
ProRail belooft spoorgoederenvervoer beter te zullen faciliteren
Spoorbeheerder ProRail vind het bij monde van ceo John Voppen een “goed signaal” dat er via het Platform spoorgoederenvervoer “betere aandacht” voor spoorgoederenvervoer komt. ProRail herhaalt dat het de komende jaren stappen zal zetten om de infrastructuur op orde te brengen.
“Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft laten weten onze spoorprestaties op ‘de meeste terreinen goed’ te vinden! Mooie bevestiging van onze jaarrapportage. Voor spoorgoederenvervoer scoren we nog niet voldoende, want onze klanten, de vervoerders, zijn niet tevreden. Dit is voor ons helaas herkenbaar en moet beter”, aldus Voppen, die toezegt dat ProRail de komende jaren blijft inzetten op de verbetering van spoorinfrastructuur in de haven van Rotterdam. De ceo van de spoorbeheerder is dan ook blij met de komst van het Platform spoorgoederenvervoer en de start van een participatietraject voor een toekomstbeeld goederen.
Het Platform Spoorgoederenvervoer zal vier tot vijf keer per jaar bijeenkomen. Het platform wordt ondergebracht bij het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL). Johan Remkes zal, als één van de voorzitters van het OFL, het platform voorzitten. Na de zomer start het nieuwe Platform Spoorgoederenvervoer.
Als onderdeel van de geplande verbeteringen aan het goederenspoor in de Rotterdamse haven worden dit jaar nog 35 wissels, 25 overwegen en 10 kilometer spoor vernieuwd. Als deze klus is afgerond zullen in het gebied in totaal 92 wissels, 78 overwegen en 20 kilometer spoor vervangen, verbeterd en vernieuwd zijn.
De komende drieënhalf jaar wordt er ook volop gewerkt op goederenemplacement Kijfhoek. Daarbij worden op de heuvel wissels en sporen vervangen. Tevens worden er calamiteitenwegen en blusvoorzieningen aangelegd. Tussen 2025 en 2026 worden tenslotte de sporen en wissels aan de zuidzijde van het emplacement aangepakt.
Hans-Willem Vroon van RailGood is blij met de signalen van het ministerie en ProRail, maar benadrukt dat er nu wel “geleverd en gepresteerd” moet gaan worden.
Lees ook:
Infrabel bedient de haven van Antwerp veel beter en goedkoper. Infrabel heeft ook meer technische focus en heeft daarvoor zijn eigen academie.
ProRail lijkt als belangrijkste focus geld te hebben, en lijkt de techniek te zijn vergeten. Zelfs Eringa klaagde dat hij maar 2 mensen had die iets afwisten van de bovenleiding. Nu is er afstand tot de werkvloer. Goed als ProRail een cultuurverandering krijgt en net zo degelijk, goedkoop wordt als Infrabel. Dienstbaar en krijgt NL waar voor zijn geld.