Een trein van NS tijdens corona op station Deventer

NS toont zich schuldbewust en doet royaal cao-voorstel

Foto: Marieke van Gompel 2021, ProMedia

De Nederlandse Spoorwegen hebben dinsdagochtend 6 september een cao-bod gestuurd naar de spoorvakbonden. Het bod voldoet aan veel van de eisen. Daarnaast gaat NS in een brief diep door het stof en zegt “te laat te hebben gereageerd” op de krappe arbeidsmarkt.

In de brief aan de vakbonden schrijft NS-directeur HR & Organisatie Richard Greve: “We hebben mede door corona laat gereageerd op de krappe arbeidsmarkt. Met alle gevolgen van dien: instabiele roosters, onvoldoende ruimte om vrij te kunnen nemen en uitval. De focus op onze operationele prestaties en de financiën, die nodig was en nodig blijft, heeft tot verzakelijking geleid. NS is daarom voor sommigen niet meer ‘hun’ NS”, meldt het AD, die de brief heeft ingezien.

In het schrijven verwijst Greve naar de stakingen van vorige week, die ingrijpende gevolgen hadden voor reizigers. “Actievoeren is niet alledaags bij NS. Dat zovelen zich genoodzaakt zagen dit te doen, is dus veelzeggend.” De NS heeft hieruit geconcludeerd dat “het anders moet”.

De NS-directie wil nu dat de medewerkers en het bedrijf de handen ineen slaan en komen met een passend cao-voorstel. ‘Met een loonafspraak die past bij de prijsontwikkeling. En die ook antwoord geeft op acute problemen die wel met een cao-afspraak zijn op te lossen. De directie begrijpt dat NS de eerste stap moet zetten’, schrijft Greve.

Cao-voorstel NS

De spoorvervoerder komt met een loonaanbod van 5 procent met een terugwerkende kracht per 1 juli dit jaar met een minimum van 150 euro en een eenmalige uitkering van 650 euro. Daarnaast wil de NS per 1 januari 2023 de lonen verhogen met 2,5 procent.

Eerder lag een loonsverhoging op tafel van in totaal 8 procent over de looptijd van de gehele cao. Een looptijd van tweeënhalf jaar.

Naast de loonsverhoging wil de directie afspraken maken over de inflatieonzekerheid. Ook wordt het aanbod in de jeugdschalen afgeschaft en moet er een deal komen over de verhoging van de pensioenpremie. Bovendien wordt het minimumloon 14 euro per uur in de cao vastgelegd.

Om de werkdruk aan te pakken wil de NS het personeel meer zekerheid geven over verlof door twee dagen snipperverlof gegarandeerd toe te kennen. Ook wil de directie in gesprek met werknemers om samen mogelijk te maken dat werknemers in de toekomst minder wordt belast door onregelmatige diensten.

De vakbonden beraden zich op het nieuwe bod, laat een woordvoerder van CNV desgevraagd weten. Bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden zijn ook FNV, VVMC en VHS betrokken.

Onderhandelingen hervatten

NS wil op korte termijn de cao-onderhandelingen hervatten en daarmee de aangekondigde stakingen afwenden. De vervoerder legt de bal nu neer bij de vakbonden.

De Nederlandse Spoorwegen hebben altijd aangegeven open te staan voor nieuwe gesprekken, maar stelden dat ze zelf ook in een moeilijke financiële situatie zitten. Afgelopen jaar had de NS nog staatsteun nodig om geen verlies te draaien. De vervoerder meldde eerder dat de eisen van de vakbonden zouden leiden tot een onbetaalbare loonsverhoging van 20 procent.

Dit verhaal is afkomstig van OVPro.nl.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS toont zich schuldbewust en doet royaal cao-voorstel | SpoorPro.nl
Een trein van NS tijdens corona op station Deventer

NS toont zich schuldbewust en doet royaal cao-voorstel

Foto: Marieke van Gompel 2021, ProMedia

De Nederlandse Spoorwegen hebben dinsdagochtend 6 september een cao-bod gestuurd naar de spoorvakbonden. Het bod voldoet aan veel van de eisen. Daarnaast gaat NS in een brief diep door het stof en zegt “te laat te hebben gereageerd” op de krappe arbeidsmarkt.

In de brief aan de vakbonden schrijft NS-directeur HR & Organisatie Richard Greve: “We hebben mede door corona laat gereageerd op de krappe arbeidsmarkt. Met alle gevolgen van dien: instabiele roosters, onvoldoende ruimte om vrij te kunnen nemen en uitval. De focus op onze operationele prestaties en de financiën, die nodig was en nodig blijft, heeft tot verzakelijking geleid. NS is daarom voor sommigen niet meer ‘hun’ NS”, meldt het AD, die de brief heeft ingezien.

In het schrijven verwijst Greve naar de stakingen van vorige week, die ingrijpende gevolgen hadden voor reizigers. “Actievoeren is niet alledaags bij NS. Dat zovelen zich genoodzaakt zagen dit te doen, is dus veelzeggend.” De NS heeft hieruit geconcludeerd dat “het anders moet”.

De NS-directie wil nu dat de medewerkers en het bedrijf de handen ineen slaan en komen met een passend cao-voorstel. ‘Met een loonafspraak die past bij de prijsontwikkeling. En die ook antwoord geeft op acute problemen die wel met een cao-afspraak zijn op te lossen. De directie begrijpt dat NS de eerste stap moet zetten’, schrijft Greve.

Cao-voorstel NS

De spoorvervoerder komt met een loonaanbod van 5 procent met een terugwerkende kracht per 1 juli dit jaar met een minimum van 150 euro en een eenmalige uitkering van 650 euro. Daarnaast wil de NS per 1 januari 2023 de lonen verhogen met 2,5 procent.

Eerder lag een loonsverhoging op tafel van in totaal 8 procent over de looptijd van de gehele cao. Een looptijd van tweeënhalf jaar.

Naast de loonsverhoging wil de directie afspraken maken over de inflatieonzekerheid. Ook wordt het aanbod in de jeugdschalen afgeschaft en moet er een deal komen over de verhoging van de pensioenpremie. Bovendien wordt het minimumloon 14 euro per uur in de cao vastgelegd.

Om de werkdruk aan te pakken wil de NS het personeel meer zekerheid geven over verlof door twee dagen snipperverlof gegarandeerd toe te kennen. Ook wil de directie in gesprek met werknemers om samen mogelijk te maken dat werknemers in de toekomst minder wordt belast door onregelmatige diensten.

De vakbonden beraden zich op het nieuwe bod, laat een woordvoerder van CNV desgevraagd weten. Bij de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden zijn ook FNV, VVMC en VHS betrokken.

Onderhandelingen hervatten

NS wil op korte termijn de cao-onderhandelingen hervatten en daarmee de aangekondigde stakingen afwenden. De vervoerder legt de bal nu neer bij de vakbonden.

De Nederlandse Spoorwegen hebben altijd aangegeven open te staan voor nieuwe gesprekken, maar stelden dat ze zelf ook in een moeilijke financiële situatie zitten. Afgelopen jaar had de NS nog staatsteun nodig om geen verlies te draaien. De vervoerder meldde eerder dat de eisen van de vakbonden zouden leiden tot een onbetaalbare loonsverhoging van 20 procent.

Dit verhaal is afkomstig van OVPro.nl.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is verslaggever, journalist en redacteur voor OVPro.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.