
Vakbonden verbaasd over vroeg én mager aanbod ProRail
Spoorwegbeheerder ProRail en de vakbonden gingen maandag rond de tafel voor de aftrap van de onderhandelingen over een nieuwe CAO. Tot stomme verbazing van de vakbonden kwam ProRail direct met een loonbod. De hoogte van dat bod leidde tot nog meer vraagtekens.
De aftrap was voor de vakbonden. FNV Spoor-bestuurslid Roos Rahimi maakte namens haar leden de wensen van de ProRail-werknemers kenbaar door middel van een voorstellenbrief. “Daarin hebben we alleen voorstellen opgenomen met betrekking tot loon, loongerelateerde vergoedingen, reiskostenvergoeding en pensioen”, vertelt ze. “Een zogeheten ‘smalle cao’ dus. Dat hadden we vooraf zo afgesproken en daarmee toonden we als vakbonden al onze goede wil.”
Alle andere mogelijke CAO-onderwerpen zijn even in de ijskast gezet, totdat het onderzoek naar de werkbeleving en onvrede bij ProRail-medewerkers is afgerond en daar adequaat op is gereageerd door de leiding van ProRail.
Inzet van de besprekingen was voor de bonden derhalve een smalle CAO. “In het kort gesteld hebben we in onze voorstellenbrief gevraagd om automatische prijscompensatie (APC), van oktober tot oktober, ten behoeve van het koopkrachtbehoud voor de werknemers van ProRail”, zegt Rahimi. “Daarnaast hebben we gevraagd om de lonen per 1 januari 2023 te verhogen met 200 euro bruto nominaal, dit ter verbetering van de koopkracht. Verder zullen er afspraken over de pensioenregeling gemaakt moeten worden, want de huidige regeling loopt per 1 januari 2023 af. We stellen in de brief een regeling voor met een fiscaal maximaal opbouwpercentage (1,875 procent per jaar) en de daarmee corresponderende franchise.”

‘Is het naïviteit? Is het tactiek?’
De voorstellenbrief werd in dank aanvaard, maar daarmee was de kous niet af. “Tot onze verbazing kwam ProRail direct met een loonbod”, zegt Rahimi. “Ze boden een CAO voor twee jaar, met een loonsverhoging van 4 procent in het eerste jaar en 2 procent in het tweede jaar. In totaal dus 6 procent. We wisten niet wat we hoorden en vroegen ons na de bespreking af wat hierachter zit. Is het naïviteit? Is het tactiek? Is het een psychologisch spelletje om de 6 procent van de NS in het voorstel te verwerken? We kwamen er niet uit.”
Hoe dan ook zijn de vakbonden eensgezind verbolgen over het voorstel. “Ik was aanvankelijk heel optimistisch over de aanstaande onderhandelingen”, zegt Rahimi.“We zagen ook niet aankomen dat ProRail direct met een loonbod zou komen. Dat op zich was een prettige verrassing, maar de inhoud van de boodschap stemde ons weer niet vrolijk. Ik zal niet zeggen dat ik nu pessimistisch ben over de onderhandelingen, maar ProRail zal op 21 november wel uit een heel ander vaatje moeten tappen, willen we op constructieve wijze verder kunnen praten.”
ProRail en de vakbonden praten op 21 en 22 november verder. Mochten partijen er dan nog niet uit zijn, dan staat er nog een afspraak ingepland op 12 december. “Ik ging ervan uit dat die derde afspraak niet nodig was”, stelt Rahimi. “Maar daar kijk ik nu wel heel anders naar.”
Lees ook:
- Maandag starten CAO-onderhandelingen ProRail: FNV Spoor rekent op snel akkoord
- FNV-leden stemmen voor nieuwe NS-cao, geen verdere acties: ‘we kunnen weer vooruit’
- FNV: “Het blijft oorverdovend stil vanuit NS”
- NS toont zich schuldbewust en doet royaal cao-voorstel
- ‘ProRail zou meer exitgesprekken moeten voeren met vertrekkende treindienstleiders’
- ProRail heeft na goedkeuring vakbondsleden definitief cao-akkoord
This is a nice article.