Station Schiphol Airport

Studie ING: ‘Internationale trein aantrekkelijker maken om vliegtuig te vervangen’

Station Schiphol Airport ondergaat de komende zes jaar een flinke opknapbeurt. StevenL / Wikimedia Commons

Om reizigers voor relatief korte afstanden massaal uit het vliegtuig en in de trein te krijgen, moet volgens ING Research nog een hoop werk worden verzet. “Het kan de reiziger nog veel makkelijker en aantrekkelijker worden gemaakt”, concluderen onderzoekers van de bank. Ze zien wel “een duidelijke kans” voor groei van het aantal internationale treinreizen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Studie ING: ‘Internationale trein aantrekkelijker maken om vliegtuig te vervangen’”

Marc Busio|16.12.22|10:12

‘Ze zien wel een duidelijke kans’: Tjonge, je moet wel een gestudeerde researcher zijn om dat te kunnen concluderen. Ik denk dat je het rapport beter door een historicus had kunnen laten maken. Die had geconcludeerd: een negentiende-eeuws vervoermiddel kan nooit het antwoord zijn op de reiswensen van de eenentwintigste eeuw.

Werner van der Wal Winchester|18.12.22|21:48

Beide trein en vliegtuig 19e eeuws ontstaan maar net als een baby niet het model van toen gebleven, denk aan TGV of ICE, duidelijk geen 19e eeuws en soms sneller op som.trajecten dan vliegtuig, incl. inchecken en wachten etc., dat laatste is bij beiden nog te 19e eeuws. En ook ondanks de classificatie; sommige zaken waren in 19e eeuw beter; stations hulp huisje met legio functies of de sneeuw schuif met stoom-breeze van toe; weg blaadjes op rail of bevroren wissel. Probleem teveel(19!)tus.stops!

Marc Busio|19.12.22|10:46

Treinen hebben nu eenmaal heel dure infrastructuur nodig en dat is bij het vliegtuig niet het geval. Overheden moeten miljarden investeren om een hogesnelheidslijn aan te leggen, terwijl een private vliegmaatschappij gewoon gaat vliegen waar dit commercieel interessant is en er mee ophoudt als dit niet meer het geval is. Dat is de flexibiliteit die de reiziger verwacht en die niet door het spoor, maar wel door de luchtvaart kan worden geboden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie ING: ‘Internationale trein aantrekkelijker maken om vliegtuig te vervangen’ | SpoorPro.nl
Station Schiphol Airport

Studie ING: ‘Internationale trein aantrekkelijker maken om vliegtuig te vervangen’

Station Schiphol Airport ondergaat de komende zes jaar een flinke opknapbeurt. StevenL / Wikimedia Commons

Om reizigers voor relatief korte afstanden massaal uit het vliegtuig en in de trein te krijgen, moet volgens ING Research nog een hoop werk worden verzet. “Het kan de reiziger nog veel makkelijker en aantrekkelijker worden gemaakt”, concluderen onderzoekers van de bank. Ze zien wel “een duidelijke kans” voor groei van het aantal internationale treinreizen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

3 reacties op “Studie ING: ‘Internationale trein aantrekkelijker maken om vliegtuig te vervangen’”

Marc Busio|16.12.22|10:12

‘Ze zien wel een duidelijke kans’: Tjonge, je moet wel een gestudeerde researcher zijn om dat te kunnen concluderen. Ik denk dat je het rapport beter door een historicus had kunnen laten maken. Die had geconcludeerd: een negentiende-eeuws vervoermiddel kan nooit het antwoord zijn op de reiswensen van de eenentwintigste eeuw.

Werner van der Wal Winchester|18.12.22|21:48

Beide trein en vliegtuig 19e eeuws ontstaan maar net als een baby niet het model van toen gebleven, denk aan TGV of ICE, duidelijk geen 19e eeuws en soms sneller op som.trajecten dan vliegtuig, incl. inchecken en wachten etc., dat laatste is bij beiden nog te 19e eeuws. En ook ondanks de classificatie; sommige zaken waren in 19e eeuw beter; stations hulp huisje met legio functies of de sneeuw schuif met stoom-breeze van toe; weg blaadjes op rail of bevroren wissel. Probleem teveel(19!)tus.stops!

Marc Busio|19.12.22|10:46

Treinen hebben nu eenmaal heel dure infrastructuur nodig en dat is bij het vliegtuig niet het geval. Overheden moeten miljarden investeren om een hogesnelheidslijn aan te leggen, terwijl een private vliegmaatschappij gewoon gaat vliegen waar dit commercieel interessant is en er mee ophoudt als dit niet meer het geval is. Dat is de flexibiliteit die de reiziger verwacht en die niet door het spoor, maar wel door de luchtvaart kan worden geboden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.