Frans Timmersmans

Timmermans is het ‘spuugzat’: Europese spoorwegen krijgen tot einde van jaar voor ticketingsysteem

"Ik ben het spuugzat", zei Timmermans eerder dit jaar over het gebrek aan vooruitgang om het boeken van tickets te vereenvoudigen. CC-BY-4.0: © European Union 2019 – Bron: EP

Europese spoorvervoerder krijgen nog tot het einde van het jaar de tijd om met een voorstel voor een Europa-breed ticketingsysteem te komen. Lukt hen dat niet, dan zal Brussel zo’n systeem wettelijk afdwingen. Dat zegt uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans.

Timmermans deed zijn uitspraak deze week in de podcast BNR Europa. Hij zei de situatie “spuugzat” te zijn waarin sommige ogenschijnlijk eenvoudige ritten nauwelijks te boeken zijn. Wel zei hij te begrijpen dat er soms zaken zijn waar de spoorwegen niet omheen kunnen zoals verschillen in de spanning op de bovenleiding en verschillende veiligheidseisen.

Hoe het mandaat voor een open ticketingssysteem er precies uit komt te zien, blijft onduidelijk.

De Europese Commissie heeft het spoor centraal gesteld in de mobiliteitsstrategie voor de lange termijn en presenteerde vorig jaar een actieplan. De Commissie kondigde eerder aan in het derde kwartaal van 2021 een openbare raadpleging te organiseren over multimodaal reizen in de hele EU. In de aankondiging zei de Commissie dat zij het wetgevingsvoorstel in het tweede kwartaal van 2022 zou indienen. In het werkprogramma van de Commissie voor 2022 wordt dit wetgevingsvoorstel echter aangekondigd voor het vierde kwartaal van 2022.

‘Vluchten tussen Brussel en Amsterdam moeilijk te verteren’

“We moeten nu investeren. Ik vind het moeilijk te verteren dat er nog dagelijks drie vluchten worden uitgevoerd tussen Amsterdam en Brussel. En waarom rijdt er nog steeds geen intercity naar Aken. Daar kun je zo op the Thalys en voor je het weet zit je in Parijs. Nachttreinen komen terug maar zitten tegenwoordig zo vol. Ook daarvoor moeten we de capaciteit uitbreiden”, aldus Timmermans, die toevoegt dat extra capaciteit op het spoor de prijzen van treinkaartjes kan drukken.

Wat hem betreft willen mensen heus graag met de trein reizen, maar dan moet het hen “wel gemakkelijk gemaakt worden”. Volgens Timmermans pakken de Oostenrijkers en Zwitsers dat goed aan, maar moet het ook in Nederland en elders in Europa lukken.

“We moeten ervoor zorgen dat iemand in Nederland zonder problemen met zijn telefoon een Europees treinkaartje kan kopen. Als we dat voor elkaar krijgen, dan gaan mensen op afstanden van 600-800 kilometer met de trein afleggen. Dat zal niet direct lukken en je hoeft echt niet verplicht met de trein naar Madrid in de nabije toekomst, maar bijvoorbeeld treinreizen naar de Côte d’Azur zou je moeten stimuleren. Daar zit je echt al met een paar uur. Als mensen eenmaal gewend zijn aan treinreizen, gaan ze het vaker doen”.

Eerder dit jaar stond RailTech Europe 2022 ook deels in het teken van internationaal treinverkeer. “Het moet veel minder ingewikkeld worden gemaakt”, zei ProRail-topman John Voppen destijds over het onderwerp.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “Timmermans is het ‘spuugzat’: Europese spoorwegen krijgen tot einde van jaar voor ticketingsysteem”

Marc Busio|24.09.22|10:36

Frans Timmermans kan zich nog zo opwinden, zo’n systeem gaat er natuurlijk nooit komen. Want de spoorwegmaatschappijen concurreren niet met het vliegtuig of met de auto, maar met elkaar. Zo is het bijna tweehonderd jaar geleden begonnen en daar is sindsdien niets aan veranderd. En dat is eigenlijk maar goed ook, want de reiziger zou met zo’n systeem gaan denken dat hij eenvoudig met de trein dwars door Europa kan reizen, maar de praktijk leert dat dit een grote desillusie is.

Pat Rick|28.09.22|09:42

@Marc: hoe kunnen de nationale spoorwegmaatschappijen met elkaar concurreren als ze in eigen land rijden? Nee, het is de bureaucratie: hoelang duurde het voordat Londen via de HSL werd aangeboden vanuit A’dam na opening van de Chunnel? Bijna 30 jaar!

Fyra-enquête toont aan dat NS-afdelingen niet samenwerkte, maar elkaar juist tegenwerkte, waar de Belgen dan weer van profiteerden. Toen en nu wordt niet er gedacht vanuit de reiziger. En dit moet veranderen. Frans slaat de spijker op zijn kop.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Timmermans is het ‘spuugzat’: Europese spoorwegen krijgen tot einde van jaar voor ticketingsysteem | SpoorPro.nl
Frans Timmersmans

Timmermans is het ‘spuugzat’: Europese spoorwegen krijgen tot einde van jaar voor ticketingsysteem

"Ik ben het spuugzat", zei Timmermans eerder dit jaar over het gebrek aan vooruitgang om het boeken van tickets te vereenvoudigen. CC-BY-4.0: © European Union 2019 – Bron: EP

Europese spoorvervoerder krijgen nog tot het einde van het jaar de tijd om met een voorstel voor een Europa-breed ticketingsysteem te komen. Lukt hen dat niet, dan zal Brussel zo’n systeem wettelijk afdwingen. Dat zegt uitvoerend vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans.

Timmermans deed zijn uitspraak deze week in de podcast BNR Europa. Hij zei de situatie “spuugzat” te zijn waarin sommige ogenschijnlijk eenvoudige ritten nauwelijks te boeken zijn. Wel zei hij te begrijpen dat er soms zaken zijn waar de spoorwegen niet omheen kunnen zoals verschillen in de spanning op de bovenleiding en verschillende veiligheidseisen.

Hoe het mandaat voor een open ticketingssysteem er precies uit komt te zien, blijft onduidelijk.

De Europese Commissie heeft het spoor centraal gesteld in de mobiliteitsstrategie voor de lange termijn en presenteerde vorig jaar een actieplan. De Commissie kondigde eerder aan in het derde kwartaal van 2021 een openbare raadpleging te organiseren over multimodaal reizen in de hele EU. In de aankondiging zei de Commissie dat zij het wetgevingsvoorstel in het tweede kwartaal van 2022 zou indienen. In het werkprogramma van de Commissie voor 2022 wordt dit wetgevingsvoorstel echter aangekondigd voor het vierde kwartaal van 2022.

‘Vluchten tussen Brussel en Amsterdam moeilijk te verteren’

“We moeten nu investeren. Ik vind het moeilijk te verteren dat er nog dagelijks drie vluchten worden uitgevoerd tussen Amsterdam en Brussel. En waarom rijdt er nog steeds geen intercity naar Aken. Daar kun je zo op the Thalys en voor je het weet zit je in Parijs. Nachttreinen komen terug maar zitten tegenwoordig zo vol. Ook daarvoor moeten we de capaciteit uitbreiden”, aldus Timmermans, die toevoegt dat extra capaciteit op het spoor de prijzen van treinkaartjes kan drukken.

Wat hem betreft willen mensen heus graag met de trein reizen, maar dan moet het hen “wel gemakkelijk gemaakt worden”. Volgens Timmermans pakken de Oostenrijkers en Zwitsers dat goed aan, maar moet het ook in Nederland en elders in Europa lukken.

“We moeten ervoor zorgen dat iemand in Nederland zonder problemen met zijn telefoon een Europees treinkaartje kan kopen. Als we dat voor elkaar krijgen, dan gaan mensen op afstanden van 600-800 kilometer met de trein afleggen. Dat zal niet direct lukken en je hoeft echt niet verplicht met de trein naar Madrid in de nabije toekomst, maar bijvoorbeeld treinreizen naar de Côte d’Azur zou je moeten stimuleren. Daar zit je echt al met een paar uur. Als mensen eenmaal gewend zijn aan treinreizen, gaan ze het vaker doen”.

Eerder dit jaar stond RailTech Europe 2022 ook deels in het teken van internationaal treinverkeer. “Het moet veel minder ingewikkeld worden gemaakt”, zei ProRail-topman John Voppen destijds over het onderwerp.

Lees ook:

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

2 reacties op “Timmermans is het ‘spuugzat’: Europese spoorwegen krijgen tot einde van jaar voor ticketingsysteem”

Marc Busio|24.09.22|10:36

Frans Timmermans kan zich nog zo opwinden, zo’n systeem gaat er natuurlijk nooit komen. Want de spoorwegmaatschappijen concurreren niet met het vliegtuig of met de auto, maar met elkaar. Zo is het bijna tweehonderd jaar geleden begonnen en daar is sindsdien niets aan veranderd. En dat is eigenlijk maar goed ook, want de reiziger zou met zo’n systeem gaan denken dat hij eenvoudig met de trein dwars door Europa kan reizen, maar de praktijk leert dat dit een grote desillusie is.

Pat Rick|28.09.22|09:42

@Marc: hoe kunnen de nationale spoorwegmaatschappijen met elkaar concurreren als ze in eigen land rijden? Nee, het is de bureaucratie: hoelang duurde het voordat Londen via de HSL werd aangeboden vanuit A’dam na opening van de Chunnel? Bijna 30 jaar!

Fyra-enquête toont aan dat NS-afdelingen niet samenwerkte, maar elkaar juist tegenwerkte, waar de Belgen dan weer van profiteerden. Toen en nu wordt niet er gedacht vanuit de reiziger. En dit moet veranderen. Frans slaat de spijker op zijn kop.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.