Mariënberg-Almelo bij Vriezenveen

Overijssel moet elektrificatie spoorlijnen zelf zien te bekostigen

Een dieseltrein bij Vriezenveen, op de lijn Almelo-Mariënberg. Rob Dammers/Flickr

Er wordt al jaren over gesproken, maar eindelijk leek het er dan toch van te gaan komen: elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Nu is er echter een fikse kink in de kabel: de landelijke overheid wil voorlopig louter investeren in onderhoud van bestaande lijnen. Dat is een flinke tegenvaller voor de provincie Overijssel. “Daarom wil het College van Gedeputeerde Staten (GS) de impasse doorbreken en het initiatief nemen voor het verder voorbereiden van elektrificatie van in ieder geval de volledig Overijsselse spoorverbinding Almelo-Mariënberg”, schrijft GS in een brief aan de Provinciale Staten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Overijssel moet elektrificatie spoorlijnen zelf zien te bekostigen”

Marc Busio|17.07.23|17:47

Na al die ellende rond de elektrificatie van het lijntje Zwolle-Kampen zou je denken dat de provincie er zijn buik van vol heeft, maar ze blijven toch volhouden. Blijkbaar is het ze ook ontgaan dat het in Limburg met de elektrificatie van de Maaslijn al even dramatisch tegenzit. Ik heb zo het gevoel dat er uberhaupt in Nederland geen diesellijntjes meer onder de draad gebracht gaan worden.

asierts|18.07.23|09:19

@ Marc : ellende rond electrificatie Zwolle-Kampen ??? Welke ellende ???
Daar is geen enkele ellende mee geweest. Nulkommanul. Niks. Nada. Noppes.

U bedoelt wsch de snelheidsverhoging naar 140 km/u. Dat ging fout omdat er door ProRail niet (cq nauwelijks) naar de baanstabiliteit was gekeken. Hierdoor schudde & trilde de infra (inclusief bovenleiding) al bij de eerste testrit alle kanten op. Dus werd de Vmax weer 100 km/u.

Kortom hoezo probleem electrificatie? Gewoon een onderbouw-gigaflater.

Illya Vaes|19.07.23|12:21

En gewoon de subsidie voor uit de kluiten wassende en dus meer milieubelastende elektrische auto’s overhevelen naar deze elektrificaties :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Overijssel moet elektrificatie spoorlijnen zelf zien te bekostigen | SpoorPro.nl
Mariënberg-Almelo bij Vriezenveen

Overijssel moet elektrificatie spoorlijnen zelf zien te bekostigen

Een dieseltrein bij Vriezenveen, op de lijn Almelo-Mariënberg. Rob Dammers/Flickr

Er wordt al jaren over gesproken, maar eindelijk leek het er dan toch van te gaan komen: elektrificatie van de spoorlijnen Almelo-Mariënberg en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal. Nu is er echter een fikse kink in de kabel: de landelijke overheid wil voorlopig louter investeren in onderhoud van bestaande lijnen. Dat is een flinke tegenvaller voor de provincie Overijssel. “Daarom wil het College van Gedeputeerde Staten (GS) de impasse doorbreken en het initiatief nemen voor het verder voorbereiden van elektrificatie van in ieder geval de volledig Overijsselse spoorverbinding Almelo-Mariënberg”, schrijft GS in een brief aan de Provinciale Staten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Overijssel moet elektrificatie spoorlijnen zelf zien te bekostigen”

Marc Busio|17.07.23|17:47

Na al die ellende rond de elektrificatie van het lijntje Zwolle-Kampen zou je denken dat de provincie er zijn buik van vol heeft, maar ze blijven toch volhouden. Blijkbaar is het ze ook ontgaan dat het in Limburg met de elektrificatie van de Maaslijn al even dramatisch tegenzit. Ik heb zo het gevoel dat er uberhaupt in Nederland geen diesellijntjes meer onder de draad gebracht gaan worden.

asierts|18.07.23|09:19

@ Marc : ellende rond electrificatie Zwolle-Kampen ??? Welke ellende ???
Daar is geen enkele ellende mee geweest. Nulkommanul. Niks. Nada. Noppes.

U bedoelt wsch de snelheidsverhoging naar 140 km/u. Dat ging fout omdat er door ProRail niet (cq nauwelijks) naar de baanstabiliteit was gekeken. Hierdoor schudde & trilde de infra (inclusief bovenleiding) al bij de eerste testrit alle kanten op. Dus werd de Vmax weer 100 km/u.

Kortom hoezo probleem electrificatie? Gewoon een onderbouw-gigaflater.

Illya Vaes|19.07.23|12:21

En gewoon de subsidie voor uit de kluiten wassende en dus meer milieubelastende elektrische auto’s overhevelen naar deze elektrificaties :-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.