medium-WINK-3

‘Alternatief plan bereikbaarheid Noord-Nederland scheelt miljarden’

Bron: Arriva

In plaats van de aanleg van de Lelylijn, De Nedersaksenlijn en de versnelling van het bestaande spoor tussen Groningen, Leeuwarden en Zwolle kan de overheid beter kiezen voor een veelvoud van kleinere projecten. Dat zegt oud-projectleider in spoor-, weg-, en waterbouw Piet Muijzert in een deze week gepresenteerd alternatief plan. Met een investering van circa 6 miljard euro kan volgens Muizert vrijwel hetzelfde bereikt worden als met de 10 tot 13 miljard euro die gemoeid zijn met de drie bovengenoemde voorstellen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “‘Alternatief plan bereikbaarheid Noord-Nederland scheelt miljarden’”

Illya Vaes|10.06.21|10:43

In ieder geval goed dat iemand de waterstofhype negeert en roept om bovenleiding. Een trein op waterstof kost drie tot vier keer zoveel energie als een via bovenleiding gevoede trein – lekker “duurzaam”, alleen om een eenmalige investering (en een beetje onderhoud) aan de infrakant te vermijden (die weer leidt tot grote investeringen met kleinere levensduur in treinen met hogere onderhoudskosten en zwaardere treinen die tot meer slijtage aan het spoor leiden).
Kijk verder dan lokale uitstoot.

Wiebe Goossen|10.06.21|12:58

Het lijkt een vrij goed doortimmerd plan. Ik zie uit naar reacties van NS, Arriva en ProRail op het spoorgedeelte ervan. De weggedeelten interesseren mij niet zozeer. De waterwerken zouden deels eigenlijk al in uitvoering moeten zijn en deels oplossingen kunnen bieden voor bijvoorbeeld de Meyer-werf, die beperkt wordt door de krappe aan- en afvoerroutes. Al met al te overwegen voorstellen, dunkt mij.

Pat Rick|11.06.21|12:01

Den Haag gaat dit prachtig vinden, want nu dreigt een politieke meerderheid voor de Lelylijn. Tegenstanders zullen dit weer aangrijpen om vooral niet door te pakken. En verandert er weer bijna niks. Dit spel wordt ook al jaren gespeeld met limburg en zeeland.

Besparing van miljarden zal DH als muziek in de oren klinken, maar er worden andere dingen bereikt. En voor plaatsen als Drachten, Emmeloord, Lemmer verandert er niks. Ook wordt een snelle verbinding met de Randstad bewust vermeden.

Pat Rick|11.06.21|12:10

Terwijl het Noorden en de Randstad elkaar juist nodig hebben. In mindere tijden moet het Noorden meer kunnen profiteren van economische dynamiek van de rest van Nederland.

Er is verbinding nodig, zeker met de bouw van datacenters en windenergiehub in de Eemshaven. Ook zou men beter gebruik kunnen maken van innovaties: batterijtreinen, automatic train operation.

Er staan zeker goede plannen aan Een 2-sporige tunnel onder de Eems is een must, want bekijk dit ook op internationaal niveau.

Pat Rick|11.06.21|12:30

Ook goed is om het traject Zuidbroek – Windschoten te verdubbelen, maar trek dit dan door naar de nieuwe Eemstunnel, en maak het geschikt voor 200+ km/u. Zodat Groningen verbonden kan worden met Scandinavië (als de Fehmarnbelttunnel gereed is).

Het versnellen van het spoor tussen Zwolle en Groningen kost volgens dvhn eerder 3 tot 4 miljard, dan 1 miljard genoemd. Eigenlijk komt er een nieuwe spoorlijn, maar een beetje verschoven. Tijdswinst is een kwestie van minuten.

Sebas van den Brink|10.10.22|11:02

Druppels op een gloeiende plaat en koren op de molen voor de eeuwige bezuinigers. Zoals Pat Rick ook al noemt zal er voor enkele grotere plaatsen niets veranderen, worden knelpunten niet echt opgelost of onverbonden plaatsen aangesloten. Een spoorlijn van Zuidbroek naar Eemshaven zonder Nedersaksenlijn zal geen draagkracht hebben. En de Ring West van Groningen is door de gemeente al afgeschreven als niet geschikt als spoorcorridoor. Als bewoner van Groningen-West zie ik dit ook als barrière.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Alternatief plan bereikbaarheid Noord-Nederland scheelt miljarden’ | SpoorPro.nl
medium-WINK-3

‘Alternatief plan bereikbaarheid Noord-Nederland scheelt miljarden’

Bron: Arriva

In plaats van de aanleg van de Lelylijn, De Nedersaksenlijn en de versnelling van het bestaande spoor tussen Groningen, Leeuwarden en Zwolle kan de overheid beter kiezen voor een veelvoud van kleinere projecten. Dat zegt oud-projectleider in spoor-, weg-, en waterbouw Piet Muijzert in een deze week gepresenteerd alternatief plan. Met een investering van circa 6 miljard euro kan volgens Muizert vrijwel hetzelfde bereikt worden als met de 10 tot 13 miljard euro die gemoeid zijn met de drie bovengenoemde voorstellen. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “‘Alternatief plan bereikbaarheid Noord-Nederland scheelt miljarden’”

Illya Vaes|10.06.21|10:43

In ieder geval goed dat iemand de waterstofhype negeert en roept om bovenleiding. Een trein op waterstof kost drie tot vier keer zoveel energie als een via bovenleiding gevoede trein – lekker “duurzaam”, alleen om een eenmalige investering (en een beetje onderhoud) aan de infrakant te vermijden (die weer leidt tot grote investeringen met kleinere levensduur in treinen met hogere onderhoudskosten en zwaardere treinen die tot meer slijtage aan het spoor leiden).
Kijk verder dan lokale uitstoot.

Wiebe Goossen|10.06.21|12:58

Het lijkt een vrij goed doortimmerd plan. Ik zie uit naar reacties van NS, Arriva en ProRail op het spoorgedeelte ervan. De weggedeelten interesseren mij niet zozeer. De waterwerken zouden deels eigenlijk al in uitvoering moeten zijn en deels oplossingen kunnen bieden voor bijvoorbeeld de Meyer-werf, die beperkt wordt door de krappe aan- en afvoerroutes. Al met al te overwegen voorstellen, dunkt mij.

Pat Rick|11.06.21|12:01

Den Haag gaat dit prachtig vinden, want nu dreigt een politieke meerderheid voor de Lelylijn. Tegenstanders zullen dit weer aangrijpen om vooral niet door te pakken. En verandert er weer bijna niks. Dit spel wordt ook al jaren gespeeld met limburg en zeeland.

Besparing van miljarden zal DH als muziek in de oren klinken, maar er worden andere dingen bereikt. En voor plaatsen als Drachten, Emmeloord, Lemmer verandert er niks. Ook wordt een snelle verbinding met de Randstad bewust vermeden.

Pat Rick|11.06.21|12:10

Terwijl het Noorden en de Randstad elkaar juist nodig hebben. In mindere tijden moet het Noorden meer kunnen profiteren van economische dynamiek van de rest van Nederland.

Er is verbinding nodig, zeker met de bouw van datacenters en windenergiehub in de Eemshaven. Ook zou men beter gebruik kunnen maken van innovaties: batterijtreinen, automatic train operation.

Er staan zeker goede plannen aan Een 2-sporige tunnel onder de Eems is een must, want bekijk dit ook op internationaal niveau.

Pat Rick|11.06.21|12:30

Ook goed is om het traject Zuidbroek – Windschoten te verdubbelen, maar trek dit dan door naar de nieuwe Eemstunnel, en maak het geschikt voor 200+ km/u. Zodat Groningen verbonden kan worden met Scandinavië (als de Fehmarnbelttunnel gereed is).

Het versnellen van het spoor tussen Zwolle en Groningen kost volgens dvhn eerder 3 tot 4 miljard, dan 1 miljard genoemd. Eigenlijk komt er een nieuwe spoorlijn, maar een beetje verschoven. Tijdswinst is een kwestie van minuten.

Sebas van den Brink|10.10.22|11:02

Druppels op een gloeiende plaat en koren op de molen voor de eeuwige bezuinigers. Zoals Pat Rick ook al noemt zal er voor enkele grotere plaatsen niets veranderen, worden knelpunten niet echt opgelost of onverbonden plaatsen aangesloten. Een spoorlijn van Zuidbroek naar Eemshaven zonder Nedersaksenlijn zal geen draagkracht hebben. En de Ring West van Groningen is door de gemeente al afgeschreven als niet geschikt als spoorcorridoor. Als bewoner van Groningen-West zie ik dit ook als barrière.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.