Onderzoek spoordijken

Studie: kunnen spoordijken het groeiende treinverkeer nog aan?

De invloed van rijdende treinen op spoordijken is het onderwerp van een nieuw onderzoek van de TU Delft en Deltares in opdracht van ProRail. Vooral de combinatie van snellere, zwaardere en meer treinen en de invloed van klimaatverandering worden onder de loep genomen in het vijf jaar durende onderzoek. 

In Nederland liggen de sporen grotendeels op spoordijken, zogenoemde baanlichamen. Tachtig procent van deze spoordijken is gebouwd voor 1920 met de kennis, eisen en kunde van toen. “Met de komst van zwaardere, snellere treinen die bovendien vaker passeren, worden deze spoordijken steeds zwaarder en anders belast”, aldus Karel van Gils, directeur Innovatie & Technologische Vernieuwing bij ProRail. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten, operationele beperkingen en soms tot incidenten. Een gevolg daarvan kan zijn dat het nodig is om snelheidsbeperkingen voor treinen in te stellen, vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond.

Klimaatverandering

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Daarnaast beïnvloedt ook de klimaatverandering in de komende jaren de stabiliteit van de spoordijken. Het noodweer met extreme wateroverlast en overstromingen in juni en juli in Limburg zijn actuele voorbeelden daarvan. De uitdaging is volgens ProRail om meer kennis te krijgen over de invloed en het effect van deze factoren.

“Dit onderzoek is een unieke samenwerking, met zowel fundamenteel als toegepast onderzoek”, zegt Van Gils. “De TU Delft brengt theoretische kennis in en Deltares is goed in het vertalen van de modellen naar praktische toepassingen. ProRail kijkt bijvoorbeeld naar beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Het is een integrale aanpak.”

Acht promovendi

Volgens Rolf Dollevoet van de TU Delft gaat het om een prachtig initiatief om praktijk en theorie te bundelen om een spoorprobleem rond baanlichaam te gaan oplossen. “Delft Rail helpt om de juiste wetenschappelijke kennis bij elkaar te brengen met de praktijk en samen tot een oplossing te komen.” Vanuit de TU Delft gaan acht promovendi aan de slag.

Deltares levert veel kennis vanuit eerder onderzoek dat is gedaan naar de betrouwbaarheid en stabiliteit van de Nederlandse waterkeringen. TU Delft heeft veel kennis in huis over de impact van railassen en ballast op het spoor en de directe ondergrond, waardoor het volledige systeem van spoorbelasting en ondergrond kan worden geanalyseerd. Deltares is gespecialiseerd in toegepast onderzoek op het gebied van water en grond. Het instituut zet haar expertise op het gebied van dijkveiligheid en haar experimentele en digitale faciliteiten in.

Bekijk hier de animatie over het onderzoek:

Daarnaast helpt het instituut om de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek en de modellen van de TU Delft te vertalen naar praktische toepassingen. ProRail zegt meer te willen weten over het gedrag van water in de spoordijken, het effect van droge perioden en de manier waarop een rijdende trein de spoordijk belast. Jaarlijks wordt een dag georganiseerd waarin alle geïnteresseerden informatie krijgen over de voortgang en de nieuwste inzichten in het onderzoek.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Studie: kunnen spoordijken het groeiende treinverkeer nog aan?”

asierts|18.10.21|15:49

De tekst klopt niet helemaal. Het spoor ligt niet voor 80% op spoordijken, dat is veel minder. Die 80% zal wel gaan over spoor op een baanlichaam, zoals verderop wordt genoemd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.