Frans Timmersmans

Het SpoorPro-jaaroverzicht 2022, deel 3

"Ik ben het spuugzat", zei Timmermans eerder dit jaar over het gebrek aan vooruitgang om het boeken van tickets te vereenvoudigen. CC-BY-4.0: © European Union 2019 – Bron: EP

Het einde van het jaar in zicht, dus de komende dagen blikken we in een vierdelige serie terug op de ontwikkelingen en het nieuws dat jullie het meest bezighield in 2022. Het afgelopen jaar kwam een grote verscheidenheid aan onderwerpen aan bod, variërend van de grote spoorinfra-projecten, nieuw materieel en stakingen tot aan updates over nachttreinen. We nemen je nog een keer mee langs de best gelezen verhalen, ditmaal die van het derde kwartaal.

Dacht de nachttrein de aandacht heeft, wisten we al. Maar dat er in deze mate op het nieuws gedoken zou worden, dat was nieuw. Afgelopen zomer was er volop aandacht toen ÖBB de nieuwe Comfort-slaapcoupé voor de Nightjet introduceerde. De Oostenrijkse spoordienst lanceerde het nieuwe rijtuig samen met Deutsche Bahn (DB) in Hamburg. Het nieuwe comfortabelere rijtuig zal op termijn worden ingepast in steeds meer Nightjet-treinen die vanuit Amsterdam en via Hamburg rijden naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich.

Misschien lag het aan de vakantieperiode, maar de berichtgeving had in het derde kwartaal sowieso een een Europees tintje. Zo tekenden Nederland en Duitsland voor een nieuwe internationale spoorverbinding. In Drenthe gaan diverse partijen, waaronder ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, werk maken van een grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Coevorden en de Duitse plaats Bad Bentheim. De trein moet nog voor het einde van 2025 gaan rijden.

Op naar Bad Bentheim

Daartoe is een intentieverklaring getekend door staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen, de Nedersaksische minister van Wetenschap, Arbeid, Verkeer en Digitalisering Berend Lindner en gedeputeerde provincie Drenthe Nelleke Vedelaar. Onder de belanghebbenden zijn tevens PoRail en de Bentheimer Eisenbahn.

Samen gaan de partijen de komende maanden om tafel, om in 2023 met een definitief realisatiebesluit voor het voormalige goederenspoor te komen. Ongeveer anderhalf jaar later moet er één keer per uur een trein gaan rijden tussen Coevorden en Bad Bentheim, een traject dat onderdeel is van de onderdeel van de spoorverbinding Emmen-Rheine. “Wat mij betreft een sterk voorbeeld: investeren in bestaand spoor. Heel mooi voor de regio!”, zei ProRail-ceo over het project.

De betrokkenen kort na de ondertekening. Foto: Persbericht provincie Drenthe

Vuist op tafel

Voor langere Europese treinreizen is er letterlijk nog een lange weg te gaan. Dat komt vooral omdat het voor reizigers nog altijd erg lastig is om een enkel ticket te boeken voor zo’n trein die meerdere grenzen over gaat. Dat is zonde, want het reizen per trein heeft de wind in de rug vanwege het groene karakter.

Uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans sloeg daarom in september met de vuist op tafel, om zo Europese spoorvervoerders aan te sporen nu toch echt werk te maken van een eenvoudig boekingsproces. Wat hem betreft willen mensen heus graag met de trein reizen, maar dan moet het hen “wel gemakkelijk gemaakt worden”. Volgens Timmermans pakken de Oostenrijkers en Zwitsers dat goed aan, maar moet het ook in Nederland en elders in Europa lukken.

Spoorbreedte

Ook het spoorgoederenvervoer moet in Europa gestroomlijnd worden. De Europese Commissie stelde afgelopen zomer daarom om de standaard Europese spoorbreedte in te voeren op nieuwe te bouwen delen van de TEN-T corridors voor alle lidstaten. Dit omdat het orgaan zich door de oorlog in Oekraïne heeft gerealiseerd dat het hebben van een andere spoorbreedte voor veel beperkingen kan zorgen in de transportsector. Landen met een andere spoorbreedte in de Europese Unie zijn Ierland, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Portugal en Spanje. Binnen vier jaar moeten lidstaten met een plan voor de stap komen. Hieronder valt onder andere een kosten-baten analyse. Wanneer deze negatief uitvalt, kunnen lidstaten ervoor kiezen om dat deel van het netwerk niet aan te passen.

Tenslotte rommelde het in de spoorsector en stak het stakingsspoor de kop op. Vakbonden FNV, CNV en VVMC kondigen nieuwe stakingen onder NS-personeel aan. Uiteindelijk toonde de vervoersmaatschappij zich schuldbewust: “Actievoeren is niet alledaags bij NS. Dat zovelen zich genoodzaakt zagen dit te doen, is dus veelzeggend.” De NS concludeerde hieruit dat “het anders moet”. De partijen wisten in begin september tot een akkoord te komen.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.