Rendering perron 1 Rotterdam Centraal voor Eurostar. Beeld: ProRail.

Perron 1 Rotterdam Centraal verbouwd voor Eurostar

In opdracht van ProRail is op station Rotterdam Centraal gestart met aanpassingen aan perron 1 om het geschikt te maken voor de Eurostar. Zo wordt het perron breder gemaakt. De werkzaamheden duren naar verwachting tot eind maart.

Die werkzaamheden duren zo lang omdat de aanpassingen flink wat voeten in de aarde hebben. De spoorbeheerder gaat perron 1 met vier meter verbreden. Hiervoor moet spoor 1 eerst worden verwijderd, en komt spoor 2 langs perron 1 te liggen. Wissels worden weggehaald, en kabels en leidingen verlegd. Er wordt extra meubilair op het perron geplaatst.

Bij het instappen bij de Eurostar zijn paspoortcontroles verplicht en hiervoor worden zowel in Amsterdam als Rotterdam voorzieningen getroffen. In het station zelf wordt de bewegwijzering aangepast. Ook de systemen in de verkeersleidingspost worden aangepast.

Perron 15

Op Amsterdam Centraal start en stopt de Eurostar op perron 15. ProRail laat weten in de komende jaren ook dit perron te gaan verbreden om ‘het groeiend aantal reizigers het hoofd te bieden.’

De Eurostar moet vanaf april gaan rijden. Dan is het mogelijk om vanuit Amsterdam en Rotterdam via Brussel rechtstreeks naar London te rijden. De reis vanaf onze hoofdstad duurt iets meer dan vier uur. De Eurostar is begin dit jaar gestart met het testbedrijf.

Lees ook:

Eerste treinritten Amsterdam-London pas vanaf april 2018

Onderwerpen: , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.