Goederentrein, gevaarlijke stoffen

Belangrijkste sporen Waalhaven-Zuid blijven buiten bereik blusinstallatie

Ondanks dat de gemeente Rotterdam begin vorige week al groen licht gaf om weer met gevaarlijke stoffen van locomotief te wisselen op spoorgoederenemplacement Waalhaven-Zuid, laat ProRail deze treinen nog niet toe tot het terrein. Uit een brief aan vervoerders blijkt dat wanneer dit wel gaat gebeuren, het op een zeer beperkte schaal zal zijn. Het merendeel van de cruciale lange sporen ligt nog buiten het bereik van de brandblusinstallatie.

Juist aan deze delen van het emplacement is een grote behoefte voor het opstellen van intermodale goederentreinen. Dit om de elektrische locomotieven te wisselen voor een dieselloc die de treinen naar de haventerminals trekt. “Deze sporen zijn cruciaal om het logistieke proces ten behoeve van de intermodale treinen weer voldoende goed te kunnen starten”, schrijft ProRail. Vanwege deze sporen heeft ProRail besloten het emplacement nog niet in gebruik te nemen voor wagons met gevaarlijke stoffen en het lok-wisselen. In de praktijk betekent dit dat vooralsnog alleen kortere treinen opgesteld kunnen worden, terwijl er juist behoefte is aan ruimte voor langere treinen.

Onzekerheid

De spoorbeheerder zegt nog te onderzoeken welke aanpassingen er nodig zijn om meer van deze sporen binnen het bereik van de blusinstallatie te krijgen. Dat alle sporen op het emplacement met de huidige tijdelijke installatie te blussen zijn is volgens ProRail uitgesloten. Voor de bedrijven die afhankelijk zijn van Waalhaven-Zuid betekent dit opnieuw onzekerheid, terwijl vorige week de oplossing nog in zicht leek te zijn. Een datum wanneer het onderzoek is afgerond of aanpassingen zijn gedaan, zegt ProRail namelijk niet te kunnen geven.

In de tussentijd wordt ook onderzocht of, ondanks de beperkingen van de blusvoorziening, een gedeelte van de processen op de Waalhaven opnieuw gestart kan worden. Maar ook hierover noemt ProRail geen termijn. “Tot die tijd blijven we het rangeren van wagons met gevaarlijke stoffen via andere emplacementen afhandelen, zoals afgelopen maanden het geval was.”

Onderzoek

Als tegemoetkoming voor de hinder en geleden financiële schade heeft ProRail een compensatieregeling ontwikkeld. Verder is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een onafhankelijk onderzoek gestart naar de achterliggende oorzaken van de problemen met de blusinstallatie. Hierin wordt ook gekeken hoe een dergelijke situatie in de toekomst kan worden voorkomen. Dit onderzoek wordt naar verwachting medio 2020 afgerond.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.