Een NS-trein rijdt onder de bovenleiding door

Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen

De slappe bodem onder het Nederlandse spoor zorgt in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland, bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

“Nu in coronatijd zitten de trein nog halfvol, maar we verwachten een enorme groei van reizigers in de toekomst, met het oog op de woningnood en klimaatdoelen. Dan willen we snellere en meer treinen kunnen inzetten en dat kan mogelijk op sommige plekken hierdoor niet” laat de woordvoerder van NS weten. “Natuurlijk willen we zes treinen per uur tussen Utrecht-Leiden en sneller naar Berlijn, maar alleen als dat kan.”

“Treinen gaan steeds harder rijden, steeds vaker en zijn ook steeds zwaarder. Het spoor kan maar een bepaald gewicht hebben en de sporen zijn op de veel plaatsen al meer dan honderd jaar oud. Met name in het westen van het land, waar veel zachte veengrond is, kan dat leiden tot een spoorverzakking”, aldus de woordvoerder van ProRail. Ongeveer een derde van het Nederlandse treinspoor ligt op dergelijke slappe grond.

Hinder voor geplande dienstregeling

Op tientallen plekken zorgt dat voor hinder voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, aldus ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Ook mogen treinen op sommige plekken minder hard rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem, waardoor treinen minder hard mogen rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden in plaats van 160 kilometer. Ook nachttreinen, zoals de nieuwe nachttrein naar Zürich, mogen tussen Utrecht en Arnhem niet harder rijden dan 100 kilometer per uur omdat deze treinen relatief zwaar zijn.

Onderzoek naar bodemproblemen

Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos en Royal HaskoningDHV gaan de komende jaren de stevigheid van de spoordijken in Nederland in kaart brengen. Dit is een landelijke netwerkanalyse die parallel loopt aan een studie die de TU Delft en Deltares uitvoeren naar het dynamisch effect van treinen op spoordijken.

In België wordt er op sommige delen van het spoornetwerk ook langzamer gereden, maar daar heeft het te maken met achterstallig onderhoud. Spoorbeheerder Infrabel verklaarde eerder tegenover zustervakblad RailTech.be dat dat wordt gedaan ‘om het spoor te sparen’.

Bekijk hier een interview met de TU Delft, Deltares en ProRail over een studie naar spoordijken:

Bron: MvG/ANP

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen”

Marc Busio|14.12.21|10:49

`Treinen gaan steeds harder rijden……..`(??????) Volgens mij rijden de treinen op het Nederlandse spoor al sinds jaar en dag niet harder dan 140 km/u. Een uitzondering vormt de HSL waar de IntercityDirect-treinen maar liefst 160 km/u. rijden.

aap wat heb je|14.12.21|12:18

Al sinds mijn tienertoertijd, een halve eeuw geleden, wordt er maximaal 140 gereden. Den Haag- Leeuwarden was en is ongeveer 3 uur. Toen met mat54, veel zwaarder dan ICM en ongeveer even zwaar als VIRM.
De opmerking: Steeds harder en zwaarder, komt bij mij vreemd over.

Jan-Willem Tinselboer|15.12.21|14:57

Slappe spoorbodem
Hoe doen anderen het?
Bezoek b.v.
http://www.bauprojekte.deutschebahn.com
In het vak ‘Stichwortsuche’ de zoekterm (plaatsnaam) ‘Wilhelmshaven’
Lees de teksten, bekijk de foto’s en let vooral op
FMI-Verfahren
Fahrwegtiefgruendung
FMI-Fraese
Bahndamm-Verbesserung
Stel vast dat je de ruimte nodig hebt, vele jaren aan het werk moet, treinen geruime tijd zult moeten omleiden, een dure tijd tegemoet gaat
Een congres, b.v. tijdens de IAF-Messe (www.iaf-messe.de) is ongetwijfeld zinvol

kees boer|19.12.21|15:44

op vele plaatsen is dit niet op berekend

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen | SpoorPro.nl
Een NS-trein rijdt onder de bovenleiding door

Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen

De slappe bodem onder het Nederlandse spoor zorgt in een deel van het land voor mogelijke problemen voor het treinverkeer. Er is een risico op spoorverzakking, waardoor treinen op sommige plekken minder hard kunnen rijden of er kunnen minder extra treinen rijden dan gepland, bevestigt een woordvoerder van ProRail na berichtgeving van Treinreiziger.nl.

“Nu in coronatijd zitten de trein nog halfvol, maar we verwachten een enorme groei van reizigers in de toekomst, met het oog op de woningnood en klimaatdoelen. Dan willen we snellere en meer treinen kunnen inzetten en dat kan mogelijk op sommige plekken hierdoor niet” laat de woordvoerder van NS weten. “Natuurlijk willen we zes treinen per uur tussen Utrecht-Leiden en sneller naar Berlijn, maar alleen als dat kan.”

“Treinen gaan steeds harder rijden, steeds vaker en zijn ook steeds zwaarder. Het spoor kan maar een bepaald gewicht hebben en de sporen zijn op de veel plaatsen al meer dan honderd jaar oud. Met name in het westen van het land, waar veel zachte veengrond is, kan dat leiden tot een spoorverzakking”, aldus de woordvoerder van ProRail. Ongeveer een derde van het Nederlandse treinspoor ligt op dergelijke slappe grond.

Hinder voor geplande dienstregeling

Op tientallen plekken zorgt dat voor hinder voor de geplande dienstregeling. Zo is het nog maar de vraag of er extra sprinters kunnen worden ingezet tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de bodem bij Schiedam, aldus ProRail. Tussen Leiden en Utrecht worden zelfs sprinters ingezet als intercity, omdat deze treinen lichter en dus minder belastend zijn voor het spoor.

Ook mogen treinen op sommige plekken minder hard rijden. Op het traject Amsterdam-Eindhoven zijn de snelle tienminutentreinen een probleem, waardoor treinen minder hard mogen rijden bij Culemborg. Tussen Amsterdam en Utrecht mag nu 140 kilometer per uur worden gereden in plaats van 160 kilometer. Ook nachttreinen, zoals de nieuwe nachttrein naar Zürich, mogen tussen Utrecht en Arnhem niet harder rijden dan 100 kilometer per uur omdat deze treinen relatief zwaar zijn.

Onderzoek naar bodemproblemen

Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos en Royal HaskoningDHV gaan de komende jaren de stevigheid van de spoordijken in Nederland in kaart brengen. Dit is een landelijke netwerkanalyse die parallel loopt aan een studie die de TU Delft en Deltares uitvoeren naar het dynamisch effect van treinen op spoordijken.

In België wordt er op sommige delen van het spoornetwerk ook langzamer gereden, maar daar heeft het te maken met achterstallig onderhoud. Spoorbeheerder Infrabel verklaarde eerder tegenover zustervakblad RailTech.be dat dat wordt gedaan ‘om het spoor te sparen’.

Bekijk hier een interview met de TU Delft, Deltares en ProRail over een studie naar spoordijken:

Bron: MvG/ANP

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Slappe spoorbodem zorgt voor langzamere en minder extra treinen”

Marc Busio|14.12.21|10:49

`Treinen gaan steeds harder rijden……..`(??????) Volgens mij rijden de treinen op het Nederlandse spoor al sinds jaar en dag niet harder dan 140 km/u. Een uitzondering vormt de HSL waar de IntercityDirect-treinen maar liefst 160 km/u. rijden.

aap wat heb je|14.12.21|12:18

Al sinds mijn tienertoertijd, een halve eeuw geleden, wordt er maximaal 140 gereden. Den Haag- Leeuwarden was en is ongeveer 3 uur. Toen met mat54, veel zwaarder dan ICM en ongeveer even zwaar als VIRM.
De opmerking: Steeds harder en zwaarder, komt bij mij vreemd over.

Jan-Willem Tinselboer|15.12.21|14:57

Slappe spoorbodem
Hoe doen anderen het?
Bezoek b.v.
http://www.bauprojekte.deutschebahn.com
In het vak ‘Stichwortsuche’ de zoekterm (plaatsnaam) ‘Wilhelmshaven’
Lees de teksten, bekijk de foto’s en let vooral op
FMI-Verfahren
Fahrwegtiefgruendung
FMI-Fraese
Bahndamm-Verbesserung
Stel vast dat je de ruimte nodig hebt, vele jaren aan het werk moet, treinen geruime tijd zult moeten omleiden, een dure tijd tegemoet gaat
Een congres, b.v. tijdens de IAF-Messe (www.iaf-messe.de) is ongetwijfeld zinvol

kees boer|19.12.21|15:44

op vele plaatsen is dit niet op berekend

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.