NS-treinen rood sein treinstation Dordrecht

Aanhoudend personeelstekort dwingt NS tot aanpassingen aan dienstregeling

SpoorPro

De groei van het aantal reizigers van NS is behoorlijk afgevlakt in de eerste helft van dit jaar. Ten opzichte van het pre-coronatijdperk blijft het reizigersaantal vooralsnog steken op 82 procent, een afname van 18 procent, blijkt uit dinsdag gepubliceerde halfjaarcijfers. NS laat bovendien weten in de dienstregeling van volgend jaar 10 procent minder treinen dan in (pre-corona) 2019 te zullen laten rijden. 

Volgens NS is de huidige dienstregeling nog gebaseerd op de verwachte “forse” reizigersgroei uit 2019. “De wereld ziet er nu echt anders uit”, zegt waarnemend president-directeur van de NS, Bert Groenewegen.

De stap heeft te maken met de personeelstekorten waarmee het spoorbedrijf kampt. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september worden al stapsgewijs aanpassingen gedaan. Sinds juni zijn al 6 procent van de ritten geschrapt.

De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september worden al stapsgewijs aanpassingen gedaan. Zo wordt het aantal intercity’s dat per uur rijdt vanaf 5 september al aangepast van zes naar vier. In de weekenden en in de avonduren rijdt de NS nog maar met twee intercity’s en sprinters per uur, in plaats van vier. De avonddienstregeling gaat vanaf die datum bovendien in om 20.00 uur. Dat was voorheen altijd 22.00 uur.

De officiële dienstregeling voor 2023 gaat op 11 december in. Vanaf dan zullen er in de spits op vrijdag minder intercity’s per uur rijden, twee in plaats van vier. In daluren, avonduren en in het weekend vertrekken intercity’s en sprinters nog maar twee keer per uur in plaats van vier keer. Opvallend is dat de NS op één traject de planning opschaalt. Zo rijden treinen op het traject tussen Eindhoven en Amsterdam van maandag tot en met donderdag elke tien minuten. Dat was elk kwartier.

Omzetdaling

De omzet van NS over de eerste helft van het jaar daalde naar 1,554 miljard euro (2021: 1,792 miljard). De daling wordt volgens het bedrijf voornamelijk veroorzaakt door de herstructurering van de organisatie in Duitsland en de beëindiging van de activiteiten in Noordrijn-Westfalen en Baden-Württemberg. In Nederland kwamen de opbrengsten uit stations- en reizigersactiviteiten uit op 1,517 miljard euro (2021: 1,414 miljard).

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 78 miljoen euro, een verbetering ten opzichte van de 56 miljoen die in dezelfde periode vorig jaar in de boeken ging. Maar net als toen wordt het resultaat verbloemd door de overheidssteun. Wanneer die niet meegerekend wordt, komt een negatief onderliggend bedrijfsresultaat van 225 miljoen euro naar voren.

Het nettoresultaat van NS in de eerste helft van dit jaar is uitgekomen op 188 miljoen euro, waar dat vorig jaar nog 25 miljoen euro negatief was.

Een versie van dit verhaal is eerder verschenen op zusterpublicatie OVPro

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.