Station Gorinchem, stationshal

Ballast Nedam werkt verder aan reizigerstunnel na conflict met ProRail

Ballast Nedam en ProRail werken verder aan de aanleg van de reizigerstunnel op station Gorinchem, dat aan de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen ligt. Volgens ProRail hebben beide partijen hebben ‘met frisse moed een nieuw team opgesteld’. De partijen hadden een conflict over de meerkosten van de aanleg van de reizigerstunnel. In een arbitragezaak werd ProRail in het gelijk gesteld. Het doel is om de tunnel op 1 december 2021 op te leveren.

De nieuwe projectteams van ProRail en Ballast Nedam hebben deze week kennisgemaakt. Zij gaan samen een plan opstellen. In overleg met vervoerder Qbuzz en de gemeente Gorichem moet nog worden bepaald wanneer de werkzaamheden kunnen worden hervat.

Modernisering station

Ballast Nedam startte in 2018 de grote modernisering van het station. De aannemer legde in het voorjaar van 2019 het werk neer, nadat de aannemer op twee oude putten stuitte. Omdat de twee putten zo groot bleken te zijn, was het niet mogelijk om de heistelling voor de bouw van de tunnel te plaatsen.

De aanwezigheid van de putten betekent meerwerk voor Ballast Nedam. Volgens de aannemer betekent dit dat het bedrijf verlies lijdt op het project. Daarom vroeg de onderneming meer geld dan de 4,5 miljoen euro die in het contract was afgesproken.

ProRail is vervolgens een arbitragezaak gestart om Ballast Nedam te dwingen om door te gaan met de bouw. De Raad van Arbitrage deed in juli vorig jaar bij een kort geding geen uitspraak omdat het conflict inhoudelijk te ingewikkeld zou zijn. De rechter wees op de mogelijkheid van een bodemprocedure waarbij meer ruimte is om inhoudelijke geschillen te beslechten. Vervolgens is ProRail een bodemprocedure gestart waarin de Raad van Arbitrage ProRail in april van dit jaar in het gelijk heeft gesteld. In de oorspronkelijke planning zou de tunnel in de zomer van 2019 in gebruik zijn genomen.

Reizigerstunnel

De bouw van de reizigerstunnel is onderdeel van een grote modernisering van het station van Gorinchem. De reizigerstunnel zorgt ervoor dat de perrons voor iedereen toegankelijk zijn. Nu nog moeten reizigers met een beperking door een steward over een overwegpaadje worden geleid. In de nieuwe situatie kunnen zij gebruik maken van een hellingbaan of lift.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.