Start werkzaamheden Derde Spoor Oberhausen, Duitsland

Duitsers starten bouw Derde Spoor, Betuweroute kan uitbreiden

Gepubliceerd op 20-01-2017 om 19:45

Een historisch moment. De Duitsers gaven vrijdag in Oberhausen het startsein voor de aanleg van het Derde Spoor. Na 25 jaar wordt er nu eindelijk gestart met de aanleg van het 73 kilometer lange spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De spooruitbreiding zorgt ervoor dat het goederenvervoer per spoor vanuit de Rotterdamse haven naar het Europese achterland in de toekomst flink kan toenemen.

Bekijk de fotoreportage die SpoorPro van de starthandeling maakte.

De officiële aftrap voor de start van de werkzaamheden aan het Duitse deel van de Betuweroute vond plaats aan de Rothofstraße in Oberhausen. Hier bouwt de Duitse spoorbeheerder DB Netz AG een nieuw viaduct dat straks over de sporen heen gaat. Het is de eerste van meer dan 100 viaducten en bruggen die op de 73 kilometer lange route tussen Emmerich en Oberhausen moeten worden gebouwd of aangepast.

Betuweroute

De starthandeling werd verricht door de minister van Verkeer van de deelstaat Noordrijn-Westfalen Michael Groschek, de Duitse staatssecretaris Enak Ferleman van het ministerie van Transport, directeur Infrastructuur van Deutsche Bahn AG Ronald Pofalla, de Europese coördinator van de Rijn-Alpen-corridor Pawel Wojciechowski en de burgemeester van Oberhausen.

Ronald Pofalla, directeur Infrastructuur van Deutsche Bahn AG: “De start van de aanleg van het Derde Spoor is een belangrijke mijlpaal. De Betuweroute is een van de grootste infrastructuurprojecten in Duitsland. Europa komt een stuk dichterbij met er een goede verbinding tussen Rotterdam en Genua.” De minister bedankte ook de burgerinitiatieven die ‘constructieve kritiek’ hebben geleverd om het project te verbeteren. Volgens hem is het gelukt om met hen compromissen te sluiten.

Groot spoorproject

Minister van Verkeer Michael Groschek bood zijn excuses aan aan Nederland omdat het 25 jaar heeft geduurd totdat er is gestart met de bouw. “Maar we gaan nu echt beginnen”, beloofde hij de aanwezigen. “De Betuweroute kan onze handelspositie versterken en de logistiek verbeteren. We hebben in Duitsland 340.000 werknemers die in de logistiek werken.” Volgens hem is dit grote spoorproject een enorme impuls voor de werkgelegenheid.

Enak Ferlemann, staatssecretaris bij het bundesministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur bedankte het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu nog voor de fijne samenwerking. Nederland en Duitsland hebben samen opgetrokken om de geluidsoverlast van goederentreinen verder terug te dringen. “Vanaf 2020 is het verboden om met treinen te rijden zonder geluidswerende maatregelen. Nederland werkt hier ook aan mee.” Hij deed een appèl aan de Europese Unie om dit Europees te regelen. “Laat dit toe en laten we alle Europese landen op deze weg krijgen en niet alleen Duitsland en Nederland.”

Pawel Wojciechowski, de Europese coördinator van de Rijn-Alpen-corridor, benadrukte dat de Europese TEN-T corridors de verschuiving van het goederenvervoer van de weg naar het spoor bewerkstelligen. “Deze verschuiving draagt bij aan ons beleid voor duurzame mobiliteit”, zo stelde hij. “Flessenhalzen doen zich voor op de landsgrenzen. Als je de flessenhalzen verwijdert dat heb je de hoogst mogelijke Europese waarde.”

Spoorgoederencorridor

De Betuweroute maakt deel uit van de belangrijke goederencorridor van Rotterdam naar het Italiaanse Genua. Het aantal goederentreinen dat over de 174 kilometer lange Betuweroute rijdt neemt ieder jaar toe. Op dit moment rijdt 70 procent van alle goederentreinen tussen Nederland en Duitsland via deze goederenspoorlijn.

Goederentreinen die vanaf Nederland naar Duitsland rijden moeten het spoor nu nog met passagierstreinen delen, die voorrang krijgen op goederentreinen. Met de aanleg van het Derde Spoor hoeven goederentreinen en passagierstreinen elkaar niet meer te hinderen, waardoor de capaciteit omhoog gaat. Na de aanpassingen van het spoor tussen Zevenaar en Oberhausen kan het spoorgoederenvervoer met ruim dertig procent toenemen naar 160 treinen per dag.

Lees ook:

Planning Duitse deel Betuweroute in gevaar door bezwaarprocedures

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.