van zo’n systeem 30 jaar moet duren. Als ik het goed begrijp zorgt zo’n systeem er ook voor dat er meer treinen op het spoor kunnen, omdat treinen dichter op elkaar kunnen rijden. En is er geen gebrek aan capaciteit op het spoor? Je zou dan denken dat het handig is om ERTMS zo snel mogelijk in te voeren.

Marc Busio|16.06.23|10:09

Er is geen gebrek aan vervoerscapaciteit op het spoor. Overvolle treinen ontstaan door (1) stremming op andere trajecten door werkzaamheden, ongevallen of storingen (2) uitval van treinen door defecten of gebrek aan personeel (3) het inkorten van treinen om uiteenlopende redenen. Dat ERTMS het mogelijk maakt om treinen korter achter elkaar te laten rijden brengt in deze situaties dus nauwelijks uitkomst. Het spoor blijft een technisch zeer complex systeem dat zeer gevoelig is voor verstoringen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.