Spoorwegovergang, foto: ProRail

Overweg Castricum leidt tot kamervragen

In het Noord-Hollandse Castricum strandde vorige week een automobilist met zijn Smart tussen de spoorbomen op een bewaakte overweg. Vanwege het compacte formaat van de auto kon de trein zonder schade passeren. Het voorval heeft inmiddels tot de vraag in Tweede Kamer geleid of dit vaker voorkomt in Castricum en op andere overwegen.

Tweede Kamerleden Amhaouch en De Pater-Postma (beiden CDA) vragen zich in een brief aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat af hoe vaak een voorval als dat met de Smart voorkomt. “Bij de spoorwegovergang op de Beverwijkerstraatweg in Castricum en in zijn algemeen. Komt het vaker voor dat de spoorweg niet vrij is terwijl de spoorbomen gesloten zijn en een trein langsrijdt.”

Overwegen sluiten

Beide CDA-parlementariërs willen van de staatsecretaris weten hoe het komt dat een auto opgesloten kan raken tussen twee spoorbomen, maar ook hoe vaak het goed af loopt en hoe vaak niet. Daarnaast vragen zij zich af of er al vorderingen zijn bij het beter beveiligen van spoorwegovergangen. Amhaouch en De Pater-Postma willen dat de bewindsvrouw alle betrokkenen aanspoort om zo snel mogelijk tot een veilige oplossing te komen. Verder vroegen de kamerleden om een overzicht van het aantal onbewaakte overwegen en wanneer ze gesloten worden.

Het Nederlandse spoorwegnet telt ruim 2.350 overwegen (mei 2019) waarvan er ruim 1.900 openbaar toegankelijk zijn voor alle weggebruikers. Het overgrote deel daarvan is beveiligd met bellen, lichtsignalen en spoorbomen. De afgelopen jaren zijn 49 onbewaakte spoorovergangen opgeheven of beveiligd. Binnen vijf jaar moet dit ook gebeuren met de resterende 132 openbaar toegankelijke overwegen die nog niet beveiligd zijn.

File

In het geval van de Smart was er op het moment van het voorval een file in de straat en slaagde de bestuurder er niet in om op tijd van de overweg te rijden voordat de spoorbomen dichtgingen.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Overweg Castricum leidt tot kamervragen”

Arco Sierts|14.10.19|16:12

@Paul: dit issue heeft een direct verband met je artikel over noodstop & ATO. Zoals ik aldaar reeds aanga, heeft het issue feitelijk niks met ATO te maken. Het issue van het niet-tijdig detecteren van ‘spoorvreemde’ objecten op het spoor is als zo oud als het spoor zelf! Zie recentelijk nog het dodelijke ongeval bij Dalfsen. Het is een veiligheidstekort van de huidige beveiligingstechniek: de infrabeheerder ‘verkoopt’ een veilige rijweg, maar dat betreft alleen treinen. De rest is onbeveiligd…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.