Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg

Noord-Nederland kan met nieuwe en verbeterde spoorverbindingen een belangrijke schakelfunctie vervullen tussen de Randstad en de metropoolregio Hamburg-Bremen. Dat blijkt uit een vorige week verschenen rapport van het Duits-Zwitserse onderzoeksbureau Prognos. Betere spoorverbindingen zouden tevens een springplank kunnen zijn voor snellere routes naar Scandinavië.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg”

Marc Busio|20.10.21|10:50

Het zoveelste rapport dat pleit voor een nieuwe spoorverbinding naar N-Duitsland en Scandinavie, terwijl passagiersvolume en goederenstroom hier geen enkele aanleiding toe geven. En dat terwijl de kwaliteit van de huidige spoorverbindingen naar Duitsland via Oldenzaal, Zevenaar en Venlo nog zoveel te wensen overlaten.

Pat Rick|20.10.21|13:25

@Marc: je begrijpt het niet met een bril van stilstand. En niet willen investeren, totdat alles vastloopt of instort. Goederenstromen groeien en het spoor moet juist extra groeien om marktaandeel te winnen van de weg.

Hamburg – A’dam is inderdaad een ontbrekende schakel in TEN-T, zoals al veel eerder geconstateerd en hier moet iets mee gedaan worden. Zeker omdat noord-NL steeds belangrijker wordt als energie-hub en gebied voor Data Centers. Het is ook goed voor de Randstad en de rest van NL.

Pat Rick|20.10.21|13:37

De Lelylijn zou met een extra upgrade van de Wunderline Hamburg snel kunnen verbinden. En de Fehmarnbelttunnel, die nu door Nederlanders wordt gebouwd, biedt een kans om Kopenhagen/Malmö aan te haken. Dus Nederland verdient dus aan de spoorverbinding, maar willen we er ook in investeren?

Men moet dan ook snel reageren, nu de Duitsers na 10 jaar de Friesenbrucke gaan herbouwen. Moet dit dan geen grotere brug of zelfs een tunnel worden als er meer goederentreinen hier passeren?

TVwierden Wierden|22.10.21|12:49

De meeste goederentreinen die bij Oldenzaal de grens overgaan moeten naar Hannover en verder naar Polen, Tsjechië, China. Dus niet naar Hamburg.

De Europese Ten-t baltic corridor loop van Utrecht-Hengelo naar Berlijn en verder.

De havens Ams/Rot hebben bij de formateur de wens neergelegd om de N-tak van de Betuwe route (Arnhem-Oldenzaal) z.s.m. te gaan aanleggen.

De CDU heeft aangegeven dat voor hun de verbinding Ham-Gro geen prioriteit heeft. De verbinding Osnabrück-Ham heeft hun prio.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg | SpoorPro.nl

Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg

Noord-Nederland kan met nieuwe en verbeterde spoorverbindingen een belangrijke schakelfunctie vervullen tussen de Randstad en de metropoolregio Hamburg-Bremen. Dat blijkt uit een vorige week verschenen rapport van het Duits-Zwitserse onderzoeksbureau Prognos. Betere spoorverbindingen zouden tevens een springplank kunnen zijn voor snellere routes naar Scandinavië.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “Studie: Noord-Nederland is per spoor schakel tussen Randstad en Hamburg”

Marc Busio|20.10.21|10:50

Het zoveelste rapport dat pleit voor een nieuwe spoorverbinding naar N-Duitsland en Scandinavie, terwijl passagiersvolume en goederenstroom hier geen enkele aanleiding toe geven. En dat terwijl de kwaliteit van de huidige spoorverbindingen naar Duitsland via Oldenzaal, Zevenaar en Venlo nog zoveel te wensen overlaten.

Pat Rick|20.10.21|13:25

@Marc: je begrijpt het niet met een bril van stilstand. En niet willen investeren, totdat alles vastloopt of instort. Goederenstromen groeien en het spoor moet juist extra groeien om marktaandeel te winnen van de weg.

Hamburg – A’dam is inderdaad een ontbrekende schakel in TEN-T, zoals al veel eerder geconstateerd en hier moet iets mee gedaan worden. Zeker omdat noord-NL steeds belangrijker wordt als energie-hub en gebied voor Data Centers. Het is ook goed voor de Randstad en de rest van NL.

Pat Rick|20.10.21|13:37

De Lelylijn zou met een extra upgrade van de Wunderline Hamburg snel kunnen verbinden. En de Fehmarnbelttunnel, die nu door Nederlanders wordt gebouwd, biedt een kans om Kopenhagen/Malmö aan te haken. Dus Nederland verdient dus aan de spoorverbinding, maar willen we er ook in investeren?

Men moet dan ook snel reageren, nu de Duitsers na 10 jaar de Friesenbrucke gaan herbouwen. Moet dit dan geen grotere brug of zelfs een tunnel worden als er meer goederentreinen hier passeren?

TVwierden Wierden|22.10.21|12:49

De meeste goederentreinen die bij Oldenzaal de grens overgaan moeten naar Hannover en verder naar Polen, Tsjechië, China. Dus niet naar Hamburg.

De Europese Ten-t baltic corridor loop van Utrecht-Hengelo naar Berlijn en verder.

De havens Ams/Rot hebben bij de formateur de wens neergelegd om de N-tak van de Betuwe route (Arnhem-Oldenzaal) z.s.m. te gaan aanleggen.

De CDU heeft aangegeven dat voor hun de verbinding Ham-Gro geen prioriteit heeft. De verbinding Osnabrück-Ham heeft hun prio.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.