Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg

Noord-Nederland kan met nieuwe en verbeterde spoorverbindingen een belangrijke schakelfunctie vervullen tussen de Randstad en de metropoolregio Hamburg-Bremen. Dat blijkt uit een vorige week verschenen rapport van het Duits-Zwitserse onderzoeksbureau Prognos. Betere spoorverbindingen zouden tevens een springplank kunnen zijn voor snellere routes naar Scandinavië.

Door Noord-Nederland in het kader van Trans-Europese Transport Network (TEN-T) opnieuw onder de loep te nemen zou bijvoorbeeld de drukke route via Hannover omzeild kunnen worden. Het zou ook de grensovergang bij Oldenzaal/Bad Bentheim kunnen ontlasten. Door het noorden van ons land onderdeel te maken van het TEN-T zal het netwerk niet alleen weerbaarder worden, het zou bovendien de verbinding met Scandinavië kunnen verbeteren, met kortere reistijden als belangrijkste pluspunt. De Lelylijn, een treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, via Heerenveen en Drachten, is daarbij meegewogen door de onderzoekers.

Nederland is grote handelspartner

De onderzoekers wijzen erop dat Nederland een van de drie grootste handelspartners is voor zowel Denemarken als Noorwegen. Ook de handel met Zweden zit in de lift. Volgens het rapport is het treinverkeer op de spoorcorridor Roerdam-Coevorden-Malmö het bewijs dat er nog voldoende potentieel is voor het spoorgoederenvervoer van en naar Scandinavië.

Noord-Nederland ligt niet alleen tussen de Randstad en de metropoolregio Hamburg-Bremen, maar zou ook een verbindende factor kunnen zijn tussen de Rijn-Schelde-Delta enerzijds en de Jade-Weser-Elbe-Delta anderzijds. Een spoorverbinding tussen de havens van achtereenvolgens Harlingen, Eemshaven, Delfzijl, Wilhelmshaven, Bremerhaven en Hamburg zou vanuit economisch oogpunt eveneens een aanbeveling verdienen.

Ook voor het reizigersvervoer is er nog een wereld te winnen in het noorden van Nederland, Duitsland en Scandinavië. Zo zouden spoorverbindingen een hoop korteafstandsvluchten, zoals die van Amsterdam naar Bremen en Kopenhagen, kunnen aanvullen en op termijn grotendeels kunnen vervangen.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

4 reacties op “Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg”

Marc Busio|20.10.21|10:50

Het zoveelste rapport dat pleit voor een nieuwe spoorverbinding naar N-Duitsland en Scandinavie, terwijl passagiersvolume en goederenstroom hier geen enkele aanleiding toe geven. En dat terwijl de kwaliteit van de huidige spoorverbindingen naar Duitsland via Oldenzaal, Zevenaar en Venlo nog zoveel te wensen overlaten.

Pat Rick|20.10.21|13:25

@Marc: je begrijpt het niet met een bril van stilstand. En niet willen investeren, totdat alles vastloopt of instort. Goederenstromen groeien en het spoor moet juist extra groeien om marktaandeel te winnen van de weg.

Hamburg – A’dam is inderdaad een ontbrekende schakel in TEN-T, zoals al veel eerder geconstateerd en hier moet iets mee gedaan worden. Zeker omdat noord-NL steeds belangrijker wordt als energie-hub en gebied voor Data Centers. Het is ook goed voor de Randstad en de rest van NL.

Pat Rick|20.10.21|13:37

De Lelylijn zou met een extra upgrade van de Wunderline Hamburg snel kunnen verbinden. En de Fehmarnbelttunnel, die nu door Nederlanders wordt gebouwd, biedt een kans om Kopenhagen/Malmö aan te haken. Dus Nederland verdient dus aan de spoorverbinding, maar willen we er ook in investeren?

Men moet dan ook snel reageren, nu de Duitsers na 10 jaar de Friesenbrucke gaan herbouwen. Moet dit dan geen grotere brug of zelfs een tunnel worden als er meer goederentreinen hier passeren?

TVwierden Wierden|22.10.21|12:49

De meeste goederentreinen die bij Oldenzaal de grens overgaan moeten naar Hannover en verder naar Polen, Tsjechië, China. Dus niet naar Hamburg.

De Europese Ten-t baltic corridor loop van Utrecht-Hengelo naar Berlijn en verder.

De havens Ams/Rot hebben bij de formateur de wens neergelegd om de N-tak van de Betuwe route (Arnhem-Oldenzaal) z.s.m. te gaan aanleggen.

De CDU heeft aangegeven dat voor hun de verbinding Ham-Gro geen prioriteit heeft. De verbinding Osnabrück-Ham heeft hun prio.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg | SpoorPro.nl

Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg

Noord-Nederland kan met nieuwe en verbeterde spoorverbindingen een belangrijke schakelfunctie vervullen tussen de Randstad en de metropoolregio Hamburg-Bremen. Dat blijkt uit een vorige week verschenen rapport van het Duits-Zwitserse onderzoeksbureau Prognos. Betere spoorverbindingen zouden tevens een springplank kunnen zijn voor snellere routes naar Scandinavië.

Door Noord-Nederland in het kader van Trans-Europese Transport Network (TEN-T) opnieuw onder de loep te nemen zou bijvoorbeeld de drukke route via Hannover omzeild kunnen worden. Het zou ook de grensovergang bij Oldenzaal/Bad Bentheim kunnen ontlasten. Door het noorden van ons land onderdeel te maken van het TEN-T zal het netwerk niet alleen weerbaarder worden, het zou bovendien de verbinding met Scandinavië kunnen verbeteren, met kortere reistijden als belangrijkste pluspunt. De Lelylijn, een treinverbinding tussen de Randstad en Groningen, via Heerenveen en Drachten, is daarbij meegewogen door de onderzoekers.

Nederland is grote handelspartner

De onderzoekers wijzen erop dat Nederland een van de drie grootste handelspartners is voor zowel Denemarken als Noorwegen. Ook de handel met Zweden zit in de lift. Volgens het rapport is het treinverkeer op de spoorcorridor Roerdam-Coevorden-Malmö het bewijs dat er nog voldoende potentieel is voor het spoorgoederenvervoer van en naar Scandinavië.

Noord-Nederland ligt niet alleen tussen de Randstad en de metropoolregio Hamburg-Bremen, maar zou ook een verbindende factor kunnen zijn tussen de Rijn-Schelde-Delta enerzijds en de Jade-Weser-Elbe-Delta anderzijds. Een spoorverbinding tussen de havens van achtereenvolgens Harlingen, Eemshaven, Delfzijl, Wilhelmshaven, Bremerhaven en Hamburg zou vanuit economisch oogpunt eveneens een aanbeveling verdienen.

Ook voor het reizigersvervoer is er nog een wereld te winnen in het noorden van Nederland, Duitsland en Scandinavië. Zo zouden spoorverbindingen een hoop korteafstandsvluchten, zoals die van Amsterdam naar Bremen en Kopenhagen, kunnen aanvullen en op termijn grotendeels kunnen vervangen.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

4 reacties op “Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg”

Marc Busio|20.10.21|10:50

Het zoveelste rapport dat pleit voor een nieuwe spoorverbinding naar N-Duitsland en Scandinavie, terwijl passagiersvolume en goederenstroom hier geen enkele aanleiding toe geven. En dat terwijl de kwaliteit van de huidige spoorverbindingen naar Duitsland via Oldenzaal, Zevenaar en Venlo nog zoveel te wensen overlaten.

Pat Rick|20.10.21|13:25

@Marc: je begrijpt het niet met een bril van stilstand. En niet willen investeren, totdat alles vastloopt of instort. Goederenstromen groeien en het spoor moet juist extra groeien om marktaandeel te winnen van de weg.

Hamburg – A’dam is inderdaad een ontbrekende schakel in TEN-T, zoals al veel eerder geconstateerd en hier moet iets mee gedaan worden. Zeker omdat noord-NL steeds belangrijker wordt als energie-hub en gebied voor Data Centers. Het is ook goed voor de Randstad en de rest van NL.

Pat Rick|20.10.21|13:37

De Lelylijn zou met een extra upgrade van de Wunderline Hamburg snel kunnen verbinden. En de Fehmarnbelttunnel, die nu door Nederlanders wordt gebouwd, biedt een kans om Kopenhagen/Malmö aan te haken. Dus Nederland verdient dus aan de spoorverbinding, maar willen we er ook in investeren?

Men moet dan ook snel reageren, nu de Duitsers na 10 jaar de Friesenbrucke gaan herbouwen. Moet dit dan geen grotere brug of zelfs een tunnel worden als er meer goederentreinen hier passeren?

TVwierden Wierden|22.10.21|12:49

De meeste goederentreinen die bij Oldenzaal de grens overgaan moeten naar Hannover en verder naar Polen, Tsjechië, China. Dus niet naar Hamburg.

De Europese Ten-t baltic corridor loop van Utrecht-Hengelo naar Berlijn en verder.

De havens Ams/Rot hebben bij de formateur de wens neergelegd om de N-tak van de Betuwe route (Arnhem-Oldenzaal) z.s.m. te gaan aanleggen.

De CDU heeft aangegeven dat voor hun de verbinding Ham-Gro geen prioriteit heeft. De verbinding Osnabrück-Ham heeft hun prio.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.