Swietelsky Rail aan de slag met vernieuwing Duitse hogesnelheidslijn

Swietelsky Rail Benelux gaat in 2023 in opdracht van Deutsche Bahn aan de slag met de vernieuwing van de hogesnelheidslijn tussen Kassel en Fulda. De klus is onderdeel van een grootschalige opknapbeurt voor het traject tussen Hannover en Würzburg, de eerste hogesnelheidslijn van Duitsland.

De vernieuwingsronde van de hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg wordt in fases uitgevoerd. De eerste twee fases, waarbij respectievelijk de trajecten tussen Hannover en Göttingen en die tussen Göttingen en Kassel op de schop gingen, zijn inmiddels gereed. Laatstgenoemde vernieuwingsronde werd afgelopen juli afgerond.

De vernieuwingsklus waarvoor Swietelsky Rail is ingeschakeld, staat als vijfde fase in de planning. De opknapbeurt voor het traject Fulda-Würzburg, gepland voor de tweede helft van volgend jaar, zal eraan vooraf gaan.

Swietelsky Rail zal in de vijfde fase gedurende een periode van ruim 5 maanden ongeveer 100 kilometer aan spoor vervangen. Het spoor op dat traject loopt over 18 viaducten en gaat door 27 tunnels. Behalve het spoor worden ook de kabels en leidingen in de grond vernieuwd. Tenslotte zullen de bovenleiding en treinbeveiliging opgewaardeerd worden.

Het is niet bekend welk bedrag er met de vernieuwing gemoeid is. De opknapbeurt van het traject Göttingen-Kassel, waar ‘slechts’ 75 kilometer aan spoor vernieuwd is, kostte 114 miljoen euro.

Aandacht voor duurzaamheid

Bij de werkzaamheden is er veel aandacht voor een zo duurzaam mogelijke uitvoering. Zo zijn een groot aantal verwijderde betonnen dwarsliggers elders opnieuw gebruikt, waarmee volgens DB een CO2-besparing van meer dan 700 ton is gerealiseerd.

Daarnaast zijn de spoorvernieuwingstreinen voorzien van speciale partikelfilters en wordt biologische afbreekbare hydraulische olie gebruikt. Voor de aan- en afvoer van bouwmaterialen wordt zoveel mogelijk van het spoor gebruik gemaakt. Daardoor heeft DB naar eigen zeggen vierduizend vrachtwagens minder de weg op hoeven sturen.

Voor de coronacrisis maakten jaarlijks ongeveer 15,5 miljoen reizigers gebruik van de hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg. Met de vernieuwingsronde moet het spoor toekomstbestendig gemaakt worden.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Swietelsky Rail aan de slag met vernieuwing Duitse hogesnelheidslijn | SpoorPro.nl

Swietelsky Rail aan de slag met vernieuwing Duitse hogesnelheidslijn

Swietelsky Rail Benelux gaat in 2023 in opdracht van Deutsche Bahn aan de slag met de vernieuwing van de hogesnelheidslijn tussen Kassel en Fulda. De klus is onderdeel van een grootschalige opknapbeurt voor het traject tussen Hannover en Würzburg, de eerste hogesnelheidslijn van Duitsland.

De vernieuwingsronde van de hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg wordt in fases uitgevoerd. De eerste twee fases, waarbij respectievelijk de trajecten tussen Hannover en Göttingen en die tussen Göttingen en Kassel op de schop gingen, zijn inmiddels gereed. Laatstgenoemde vernieuwingsronde werd afgelopen juli afgerond.

De vernieuwingsklus waarvoor Swietelsky Rail is ingeschakeld, staat als vijfde fase in de planning. De opknapbeurt voor het traject Fulda-Würzburg, gepland voor de tweede helft van volgend jaar, zal eraan vooraf gaan.

Swietelsky Rail zal in de vijfde fase gedurende een periode van ruim 5 maanden ongeveer 100 kilometer aan spoor vervangen. Het spoor op dat traject loopt over 18 viaducten en gaat door 27 tunnels. Behalve het spoor worden ook de kabels en leidingen in de grond vernieuwd. Tenslotte zullen de bovenleiding en treinbeveiliging opgewaardeerd worden.

Het is niet bekend welk bedrag er met de vernieuwing gemoeid is. De opknapbeurt van het traject Göttingen-Kassel, waar ‘slechts’ 75 kilometer aan spoor vernieuwd is, kostte 114 miljoen euro.

Aandacht voor duurzaamheid

Bij de werkzaamheden is er veel aandacht voor een zo duurzaam mogelijke uitvoering. Zo zijn een groot aantal verwijderde betonnen dwarsliggers elders opnieuw gebruikt, waarmee volgens DB een CO2-besparing van meer dan 700 ton is gerealiseerd.

Daarnaast zijn de spoorvernieuwingstreinen voorzien van speciale partikelfilters en wordt biologische afbreekbare hydraulische olie gebruikt. Voor de aan- en afvoer van bouwmaterialen wordt zoveel mogelijk van het spoor gebruik gemaakt. Daardoor heeft DB naar eigen zeggen vierduizend vrachtwagens minder de weg op hoeven sturen.

Voor de coronacrisis maakten jaarlijks ongeveer 15,5 miljoen reizigers gebruik van de hogesnelheidslijn tussen Hannover en Würzburg. Met de vernieuwingsronde moet het spoor toekomstbestendig gemaakt worden.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.