John Voppen RailTech Europe 2022

John Voppen: “Europese treindienstregeling zou alles sneller en makkelijker maken”

Bron: ProMedia Group

Het Nederlandse spoorwegnet kan nog veel meer ruimte bieden voor langeafstandstreinen, aldus ProRail-CEO John Voppen tijdens RailTech Europe 2022. “De bestaande internationale treinen zijn soms al helemaal volgeboekt, dus de vraag is er zeker”.

De huidige infrastructuur kan volgens Voppen nog zo’n 20 tot 30 procent meer langeafstandstreinen aan op het spoor. Volgens Voppen zijn het geen exacte cijfers, maar is het een schatting op basis van de huidige beschikbaarheid. “Maar de bestaande internationale treinen zijn soms al helemaal volgeboekt, dus de vraag is er zeker”, zei hij in gesprek met Majorie van Leijen van ProMedia.

Spoornetwerk aardig vol, maar kan nog meer

Voppen erkend dat het spoornetwerk in Nederland al aardig vol is, maar volgens de ProRail-directeur zit het in de manier waarop de treinpaden zijn georganiseerd. “We analyseren de data de hele dag en in principe elk uur, soms elk half uur. Je kunt dan berekenen hoeveel Eurostar-diensten zich daar nog meer bij kunnen voegen.” De Eurostar-dienst naar Londen vertrekt drie keer per dag vanuit Nederland. Theoretisch gezien zou dit betekenen dat de trein in een tijdspanne van 12 uur nog negen keer extra zou kunnen vertrekken.

Moeilijk voor kleinere spelers

Het is alleen moeilijk om daar als kleinere speler binnen het aanbieden van treindiensten zomaar tussen te springen. “Investeringen in treinen zijn enorme investeringen die enorme risico’s met zich meebrengen. Je weet niet zeker of de trein uiteindelijk volledig zal worden benut. Spoorvervoerders hebben ondersteuning nodig om deze risico’s te nemen, dat geldt vooral ook voor de kleinere bedrijven”, aldus Voppen.

Kleinere bedrijven hebben te maken met extra lasten, omdat de markt wordt gedomineerd door de grotere spelers, die hun reizen ruim van tevoren kunnen inplannen. Voor de kleinere partijen is niet altijd ruimte op het netwerk, geeft Voppen zelf ook toe. “Zeker bij het copy-paste concept, waarbij we de dienstregeling per uur dupliceren, is er geen ruimte voor nieuwe toetreders.” Volgens de CEO zou het netwerk gebaat zijn bij meer flexibiliteit, waar kortere treinpadaanvragen kunnen worden gedaan. Hiervoor zou nieuwe regelgeving nodig zijn, maar dan wel op Europees niveau.

Timetable Resdesign

Gelukkig is er een kentering gaande waarbij dienstregelingen op Europees niveau opnieuw terug naar de tekentafel worden gestuurd. Timetable Redesign, zoals het project heet, zou treinpaden op Europees niveau kunnen laten harmoniseren. Daardoor kan de bestaande capaciteit veel efficiënter worden gebruikt. Voppen: “Als we een Europese dienstregeling zouden hebben, zou de Eurostar 20 minuten op tijd kunnen winnen, zonder enige investeringen in de huidige infrastructuur.”

Het is een geleidelijk proces, dat soms ook wel frustreert, geeft Voppen toe. “Net zoals je zou willen dat iedereen Engels zou spreken in Europa, gebeuren zulke veranderingen die zo eenvoudig klinken niet gemakkelijk. Behalve de luchtvaart, dat ooit als mondiaal product werd geboren, begon het spoor als een regionaal product. Ieder land doet het op zijn eigen manier. Maar we moeten het gezamenlijk op een Europese manier doen.”

John Voppen RailTech Europe 2022
John Voppen in gesprek met redacteur en dagvoorzitter Majorie van Leijen. Bron: ProMedia Group

Vliegen boven treinen?

Het gaat natuurlijk ook om de reiziger. Er is nog steeds weinig neiging onder de burgers van Nederland of Europa om met de trein op vakantie te gaan. Maar ook daar kan met de juiste maatregelen verandering in komen, meent Voppen. “Het moet veel minder ingewikkeld worden gemaakt.”

Voppen haalt als voorbeeld zijn dochter aan: “Ze studeerde af van de middelbare school en wilde graag op reis naar Barcelona. Ik beloofde haar dat ik haar school zou betalen als ze de trein zou nemen. Ik kreeg haar bijna zover, maar een ticket boeken bleek dermate ingewikkeld dat ze uiteindelijk toch het vliegtuig heeft genomen. Er dan stond ik dan opeens, op een vliegveld met extreem lange wachtrijen…”

“Momenteel zijn de wachtrijen op Nederlandse luchthavens zelf zo lang, dat de trein naar Berlijn de vlucht naar dezelfde bestemming zou winnen”, grapt Voppen. Maar het comfort van het boeken van een vlucht en het hebben van een snelle reis trekt natuurlijk de meeste passagiers aan. “Er is te weinig ruimte voor bagage in de trein. Het is niet makkelijk om met een hond te reizen, laat staan ​​met kinderen. We kunnen mensen niet vragen om de trein te nemen in plaats van een vlucht zonder dat dergelijke omstandigheden worden verbeterd.”

Goedkopere treintickets

Er is misschien maar één belangrijkere en misschien wel doorslaggevende factor bij het maken van de keuze voor een vlucht in plaats van een treinreis. “Vluchten zijn momenteel belachelijk goedkoop”, zegt Voppen. “Als de overheid klimaatverandering serieus neemt, moet ze ervoor zorgen dat vluchten duurder worden.”

Maar een lagere prijs voor internationale treinreizen? Daar was Voppen minder expliciet over. “Ik denk dat de prijs een beetje zal veranderen”, zei hij, maar hij denkt niet dat een goedkoop ticket van 9 euro zoals deze maand in Duitsland ook in Nederland zal worden aangeboden.

“Ik ben momenteel aan het lobbyen voor prijsdifferentiatie, waardoor tickets op bepaalde momenten, als we ruimte hebben voor meer treinen op het netwerk, goedkoper kunnen zijn. In de spits kunnen de tickets duurder zijn. Daarmee zouden we het netwerk veel beter kunnen benutten, maar het druist wel in tegen de beleidsdoelstelling om voor iedereen hetzelfde product beschikbaar te hebben.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.