ProRail auto incidentenbestrijding

Maandag starten CAO-onderhandelingen ProRail: FNV Spoor rekent op snel akkoord

De nieuwe CAO voor ProRail-personeel wordt per 1 januari 2023 van kracht.2017, Steven Lek / Wikimedia Commons

Komende maandag staat de eerste afspraak gepland tussen delegaties van ProRail en de diverse vakbonden, met FNV Spoor als grootste vertegenwoordiger van ProRail-medewerkers. Inzet van de bijeenkomst is een nieuwe CAO, die per 1 januari 2023 in moet gaan. “We gaan voor een afspraak over automatische prijs compensatie”, stelt Roos Rahimi van FNV Spoor.

De APC (automatische prijs compensatie) garandeert dat lonen ieder jaar automatisch meestijgen met de inflatie. “Zo kunnen we de koopkracht voor onze leden behouden”, zegt Rahimi. “Dat is in deze tijd wel heel belangrijk, gezien de onophoudelijk stijgende inflatie.” Maar liefst 92,95 procent van de ProRail-werknemers die lid zijn van FNV Spoor wil graag zo’n APC-afspraak in de nieuwe cao.

Maandag 7 november worden alle eisen, wensen en standpunten op tafel gelegd. Op 21 en 22 november wordt er dan onderhandeld. Mochten partijen er dan nog niet uit zijn, dan wordt er op 12 december verder gesproken. “Ik mag toch aannemen dat we er tijdens de tweedaagse (in november dus, red.) wel uitkomen”, stelt Rahimi. “Anders wordt het lastig, denk ik. Maar daar ga ik dus niet vanuit.”

Werkbeleving en onvrede

De vakbonden en ProRail richten zich bij de nieuwe cao dus louter op afspraken over loon, loongerelateerde vergoedingen en pensioen. “Over alle andere onderwerpen wordt er pas inhoudelijk onderhandeld als de werkbeleving en onvrede bij – met name – verkeersleiding-medewerkers zijn aangepakt. Dat is zo afgesproken. Het onderzoek naar de werkbeleving en onvrede loopt nog en duurt al veel langer dan gedacht. Vergelijkbare problemen binnen andere onderdelen van ProRail verdienen een zelfde zorgvuldige aanpak. We hebben dan ook met elkaar afgesproken dat we gedurende de looptijd van de nieuwe cao wel blijven doorpraten over deze thema’s.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.