Swietelsky / ProRail werkzaamheden Culemborg

SpoorProTV: Werktrein Culemborg en Geldermalsen in beeld

Bron: ProMedia Group

ProRail werkt van 14 juli tot 6 augustus aan het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen om het spoor stabieler te maken. SpoorPro was bij de start van de werkzaamheden ter plaatse, sprak er met betrokkenen en maakte de volgende videoreportage. Waarom zijn deze werkzaamheden nodig? En wat moet er zoal gebeuren?

Volgens ProRail is de bodem waarop het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen ligt niet stabiel. Hierdoor mogen treinen er al sinds 2018 niet harder rijden dan 100 kilometer per uur. Deze snelheidsbeperking werd opgelegd naar aanleiding van onderzoek van ingenieursbureau Movares. Hieruit bleek dat, naast dat de bodemlaag onder het spoor al slap is, het spoor niet genoeg afwatert. Doordat veel water in de baan blijft staan, ontstaan er verzakkingen. Hierdoor verliest de spoorbaan veel stabiliteit en kunnen treinen niet op hun normale snelheid rijden.

Stephan van Eeten, systeemspecialist geotechniek bij ProRail liet in 2020 weten dat de snelheidsbeperking weinig impact heeft op de huidige dienstregeling. “Maar op andere locaties kan zo’n snelheidsbeperking de dienstregeling flink verstoren. Dit heeft dan invloed op de beschikbare capaciteit. Dat willen we voorkomen”, stelde hij destijds.

Dit jaar wil ProRail de stabiliteit van dit 4,5 kilometer lange traject herstellen door de ondergrond te vernieuwen. Tijdens de huidige werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Houten en Geldermalsen. Dit is de tweede, en langste, buitendienststelling van ProRail ten behoeve van dit traject. Na afronding van alle werkzaamheden op 6 augustus kunnen treinen weer op hun normale baanvaksnelheid op dit traject rijden.

Werktrein

Momenteel wordt er een 30 centimeter dikke PSS-laag, een fijnmazig cementachtig soort zand dat voornamelijk in Duitsland wordt gebruikt, aangebracht onder het spoor. Hierdoor wordt de draagkracht van het spoor beter. Ook zorgt dit, in combinatie met de plaatsing van een nieuw drainagesysteem, voor een betere afwatering. Daarnaast worden er 12.500 dwarsliggers vernieuwd.

Aannemer Swietelsky Rail voert de werkzaamheden uit met behulp van de PM1000-URM. Dit is een werktrein van meer dan een kilometer lang die het spoor weghaalt, de grond onder het spoor vernieuwt en het spoor vervolgens weer op zijn plek legt. Ballast wordt in de trein gezeefd, gescherpt en gewassen en vervolgens zoveel mogelijk hergebruikt. “Wij hebben per dag zo’n 60 tot 70 mensen op dit project en op de trein zitten ongeveer 22 man”, aldus Robert van Eekelen, project manager bij Swietelsky Rail.

Volgens ProRail is het pas de tweede keer dat de werktrein in Nederland wordt gebruikt. De eerste keer is bovendien alweer elf jaar geleden. “Het is een rijdende fabriek, heel imposant. De trein is 1,2 kilometer lang en rijdt als het ware over zijn eigen werk: zodra hij over het oude spoor heen gereden is, ligt het nieuwe spoor er direct. Hierdoor hoeven we niet met graafmachines te werken. Dat scheelt tijd en de kwaliteit wordt beter”, aldus projectmanager Martijn Smulders van ProRail. De werkzaamheden zijn zowel op locatie als online te volgen.

Ook tussen 28 april en 4 mei vond de eerste buitendienststelling plaats. Er zijn toen ondermeer bovenleidingsportalen en dwarsliggers vervangen. Daarnaast is er 700 meter aan balast gereinigd en is er gewerkt aan de Melkbrug in Culemborg.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Simone van der Lee

Simone van der Lee is verslaggever, journalist en redacteur voor NT.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

SpoorProTV: Werktrein Culemborg en Geldermalsen in beeld | SpoorPro.nl
Swietelsky / ProRail werkzaamheden Culemborg

SpoorProTV: Werktrein Culemborg en Geldermalsen in beeld

Bron: ProMedia Group

ProRail werkt van 14 juli tot 6 augustus aan het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen om het spoor stabieler te maken. SpoorPro was bij de start van de werkzaamheden ter plaatse, sprak er met betrokkenen en maakte de volgende videoreportage. Waarom zijn deze werkzaamheden nodig? En wat moet er zoal gebeuren?

Volgens ProRail is de bodem waarop het spoor tussen Culemborg en Geldermalsen ligt niet stabiel. Hierdoor mogen treinen er al sinds 2018 niet harder rijden dan 100 kilometer per uur. Deze snelheidsbeperking werd opgelegd naar aanleiding van onderzoek van ingenieursbureau Movares. Hieruit bleek dat, naast dat de bodemlaag onder het spoor al slap is, het spoor niet genoeg afwatert. Doordat veel water in de baan blijft staan, ontstaan er verzakkingen. Hierdoor verliest de spoorbaan veel stabiliteit en kunnen treinen niet op hun normale snelheid rijden.

Stephan van Eeten, systeemspecialist geotechniek bij ProRail liet in 2020 weten dat de snelheidsbeperking weinig impact heeft op de huidige dienstregeling. “Maar op andere locaties kan zo’n snelheidsbeperking de dienstregeling flink verstoren. Dit heeft dan invloed op de beschikbare capaciteit. Dat willen we voorkomen”, stelde hij destijds.

Dit jaar wil ProRail de stabiliteit van dit 4,5 kilometer lange traject herstellen door de ondergrond te vernieuwen. Tijdens de huidige werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Houten en Geldermalsen. Dit is de tweede, en langste, buitendienststelling van ProRail ten behoeve van dit traject. Na afronding van alle werkzaamheden op 6 augustus kunnen treinen weer op hun normale baanvaksnelheid op dit traject rijden.

Werktrein

Momenteel wordt er een 30 centimeter dikke PSS-laag, een fijnmazig cementachtig soort zand dat voornamelijk in Duitsland wordt gebruikt, aangebracht onder het spoor. Hierdoor wordt de draagkracht van het spoor beter. Ook zorgt dit, in combinatie met de plaatsing van een nieuw drainagesysteem, voor een betere afwatering. Daarnaast worden er 12.500 dwarsliggers vernieuwd.

Aannemer Swietelsky Rail voert de werkzaamheden uit met behulp van de PM1000-URM. Dit is een werktrein van meer dan een kilometer lang die het spoor weghaalt, de grond onder het spoor vernieuwt en het spoor vervolgens weer op zijn plek legt. Ballast wordt in de trein gezeefd, gescherpt en gewassen en vervolgens zoveel mogelijk hergebruikt. “Wij hebben per dag zo’n 60 tot 70 mensen op dit project en op de trein zitten ongeveer 22 man”, aldus Robert van Eekelen, project manager bij Swietelsky Rail.

Volgens ProRail is het pas de tweede keer dat de werktrein in Nederland wordt gebruikt. De eerste keer is bovendien alweer elf jaar geleden. “Het is een rijdende fabriek, heel imposant. De trein is 1,2 kilometer lang en rijdt als het ware over zijn eigen werk: zodra hij over het oude spoor heen gereden is, ligt het nieuwe spoor er direct. Hierdoor hoeven we niet met graafmachines te werken. Dat scheelt tijd en de kwaliteit wordt beter”, aldus projectmanager Martijn Smulders van ProRail. De werkzaamheden zijn zowel op locatie als online te volgen.

Ook tussen 28 april en 4 mei vond de eerste buitendienststelling plaats. Er zijn toen ondermeer bovenleidingsportalen en dwarsliggers vervangen. Daarnaast is er 700 meter aan balast gereinigd en is er gewerkt aan de Melkbrug in Culemborg.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Simone van der Lee

Simone van der Lee is verslaggever, journalist en redacteur voor NT.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.