Kaart van het Europese TEN-T netwerk

EU wil standaard Europese spoorbreedte voor alle lidstaten

Afbeelding: Europese Commissie

De Europese Commissie stelt voor een standaard Europese spoorbreedte in te voeren op TEN-T corridors van 1435 millimeter voor alle lidstaten. Dit omdat het orgaan zich door de oorlog in Oekraïne heeft gerealiseerd dat het hebben van een andere spoorbreedte voor veel beperkingen kan zorgen in de transportsector. Landen met een andere spoorbreedte in de Europese Unie zijn Ierland, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Portugal en Spanje.

De EU wil hiermee het bestaande wijzigingsvoorstel voor een nieuwe TEN-T verordening van afgelopen december wijzigen. Het huidige voorstel zal vanaf nu deel uitmaken van de reeds lopende onderhandelingen over de herziening van de TEN-T verordening. Door de uitdagingen die de oorlog in Oekraïne met zich meebrengt, heeft de EU zich gerealiseerd dat betere connecties met buurlanden van de EU nu “meer nodig zijn dan ooit tevoren”, zo laat de Europese Commissie weten.

De Europese Commissie realiseert zich dat het hebben van een andere spoorbreedte dan de Europese standaard zorgt voor beperkingen in de interoperabiliteit. “Onze pogingen om de graanexport van Oekraïne te faciliteren hebben het belang van interoperabiliteit in het transportsysteem laten zien”, zegt Adina Valean, eurocommissaris voor transport hierover. Daarnaast benoemt de commissie dat het een negatieve invloed heeft op de internationale concurrentie. Omdat partijen in landen met een andere standaard bijvoorbeeld wagons in eigen land moeten kopen, zou dat kunnen leiden tot hogere prijzen omdat er geen internationale competitie is.

DE EU stelt daarom voor dat alle lidstaten die een spoorverbinding over land hebben met andere lidstaten verplicht hun nieuwe TEN-T spoorlijnen moeten aanleggen met de Europese spoorbreedte van 1435 millimeter. Ook moeten deze landen een plan opstellen voor het aanpassen van de routes die deel uitmaken van de negen bestaande corridors van het trans-Europese transportnetwerk naar de Europese standaard. Hieronder valt onder andere een kosten-baten analyse. Wanneer deze negatief uitvalt, kunnen lidstaten ervoor kiezen om dat deel van het netwerk niet aan te passen.

Uitbreiding naar Oekraïne

De Europese Commissie heeft daarnaast ook voorgesteld om vier TEN-T transportcorridors uit te breiden naar belangrijke vervoersknooppunten in Oekraïne en Moldavië. Verder wil de EU zich voorlopig niet meer richten op uitbreiding van de transportcorridors naar Rusland en Belarus.

De Europese Commissie stelt voor om de North-Sea Baltic Corridor naar de havenstad Mariupol te laten lopen via het Oekraïense Lviv en Kiev in plaats van tot de Pools-Oekraïense grens. De Baltic Sea – Adriatic Sea Corridor en de Rhine Danube Corridor moeten beiden doorgetrokken worden van de grens tussen Slowakije en Oekraïne tot Lviv. De Baltic-Black Aegean Corridor moet van het Roemeense Boekarest naar de havenstad Odessa gaan lopen. Dat gebeurt via een route die loopt van Roemenië naar Lviv naar de havenstad en via een tweede route van Roemenië door Moldavië naar Odessa.

Vanwege de huidige situatie heeft de Europese Commissie geen behoefte meer om zich te oriënteren op uitbreiding naar Rusland en Belarus en schrapt deze plannen dan ook uit het voorstel. Wel plaatst de Commissie de kanttekening dat Belarus na democratische hervorming weer in de verordening opgenomen kan worden.

Het EU-orgaan wil in het herziene voorstel ook minder prioriteit gaan geven aan het ontwikkelen van bestaande grensoverschrijdende transportverbindingen van lidstaten met Belarus of Rusland. Dit gaat hierbij om de laatste kilometers vanuit Finland, Letland, Estland, Litouwen en Polen tot de Russische en Belarussische grens. Verbindingen die nu nog tot het TEN-T kernnetwerk behoren moeten worden gedegradeerd tot “het uitgebreide netwerk”. Dit houdt onder andere in dat deze verbindingen pas in 2050 aan de TEN-T standaarden moeten voldoen in plaats van in 2030.

Dit artikel is afkomstig van Nieuwsblad Transport, een zusterpublicatie van SpoorPro. 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

1 reactie op “EU wil standaard Europese spoorbreedte voor alle lidstaten”

Illya Vaes|02.08.22|12:35

“De EU wil hiermee het bestaande wijzigingsvoorstel […] wijzigen”…
Snapt U het nog?
Wellicht is het dan handig om het betreffende wijzigingsvoorstel kernachtig te omschrijven en dan te vermelden wat de wijziging daarop is (resp. wat het resulterende wijzigingsvoorstel wordt)…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.