Noordtak van de Betuweroute essentieel in ontwikkelagenda OV

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zette onlangs in de Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV 2040 uiteen wat de komende jaren nodig is om het openbaar vervoer toekomstbestendig te maken. Voor de spoorgoederensector staat het maken van een keuze voor de routering van goederentreinen van Rotterdam naar Noordoost-Europa centraal.

Doordat het personenvervoer en het goederentransport elk hun groeiambities hebben, neemt de drukte op het spoor alleen maar toe. Hierdoor zijn investeringen noodzakelijk. Al in de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA) uit 2017 werd een groei van het spoorgoederenvervoer voorzien van 41 miljoen ton naar mogelijk 61 miljoen ton in 2030. Een verdere stijging naar 78 miljoen ton in 2040 ligt in de lijn der verwachting.

Goederenroutering

Een van de bouwstenen uit het meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) is dan ook keuze voor goederenroutering vanuit Rotterdam naar Duitsland en verder naar Oost- en Noordoost Europa, de zogeheten Northsea-Baltic Corridor. Deze lopen nu nog veelal via de Duitse plaats Bad Bentheim.

Dat is tevens het grootste vraagstuk in de Marktvisie Ambitienetwerk Spoorgoederen, de input van de spoorgoederensector op de ontwikkelagenda. Een oplossing voor dit vraagstuk zou de andere drukke corridors ontlasten. Een noordtak van de Betuweroute staat in de marktvisie dan ook te boek als een essentiële stap.

Zuidtak Betuwelijn

De spoorgoederensector stelt in zijn visie daarnaast een aantal aanpassingen aan de infrastructuur voor, zodat stedelijke gebieden zoveel mogelijk vermeden worden en er goede aansluitingen op goederenemplacementen komen.

Zeer gewenste punten op de ontwikkelingsagenda zijn een zuidtak voor de Betuwelijn en aanpassingen aan de Sophiaspoortunnel op de bestaande Betuweroute. Ook ziet de sector graag dat de rangeerterreinen Kijfhoek en Venlo geoptimaliseerd worden. Bovendien moet de Aziëhaven in Amsterdam beter ontsloten worden, net als de kanaalzone Gent-Terneuzen. Tenslotte vraagt spoorgoederensector aandacht voor de spoorcorridor 3RX (Rhein-Ruhr-Rail), de verbinding tussen Vlissingen en Antwerpen (VeZa-boog) en oostboog Veendam.

Bekijk hier de volledige Ontwikkelagenda Toekomstbeeld OV.

Lees ook:

Catherina Trautmann, sinds 2014 de Europese coördinator voor de Northsea-Baltic Corridor, is een van de digitale spoorvakbeurs RailTech Europe dat van 30 tot en met 1 april plaatsvindt. Bezoek de eventwebsite voor meer informatie.

RailTech Europe banner

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.