ProRail bant ballaststenen uit drie steengroeves voorlopig vanwege schadelijke kwartsstof
Gesteentes uit drie gecertificeerde groeves waar spooraannemers ballast mogen afnemen, bevatten te veel schadelijke kwartsstof. Dat blijkt uit een onderzoek dat TNO in opdracht van spoorbeheerder ProRail heeft uitgevoerd. De spoorbeheerder heeft vanwege de uitkomsten besloten om ballaststenen vanuit deze steengroeves tijdelijk niet meer te gebruiken bij werkzaamheden op het spoor.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.Ā
Bent u al abonnee?
Wie heeft die groeven dan eigenlijk ‘gecertificeerd’?
Gedurende vier decennia heb ik stofvrije ballastmaterialen mogen leveren aan N S/Is8, Railpro. De kwaliteitscontrole werd in de groeven en op het werk, verricht door de kwaliteitsdeskundigen van Is8 en door het Z W L later KOAC.
Een prachtige referentie was de bouw van de Willemsspoortunnel, hiervoor was benodigd 80.000 ton stofvrije Basalt.
Rob Klemann is oud-directeur van groeve S.A. Transcar te Thon-Samson (B), van De Keerkring en oud- eigenaar van Rotim-Steenbouw B.V.
Gedurende vier decennia, heb ik stofvrije ballastmaterialen mogen leveren aan N S/ Is8 en Railpro.
De kwaliteitscontrole werd, zowel in de groeven als op het werk verricht door de medewerkers van Is8 en door het Z W L / KOAC.
Ik refereer aan de levering van 80.000 ton stofvrije Basalt in de Willemsspoortunnel.
Rob Klemann, oud-directeur van de groeve S.A. Transcar te Thon-Samson (B) De Keerkring B.V. en oud-eigenaar van Rotim-Steenbouw B.V.