‘ProRail zou meer exitgesprekken moeten voeren met vertrekkende treindienstleiders’

Naast investeren in de werving van nieuwe treindienstleiders, zou ProRail meer aandacht moeten besteden aan de reden waarom de huidige treindienstleiders vertrekken. Dat zegt Michiel Boer van vakbond FNV Spoor. “De raad van bestuur zou er goed aan doen om zelf een rondje te maken langs de verkeersleidingsposten, dan kunnen ze zelf horen wat er speelt. De frustratie en het verdriet zijn erg groot.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “‘ProRail zou meer exitgesprekken moeten voeren met vertrekkende treindienstleiders’”

Pat Rick|18.08.21|17:56

Wat Boer/vakbonden duidelijk maken is dat ProRail zijn organisatie anders moet aansturen. ProRail doet alsof het een multinational is waar budgetmechanisme de belangrijkste knop is om mee te sturen. Terwijl treindienstleiders juist specialisten zijn, die je moet laten groeien. Hierbij past zelfsturende teams die meer hun eigen werk kunnen verbeteren. Als inhoudelijke mensen meer invloed krijgen, kan er ook een sterkere veiligheidscultuur groeien ipv issues op Maasvlakte, Waalhaven, Kijfhoek

asierts|18.08.21|22:17

@ Pat Rick: goed punt. Leestip: https://www.managementsite.nl/zelfsturing-andere-hypes

Ik vraag me al jaren af hoe zaken als ARI zonder CS/BO en het steeds maar hoger benutten van de infra het werk voor de Trdl nog leuk, werkbaar en menselijk houdt. Het grootste deel vd tijd heb je niks te doen, en dan ineens ben je 500% overbelast! Dat kan toch niet goed gaan? Alles wijst erop dat ProRail alleen maar bezig is met strategische beleidsdoelstellingen & academisch-theoretische management-praatjes.

Willem Veerman|19.08.21|10:59

De plannen om een aantal verkeersleidingsposten te sluiten dwingt de werknemers te verhuizen of iedere werkdag een langere reis te maken. Werknemers gaan daardoor elders werk zoeken, zodat het tekort nog groter wordt.
Het verminderen van het aantal verkeersleidingsposten leidt ertoe, dat het gehele systeem nog kwetsbaarder wordt. Volgens mij volstrekt ontoelaatbaar. We hebben in de laatste jaren al genoeg problemen gehad met posten, die wegens storingen een tijd moesten sluiten.

Henk Derksen|19.08.21|12:50

het sluiten van regionale posten veroorzaakt deze problemen, veel treindienstleiders balen als een stekker als ze of moeten reizen of verhuizen

In grote steden zijn huizen onbetaalbaar, de huren enorm, de leefruimte beperkt, en kinderopvang moet je regelen heel ruim voor dat het kind komt

Ondoordacht beleid…..maar waarom kunnen we niet zonder Trdl,s alles vol automatisch!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘ProRail zou meer exitgesprekken moeten voeren met vertrekkende treindienstleiders’ | SpoorPro.nl

‘ProRail zou meer exitgesprekken moeten voeren met vertrekkende treindienstleiders’

Naast investeren in de werving van nieuwe treindienstleiders, zou ProRail meer aandacht moeten besteden aan de reden waarom de huidige treindienstleiders vertrekken. Dat zegt Michiel Boer van vakbond FNV Spoor. “De raad van bestuur zou er goed aan doen om zelf een rondje te maken langs de verkeersleidingsposten, dan kunnen ze zelf horen wat er speelt. De frustratie en het verdriet zijn erg groot.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

4 reacties op “‘ProRail zou meer exitgesprekken moeten voeren met vertrekkende treindienstleiders’”

Pat Rick|18.08.21|17:56

Wat Boer/vakbonden duidelijk maken is dat ProRail zijn organisatie anders moet aansturen. ProRail doet alsof het een multinational is waar budgetmechanisme de belangrijkste knop is om mee te sturen. Terwijl treindienstleiders juist specialisten zijn, die je moet laten groeien. Hierbij past zelfsturende teams die meer hun eigen werk kunnen verbeteren. Als inhoudelijke mensen meer invloed krijgen, kan er ook een sterkere veiligheidscultuur groeien ipv issues op Maasvlakte, Waalhaven, Kijfhoek

asierts|18.08.21|22:17

@ Pat Rick: goed punt. Leestip: https://www.managementsite.nl/zelfsturing-andere-hypes

Ik vraag me al jaren af hoe zaken als ARI zonder CS/BO en het steeds maar hoger benutten van de infra het werk voor de Trdl nog leuk, werkbaar en menselijk houdt. Het grootste deel vd tijd heb je niks te doen, en dan ineens ben je 500% overbelast! Dat kan toch niet goed gaan? Alles wijst erop dat ProRail alleen maar bezig is met strategische beleidsdoelstellingen & academisch-theoretische management-praatjes.

Willem Veerman|19.08.21|10:59

De plannen om een aantal verkeersleidingsposten te sluiten dwingt de werknemers te verhuizen of iedere werkdag een langere reis te maken. Werknemers gaan daardoor elders werk zoeken, zodat het tekort nog groter wordt.
Het verminderen van het aantal verkeersleidingsposten leidt ertoe, dat het gehele systeem nog kwetsbaarder wordt. Volgens mij volstrekt ontoelaatbaar. We hebben in de laatste jaren al genoeg problemen gehad met posten, die wegens storingen een tijd moesten sluiten.

Henk Derksen|19.08.21|12:50

het sluiten van regionale posten veroorzaakt deze problemen, veel treindienstleiders balen als een stekker als ze of moeten reizen of verhuizen

In grote steden zijn huizen onbetaalbaar, de huren enorm, de leefruimte beperkt, en kinderopvang moet je regelen heel ruim voor dat het kind komt

Ondoordacht beleid…..maar waarom kunnen we niet zonder Trdl,s alles vol automatisch!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.