Betuweroute

Staatssecretaris Vivianne Heijnen: “De Noordtak komt er op dit moment niet”

Een goederentrein rijdt over de Betuweroute. Nederbetuwe / Wikimedia Commons

De veelbesproken Noordtak van de Betuweroute door de Achterhoek en Twente is voorlopig definitief van de baan. Dat maakte staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) onlangs bekend tijdens een werkbezoek aan het provinciehuis in Arnhem. In februari van dit jaar liet Heijnen al doorschemeren dat het “een reële optie is dat de Noordtak er niet komt.”

Eind december maakte de staatssecretaris in haar beantwoording op Kamervragen al duidelijk dat ze bij haar eerdere standpunt uit februari blijft en dat ze het “een reële optie” vindt om de plannen voor de Noordtak te schrappen. Het project is nu door Heijnen -voor onbepaalde duur- in de ijskast gezet.

De beoogde noordelijke uitbreiding van de Betuweroute is zowel verguisd als gewenst. De Rotterdamse haven zag de komst van een goederenspoorlijn door de Achterhoek en Twente wel zitten om goederen vanuit de havens in de Maasstad verder Europa in te vervoeren.

Ook ProRail had gehoopt op de aanleg van de Noordtak. In een interview gepubliceerd op SpoorPro zei ProRail-CEO John Voppen eerder dit jaar dat hij hoopte op investeringen in de Noordtak. “Dan kunnen we de Betuweroute beter gebruiken, waardoor het aantal goederentreinen op plekken waar mensen dicht langs het spoor wonen vermindert.”

Wel stipte hij direct aan dat dergelijke plannen begrijpelijkerwijs op weerstand kunnen rekenen. “Iedereen wil graag meer goederen op het spoor, maar niet in zijn eigen achtertuin”, aldus Voppen.

Nieuw onderzoek

Er wordt al jaren gesproken over de Noordtak. In november 2021 werden de plannen concreter nadat een meerderheid van de Tweede Kamer een motie aannam om de toegevoegde waarde van een goederenspoorlijn, waaronder door de Achterhoek en Twente, te onderzoeken. Hoewel de plannen van de Noordtak nu zijn bevroren, is de staatssecretaris wel van plan om op den duur een nieuw onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van noordelijke uitbreiding van de Betuweroute.

RegioExpress vindt wel doorgang

De Achterhoek kan daarentegen wel rekenen op de zogeheten RegioExpres, nadat Heijnen vorige week een bijdrage vanuit het ministerie van 75 miljoen euro bekend maakte. Dat komt bovenop de 75 miljoen die reeds door de provincie was gereserveerd.

De RegioExpress kan op zijn vroegst in 2027 gaan rijden en zal dan vanuit Winterswijk richting Arnhem rijden via een route die langs Aalten, Varsseveld, Terborg, Gaanderen en Doetinchem loopt. Daarmee zijn inwoners van de Achterhoek niet alleen sneller in Arnhem, maar dankzij aansluiten ook fors vlotter in de Randstad.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.