ProRail licht werkzaamheden tussen Lelystad en Dronten toe

2022, Twitter/@DatDenkIkNiet

ProRail is voor de herstelwerkzaamheden tussen Lelystad en Dronten vooral afhankelijk van de (tijdige) beschikbaarheid van specifieke componenten. Dat verklaart de spoorbeheerder tegenover SpoorPro in een update over de monsterklus.

Eerder deze maand kwam door nog onduidelijke reden een hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding. Hierdoor ontstond overslag, oftewel het overslaan van een elektrische lading. De schade als gevolg van het incident loopt in de miljoenen. Vorige week werd bekend dat ProRail nog zeker tot half december nodig heeft om de schade te herstellen.

“Het is een ontzettend omvangrijke klus. Over een afstand van 7 kilometer is het spoor kapot. Zowel in het voedingssysteem (waaronder onderstation, schakelstation, kabels en componenten langs de baan) als in de systemen voor treinbeveiliging en sturing (waaronder relaiskasten, buitenapparatuur en kabels). Daarnaast is de bovenleidingconstructie kapot en moet het spoor deels worden vervangen/ gerepareerd”, aldus een ProRail-woordvoerder.

Volgens de zegspersoon is de komende weken “de beschikbaarheid en verkrijgbaarheid van spoorspecifieke componenten in de benodigde hoeveelheid” bepalend voor de doorlooptijd. Een uitdaging daarbij is volgens ProRail het bepalen van de betrouwbaarheid van met name beveiligingskabels.

Hoewel het in de spoorsector al heel wat maanden over personeelstekort gaat, lijkt deze kwestie vooralsnog geen verstorende rol te spelen in de herstelwerkzaamheden, zegt de spoorbeheerder.

“Beschikbaarheid van personeel is wel een belangrijk aandachtspunt, maar tot nu toe te beheersen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.