Maaslijn - Arriva

Opwaardering Maaslijn voor 200 miljoen naar Swietelsky Rail Benelux

Een dieseltrein van Arriva op de nu nog niet-geëlektrificeerde Maaslijn. Rob Dammers/Flickr

De kogel is door de kerk: Swietelsky Rail Benelux mag de Maaslijn gaan opwaarderen. “Hier zijn we enorm blij mee en trots op”, zegt directeur Niek Lentink. “Wij kijken ernaar uit om een succes te maken van de verbetering van de Maaslijn.” Het betreft hier een aanbesteding met een waarde van 199,136 miljoen euro. De totale kosten van het project bedragen 358 miljoen euro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

8 reacties op “Opwaardering Maaslijn voor 200 miljoen naar Swietelsky Rail Benelux”

Pat Rick|25.10.23|15:20

Eindelijk! Het was de hoogste tijd, want hoe langer dat men wacht, hoe duurder dat het wordt. In de jaren 80 van de vorige eeuw werd volledige verdubbeling en elektrificatie begroot op 250 miljoen gulden (115 miljoen Euro). Nu is dat 3 keer zo veel voor verdubbeling van enkele stukjes. De capaciteit moet fel omhoog, want de reizigersvraag is zo groot dat Arriva soms passagiers moet laten staan.

Pat Rick|25.10.23|15:45

Het is een duur project niet in de laatste plaats omdat ProRail ook stukjes rails gaat verwijderen (die later gebruikt kunnen worden bij integrale verdubbeling) zoals bij Boxmeer, Beugen, Tienray. Zie kaarten in
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.9931.PIPMaaslijn-VG01/t_NL.IMRO.9931.PIPMaaslijn-VG01.pdf
Het is beter deze te laten liggen en alvast plannen te maken om ze te verbinden. Net als Grubbenvorst en Blerick (beide stukjes bij niet weergegeven), Vierpaarjes-Tegelen (idem)

Pat Rick|25.10.23|15:54

Het spoor bij Vierpaardjes loopt nog ver door en is maar 3 km tot station Tegelen. Idem bij Roermond noord: het ongebruikte spoor loopt nog door tot bij het viaduct van de Venlose weg. Tot het passeerspoor bij Swalmen (Asselsestraat) is het ook maar 3 km.

Men kan A.I. een ontwerp laten genereren en ProRail hoeft dit alleen te checken. De rol van ProRail en engineeringbureaus moet veranderen door A.I. om de kosten te verlagen en Nederland meer waar te geven voor ons geld.

Kees Boer|26.10.23|14:14

Dit wordt eens hoogtijd daar wordt al meer dan 70 jaar over gepraat ik denk ook dat er toen wel geld was voor de aanleg van de A 73 die meerdere keren de Maas moest kruisen ;teken dat de auto werd bevoordeeld ten opzichte van de trein

Kees Boer|26.10.23|14:14

dit worst hoogtijd

Pat Rick|27.10.23|14:26

@Kees Boer: inderdaad had de A73 prioriteit, want Venlo is de logistieke hub van Europa met heel grote transportbedrijven (toen bijvoorbeeld Frans Maas met 20.000 trekkers). De brug bij Venlo moest er sowieso komen om vrachtverkeer buiten het centrum te houden.

Aan de andere kant waren er wel al delen van de N271 uitgevoerd met 2×2 rijbanen, bij Gennep en Arcen (bij de laatste is dit teruggebracht naar 2×1 rijbaan)

Arthur Mulder|27.10.23|16:07

Komt er ook een electrificatie van de mMaaslijn?

Pat Rick|30.10.23|13:50

@Arthur Mulder: ja

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opwaardering Maaslijn voor 200 miljoen naar Swietelsky Rail Benelux | SpoorPro.nl
Maaslijn - Arriva

Opwaardering Maaslijn voor 200 miljoen naar Swietelsky Rail Benelux

Een dieseltrein van Arriva op de nu nog niet-geëlektrificeerde Maaslijn. Rob Dammers/Flickr

De kogel is door de kerk: Swietelsky Rail Benelux mag de Maaslijn gaan opwaarderen. “Hier zijn we enorm blij mee en trots op”, zegt directeur Niek Lentink. “Wij kijken ernaar uit om een succes te maken van de verbetering van de Maaslijn.” Het betreft hier een aanbesteding met een waarde van 199,136 miljoen euro. De totale kosten van het project bedragen 358 miljoen euro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

8 reacties op “Opwaardering Maaslijn voor 200 miljoen naar Swietelsky Rail Benelux”

Pat Rick|25.10.23|15:20

Eindelijk! Het was de hoogste tijd, want hoe langer dat men wacht, hoe duurder dat het wordt. In de jaren 80 van de vorige eeuw werd volledige verdubbeling en elektrificatie begroot op 250 miljoen gulden (115 miljoen Euro). Nu is dat 3 keer zo veel voor verdubbeling van enkele stukjes. De capaciteit moet fel omhoog, want de reizigersvraag is zo groot dat Arriva soms passagiers moet laten staan.

Pat Rick|25.10.23|15:45

Het is een duur project niet in de laatste plaats omdat ProRail ook stukjes rails gaat verwijderen (die later gebruikt kunnen worden bij integrale verdubbeling) zoals bij Boxmeer, Beugen, Tienray. Zie kaarten in
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.9931.PIPMaaslijn-VG01/t_NL.IMRO.9931.PIPMaaslijn-VG01.pdf
Het is beter deze te laten liggen en alvast plannen te maken om ze te verbinden. Net als Grubbenvorst en Blerick (beide stukjes bij niet weergegeven), Vierpaarjes-Tegelen (idem)

Pat Rick|25.10.23|15:54

Het spoor bij Vierpaardjes loopt nog ver door en is maar 3 km tot station Tegelen. Idem bij Roermond noord: het ongebruikte spoor loopt nog door tot bij het viaduct van de Venlose weg. Tot het passeerspoor bij Swalmen (Asselsestraat) is het ook maar 3 km.

Men kan A.I. een ontwerp laten genereren en ProRail hoeft dit alleen te checken. De rol van ProRail en engineeringbureaus moet veranderen door A.I. om de kosten te verlagen en Nederland meer waar te geven voor ons geld.

Kees Boer|26.10.23|14:14

Dit wordt eens hoogtijd daar wordt al meer dan 70 jaar over gepraat ik denk ook dat er toen wel geld was voor de aanleg van de A 73 die meerdere keren de Maas moest kruisen ;teken dat de auto werd bevoordeeld ten opzichte van de trein

Kees Boer|26.10.23|14:14

dit worst hoogtijd

Pat Rick|27.10.23|14:26

@Kees Boer: inderdaad had de A73 prioriteit, want Venlo is de logistieke hub van Europa met heel grote transportbedrijven (toen bijvoorbeeld Frans Maas met 20.000 trekkers). De brug bij Venlo moest er sowieso komen om vrachtverkeer buiten het centrum te houden.

Aan de andere kant waren er wel al delen van de N271 uitgevoerd met 2×2 rijbanen, bij Gennep en Arcen (bij de laatste is dit teruggebracht naar 2×1 rijbaan)

Arthur Mulder|27.10.23|16:07

Komt er ook een electrificatie van de mMaaslijn?

Pat Rick|30.10.23|13:50

@Arthur Mulder: ja

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.