medium-WINK-3

‘Alternatief plan bereikbaarheid Noord-Nederland scheelt miljarden’

In plaats van de aanleg van de Lelylijn, De Nedersaksenlijn en de versnelling van het bestaande spoor tussen Groningen, Leeuwarden en Zwolle kan de overheid beter kiezen voor een veelvoud van kleinere projecten. Dat zegt oud-projectleider in spoor-, weg-, en waterbouw Piet Muijzert in een deze week gepresenteerd alternatief plan. Met een investering van circa 6 miljard euro kan volgens Muizert vrijwel hetzelfde bereikt worden als met de 10 tot 13 miljard euro die gemoeid zijn met de drie bovengenoemde voorstellen. 

De drie spoorprojecten maken deel uit van het onlangs door de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en een aantal grote gemeentes in het noorden gepresenteerde ‘Bouwstenen van het Deltaplan’. Dit voorziet in betere verbindingen tussen de randstad en het noorden van Nederland en de bouw van 220.000 woningen. Hiermee moeten inwoners van de Randstad worden verleid om in het noorden te gaan wonen en te blijven werken in de randstad.

Knel- en verbeterpunten

Muijzert ziet meer in het verbeteren van de verbindingen in het noorden zelf, zodat het naast een aantrekkelijke plek om te wonen ook werkgelegenheid oplevert. “In Noord-Nederland zijn er tientallen infrastructurele knel- en verbeterpunten, die om een oplossing vragen en die stuk voor stuk bijdragen aan het versterken van de bereikbaarheid en economische potentie van Noord-Nederland”, zegt Muijzert.

In zijn zestien pagina’s tellende plan presenteert Muijzert meer dan dertig voorstellen voor structuurversterkende infraprojecten in Noord-Nederland. Voor een deel gaat het om al langer bestaande wensen, maar er zitten ook nieuwe initiatieven tussen. “Deels door mij zelf bedacht, deels voorgedragen door mijn lokale en provinciale gesprekspartners, zowel vanuit de overheid als het bedrijfsleven. Hiervoor hoeft het noorden zich niet aan te bieden als overloopgebied voor woningzoekenden uit het westen als wisselgeld voor spoorlijnen.”

Negen spoorprojecten

Van de in totaal 34 projecten die Muijzert noemt in zijn plannen, zijn er negen voor het spoor, de rest betreft (water)wegen en de luchthaven van Eelde. Zo voorziet hij de aanleg van een nieuwe intercityspoorlijn van Dalen naar Hoogeveen en verder naar Kampen-Zuid, Leeuwarden en Groningen. In Kampen Zuid zou de nieuwe lijn dan moeten aansluiten op de bestaande Hanzelijn.

Notitie Piet Muizert

Verder omvat het plan net als het Deltaplan van de noordelijke overheden een versnelling van het bestaande spoor tussen Leeuwarden, Groningen en Zwolle tot 200 kilometer per uur. “Hiervoor moeten de sporen verder uit elkaar worden gelegd en alle huidige 55 overwegen ongelijkvloers worden gemaakt door de bouw van tunnels en viaducten.”

Elektrificeren

In de notitie van Muijzert is niets terug te lezen over waterstof- of batterijtreinen op de trajecten waar nu nog diesels rijden. Vervoerders in het noorden hebben wel vergevorderde plannen in die richting. In plaats daarvan stelt de plannenmaker voor een groot aantal trajecten te elektrificeren. Dat tussen Groningen en Leeuwarden bijvoorbeeld. Ook is hier een spoorverdubbeling nodig. Aandachtspunten zijn daarbij de brug met enkelspoor bij Noordhorn die vervangen moet worden door een brug met dubbelspoor. De huidige spoorbrug zou daarbij kunnen worden hergebruikt voor een nieuw spoor tussen Zernike – Sauwerd.

Voor dit ‘Rondje Zernike’ moet, als het aan Muijzert ligt, een nieuw enkelspoor worden aangelegd naast een nieuwe ruime westelijke ringweg. “Hiermee ontstaat een rondje Hoofdstation – Hoogkerk – Zernike – Hoofdstation.” Verder moet het bestaande spoor tussen Zuidbroek en Winschoten verdubbeld worden. Opvallend is de wens om geen nieuwe Friesenbrücke te bouwen op het traject Groningen – Leer – Oldenburg, maar een tweesporige spoortunnel te bouwen onder de Eems. Project nummer zeven is een nieuw enkel goederenspoor vanaf Veendam langs de N33 naar de Eemshaven.

Tenslotte zouden de enkele sporen tussen Almelo en Mariënberg en die tussen Gramsbergen, Coevorden en Dalen net als het traject tussen Groningen en Leeuwarden moeten worden verdubbeld en geëlektrificeerd.

Sneller en goedkoper

Deze alternatieve plannen bieden volgens Muijzert deels oplossingen voor dezelfde problematiek als waar de drie voorstellen uit ‘Bouwstenen van het Deltaplan’ zich op richten: alternatieve voorstellen die volgens hem eenvoudiger, sneller en goedkoper zijn te realiseren. “De projecten zijn bedoeld om de discussie over de meest kansrijke strategie voor een sterker Noord-Nederland breder te trekken en de conclusies die eruit getrokken worden een steviger draagvlak te geven.”

Bekijk hier het hele Bereikbaarheids- en investeringsplan Noord-Nederland van Piet Muijzert

Hij roept alle Noordelijke bestuurders en andere betrokkenen op te reageren op de voorstellen, aanvullende wensen en ideeën te uiten, en om vervolgens gezamenlijk een breed gedragen strategie te ontwikkelen.

Piet Muijzert

Piet Muijzert werkte 43 jaar als (hoofd)uitvoerder, (hoofd) toezichthouder en projectleider bij grote aannemers, waterschappen, provincies – en Rijkswaterstaat. Hij werkte onder andere aan de spoorverdubbeling van de Schipholtunnel en de HSL 1 en 4.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “‘Alternatief plan bereikbaarheid Noord-Nederland scheelt miljarden’”

Illya Vaes|10.06.21|10:43

In ieder geval goed dat iemand de waterstofhype negeert en roept om bovenleiding. Een trein op waterstof kost drie tot vier keer zoveel energie als een via bovenleiding gevoede trein – lekker “duurzaam”, alleen om een eenmalige investering (en een beetje onderhoud) aan de infrakant te vermijden (die weer leidt tot grote investeringen met kleinere levensduur in treinen met hogere onderhoudskosten en zwaardere treinen die tot meer slijtage aan het spoor leiden).
Kijk verder dan lokale uitstoot.

Wiebe Goossen|10.06.21|12:58

Het lijkt een vrij goed doortimmerd plan. Ik zie uit naar reacties van NS, Arriva en ProRail op het spoorgedeelte ervan. De weggedeelten interesseren mij niet zozeer. De waterwerken zouden deels eigenlijk al in uitvoering moeten zijn en deels oplossingen kunnen bieden voor bijvoorbeeld de Meyer-werf, die beperkt wordt door de krappe aan- en afvoerroutes. Al met al te overwegen voorstellen, dunkt mij.

Pat Rick|11.06.21|12:01

Den Haag gaat dit prachtig vinden, want nu dreigt een politieke meerderheid voor de Lelylijn. Tegenstanders zullen dit weer aangrijpen om vooral niet door te pakken. En verandert er weer bijna niks. Dit spel wordt ook al jaren gespeeld met limburg en zeeland.

Besparing van miljarden zal DH als muziek in de oren klinken, maar er worden andere dingen bereikt. En voor plaatsen als Drachten, Emmeloord, Lemmer verandert er niks. Ook wordt een snelle verbinding met de Randstad bewust vermeden.

Pat Rick|11.06.21|12:10

Terwijl het Noorden en de Randstad elkaar juist nodig hebben. In mindere tijden moet het Noorden meer kunnen profiteren van economische dynamiek van de rest van Nederland.

Er is verbinding nodig, zeker met de bouw van datacenters en windenergiehub in de Eemshaven. Ook zou men beter gebruik kunnen maken van innovaties: batterijtreinen, automatic train operation.

Er staan zeker goede plannen aan Een 2-sporige tunnel onder de Eems is een must, want bekijk dit ook op internationaal niveau.

Pat Rick|11.06.21|12:30

Ook goed is om het traject Zuidbroek – Windschoten te verdubbelen, maar trek dit dan door naar de nieuwe Eemstunnel, en maak het geschikt voor 200+ km/u. Zodat Groningen verbonden kan worden met Scandinavië (als de Fehmarnbelttunnel gereed is).

Het versnellen van het spoor tussen Zwolle en Groningen kost volgens dvhn eerder 3 tot 4 miljard, dan 1 miljard genoemd. Eigenlijk komt er een nieuwe spoorlijn, maar een beetje verschoven. Tijdswinst is een kwestie van minuten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.